A fejlett ipari országok a hatvanas évek második felében kezdtek ráébredni, hogy a dinamikus technikai fejlődés tönkreteheti az ember környezetét. Az autóközlekedés rohamos növekedésével szemben ismét megnőtt a vasút becsülete. Magyarországon éppen ebben az időben, 1968-ban fogadták el a Közlekedéspolitikai Koncepciót, amely a környezetkímélő vasút ellenében a jóval inkább környezetkárosító közúti közlekedést támogatta. E koncepció jegyében a következő évek során mintegy 20 000 kilométer vasútvonalat szüntettek meg.
Most a pénzhiány nyomása alatt, gazdaságossági érvekre hivatkozva újabb 1500 kilométernyi vasútvonal felszámolását tervezik. Ez ellen tiltakozik közös felhívásában a Levegő Munkacsoport és a Magyar Közlekedési Klub. Az állásfoglalás készítői úgy vélik, hogy az érintett vasúthálózatot fenn kell tartani, a szükséges pályafelújítást pedig fokozatosan kell végrehajtani, takarékos módon, azoknak az anyagoknak, kocsiknak, gépeknek a felhasználásával, amelyek a törzsvonalakról kikoptak.
A megszüntetésre ítélt vonalak egy része hegyvidéki erdőkön, természetvédelmi területeken (a Börzsöny és a Cserhát területén, a Bükki Nemzeti Park nyugati határa mentén, a Kiskunság Nemzeti Parkon és a Bakony északi részén) halad át – hangoztatja a felhívás; e területeken a közúti közlekedésnek inkább a korlátozása, nem pedig a fokozása volna kívánatos. A környezetvédelmi szempontokon túl a szárnyvonalak megszüntetése tovább növeli a közlekedés hálózat és az ország Budapest-centrikusságát, országrészeket szakít el egymástól, a népesség szegényebb, autóval nem rendelkező részét pedig elszigetelődésre kárhoztatja, vagy a lakóhelyéről való elvándorlásra kényszeríti.
A felhívás aláírói ezért az országgyűlési képviselőkhöz és az önkormányzatokhoz fordulnak, kérve őket, hogy a rendelkezésükre álló eszközökkel, így a vasúti törvény tárgyalásának sürgetésével, illetve azzal, hogy a tehetősebb önkormányzatok anyagilag is részt vállalnak az elhasználódott pályák rekonstrukciójában, tegyenek meg mindent az 1500 kilométernyi vasút megmentéséért.
1992. november 16.
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét