Skip to main content

Major Európa felé vezeti Nagy-Britanniát

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Kilépve Thatcher árnyékából


Csodálatos győzelmet arattunk – jelentette ki még a választási előrejelzések alapján, de a végleges eredmények megismerése előtt John Major, a toryk vezetője. Helyesebb lett volna, ha azt mondja: csodával határos módon győztünk. Ezt azonban politikus legfeljebb hallgatag bizalmasainak mondhatja. Győzelmükkel a konzervatívok azt érték el, ami utoljára Lord Liverpoolnak sikerült: negyedszerre is megszerezték a felhatalmazást az Egyesült Királyság kormányzására.

A nagy vesztes, Neil Kinnock, a hétvégi mérlegelés után, hétfőn bejelentette: visszalép a párt vezetésétől. Június második felében tehát új politikus próbálkozhat meg azzal, hogy az ellenzék vezetőjeként a következő választások idején, addigra több mint másfél évtizedes hatalmi böjt után, mégis kormányra segítse a Munkáspártot. A walesi Kinnoch posztjára a legnagyobb eséllyel a skót John Smith, a Kinnoch-féle árnyékkormány pénzügyminisztere meg az új-zélandi születésű Bryan Gould pályázhat.

Heseltine visszatérése

Amint az egy sikeresen újjáválasztott miniszterelnökhöz illik, a múlt hét veégén Major előterjesztette kormánya névsorát. Az egészségügyi és munkaügyi miniszteri posztra egy-egy hölgyet jelölt; a legnagyobb változást azonban az jelentette, hogy az eddigi környezetvédelmi miniszternek, Michael Heseltine-nak – Thatcher hírhedt kritikusának – jóval tekintélyesebb pozíciót nyújtott. A brit politikai körökben szokatlanul hosszú hajviselete miatt csak Tarzannak becézett Heseltine-t sokáig a pénzügyminiszteri posztra tartották esélyesnek, azt azonban megtartotta Norman Lamont. (Lamont, aki e posztot szakértelme mellett nem kis részben annak köszönhette, hogy az 1990. novemberi tory vezérválasztáson sikerre vitte Major akkori pénzügyminisztert, a választási kampány során azzal támadták, hogy leginkább a szavazatok elveszítéséhez járult hozzá.)

Major békét kötött Heseltine-nal, akinek tulajdonképpen sokat köszönhet. Hiszen 1990 novemberében a régóta a kihívásra váró Heseltine volt az, aki harcba indult az Európai Közösséggel folytatott tárgyalásokon avíttá vált Thatcher ellen. A toryk nagyjai akkor nem látták volna szívesen vezetőjükként Heseltine-t: árulónak tartották, mivel Thatchert, azután, hogy az első vezérválasztási fordulóban nem kapta meg a szükséges többséget, Heseltine támadása késztette a visszalépésre. A toryk ekkor a színfalak mögötti egyeztetésben jártas Major mellett döntöttek, akit a Vaslady amúgy is „hivatalos” utódjának szemelt ki. Heseltine ezután a süllyesztőnek, illetve inkább politikai csapdának számító környezetvédelmi minisztériumot kapta meg. Ez a tárca azért jelentett halálos veszélyt birtokosára, mert hatáskörébe tartozott a fejadó, amelynek bevezetése Wat Tyler óta nem látott rebelliót váltott ki a Thatcher-kormány ellen. A fejadó óvatos megszelídítésével majd visszavonásával a ravasz és nagyszerű szónoknak tartott Heseltine pompásan megállta a helyét: a választási kampányban ez az adó már nem volt központi téma – ez sok sebtől mentette meg a konzervatívokat.

Tory kormány Európáért

Major Heseltine-nak eddigi tevékenysége elismeréseképpen egyszersmind békejobbot nyújtva most a kereskedelmi és ipari minisztériumot adta. Ez a tárca egyelőre jelentéktelenebb a pénzügyinél, de Heseltine vezetése alatt gazdasági csúcsminisztériumot szándékoznak létrehozni a kereskedelmi és ipari minisztériumból, amelynek nem kisebb feladata lesz, minthogy felkészítse a brit gazdaságot az európai integrációra.

Most, hogy Thatcher az alsóházból is visszavonult, s a legkisebb árnyékot sem veti ezzel az immár saját jogán győztes miniszterelnökre, Majornek nemcsak a kormányalakításban adott szabad kezet, hanem abban is, hogy elszakadhasson a Vaslady merev és tarthatatlanná vált EK-politikájától. Megteheti, hogy háttérbe szorítsa pártjában a  vezető nélkül maradt és megfogyatkozott euroszkeptikusok táborát, és vállalja saját EK-álláspontját. Ez az álláspont nem a feltétlen lelkesedésé, de nem is az akaratos elutasításé. Nem véletlenül sietett Delors, a brüsszeli bizottság elnöke elsőként gratulálni Majornek, továbbá kijelenteni, milyen kiváló kapcsolat fűzi ót a brit miniszterelnökhöz. Táviratában azonban egy bakit is elkövetett: Majort Dear Johnként szólította meg. A távirat szövegét ismertető szóvivő is belevörösödött, amikor a sajtóértekezlet angol újságírói felvilágosították, hogy így a szerelmi románcát bevégezni kívánó brit hölgy kezdi az elhagyni kívánt férfinak írt levelét. Ez azonban a derültségnél több bajt nem hozhat, hiszen mind Brüsszel, mind London tisztában van a brit kormány tennivalóival. Július 1-jétől Nagy-Britannia az EK soros elnöke, és feladata nem kisebb, mint az egységes piac előkészítésének befejezése. Hozzá kell látnia a maastrichti egyezmények megalapozásához és el kell fogadtatni az EK új, ötéves költségvetési programját. Ebben pedig nincs helye az „euroszkepticizmusnak”. A brit fenntartások „folytonosságát” pedig a helyén maradt Douglas Hurd külügyminiszter garantálja.

A Thatcher-korszak hagyatéka

Bár Thatcher és 11 éves miniszterelnökségének sok kulcsfigurája távozott, politikájuk és gazdaságpolitikájuk egy modernebb Nagy-Britanniát hagyott hátra, még ha a gazdaság a harmincas évek óta nem tapasztalt recesszióval küzd is, ami ugyancsak a szerkezetváltás fájdalmas tartozéka. (A torykat segítette a szokatlanul hosszú kormányzási periódus, hiszen az április 9-én szavazók harmada szavazópolgárként, azaz nagykorúként más kormányt nem ismert, mint a konzervatívokat, és más miniszterelnököt sem látott-hallott, mint Margaret Thatchert.) A közszolgáltató cégek egy részének privatizálásával és mások magánkézbe adásának kilátásba helyezésével a Thatcher-kormányok átalakították az állami szektort s más szektorokat; privatizálási hullámukkal lelkes csodálókra találtak Kelet-Európában is.

A polgári sorból immár élethosszig főrenddé előlépett Thatcher miniszterelnöksége idején a lakások eladásával, illetve a kisrészvényesi kampány révén újfajta tulajdonosi érzéssel – és felelősséggel – ismertette meg a briteket. A híres-hírhedt szénbányász-sztrájk idején zseniális taktikával megtörte a szakszervezetek uralmát, és ezzel váltásra kényszerítette a Munkáspártot is. Így paradox módon a Munkáspárt pozícióinak megerősödését éppen legnagyobb ellenfelének köszönheti, hiszen a – választók számára rossz emlékű, a brit gazdaságot a hetvenes években tönkretevő – szakszervezeti összefonódások felszámolásával egyidejűleg a párt kénytelen volt balosságától is megszabadulni, és az üzleti élet számára elfogadhatóbb centruma felé evezni. (Más kérdés, hogy a szavazópolgárok múlt csütörtöki ítélete szerint ez még nem volt elég.)

Thatcher legfőbb érdemének azonban a két éve húzódó recesszió ellenére azt tartják – még a The Economist is –, hogy Nagy-Britannia újabb kori történelmének legnagyobb modernizálását hajtotta végre. 1979-ben, hatalomra jutása idején az egykori világbirodalom Nagy-Britannia gazdasági tekintetben az országok második sorából a harmadik felé csúszott. Még ősellenfelével, Franciaországgal szemben is teret veszített, a következő gazdasági súlycsoportban pedig már Spanyolországgal „küzdhetett volna”. Az 1979 és 1990 közti Thatcher-évek alatt aztán a brit gazdaság termelékenységének növekedése még a franciáét és a németét is lehagyta.

A Thatcher-korszakot azonban nemcsak a látványos fellendülés jellemezte, hanem a makrogazdasági stabilitás hiánya is – ez vezetett a torykat csaknem legyőző recesszióig. A pénzügyi szektor liberalizálása a hitelnyújtások elszaladásához vezetett, a font pedig a kelleténél legalább öt évvel később került be – nem utolsósorban Thatcher ellenkezése folytán – az Európai Monetáris Rendszer árfolyamlebegtetési mechanizmusába. Ezek a tényezők azonban már nem nehezítik a Major-kormány dolgát: a hitelboomnak vége, és a font stabilizálhatja helyét az EMS-ben. A makrogazdasági keretek több mint 20 éve adottak a gazdaság sikeres fejlesztéséhez, még ha ezeket a kereteket súlyos recesszió teremtette is meg. Ezeket a makrogazdasági kereteket azonban az új brit kormány nemcsak erősítheti, hanem el is pusztíthatja.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon