Skip to main content

A Neptun-gate hátteréről

Vissza a főcikkhez →


A most kirobbant konfliktus teljesen törvényszerűen következik az erdélyi magyarság sajátos politikai képviseletéből. Egyedülálló teljesítmény stabil politikai alakulatot teremteni egy rendkívül instabil térségben – s az erdélyi magyarság saját akaratából alakította ki az RMDSZ által képviselt egypártrendszert –, ám ezért rendkívül nagy árat kellett fizetnie. Az erdélyi magyarság, amelynek ugyanúgy megvannak a maga Torgyán Józsefjei, Pető Ivánjai és Antall Józsefjei, mint az anyaország politikai életének, megpróbált úgy politizálni, hogy – noha a különböző nézetek között állandó összebékíthetetlen különbségek voltak – ezeket megpróbálták eltüntetni, ha már feloldani vagy kezelni nem sikerült őket. Ezt el is várta tőlük mindenki. (E telefonbeszélgetés napján jelent meg Markó Béla állásfoglalása, amelynek lényege: egységre van szükség, mindannak ellenére, ami történt. Markó itt egy már-már tabusított, „hozzá-ne-nyúlj” értékre hívja föl ismét a figyelmet.) Ennek az imidzsnek az volt az ára, hogy a feszültségeket különböző taktikai megfontolásokból csak elfojtani lehetett, ezért ezek a legváratlanabb pillanatokban törtek felszínre.

Ilyen körülmények között az erdélyi politikusok között senki nem lehetett önmaga, mindenkinek hasonulnia kellett a másikhoz, ami óhatatlanul egyensúlyvesztésekhez vezetett. Olyan politikusok és személyi táborok kerültek előtérbe s kerültek összeütközésbe, akiknek és amelyeknek nem adatott meg, hogy szélesebb bázist alakítsanak ki maguk számára.

A januári brassói RMDSZ-kongresszuson az egyik tábor sajátos körülmények között túlnyerte magát, s döntően olyan politikusok kerültek a vezető testületekbe, hogy az így kialakult arányok nem tükrözik a középszint, a tagság erőviszonyait.

Emlékszünk, mi történt 1991 őszén, a romániai kormányválság idején, amikor először nyílt komoly esély arra, hogy az RMDSZ bekerüljön a következő kormányba. Az ezzel kapcsolatos ellentétek földrengésszerűen rázták meg a testületet.

Most ez a feszültség került felszínre a Neptun-ügyben is. A szövetség elmosódó, homályos, kialakulatlan politikai arculata mögé rejtőzve bizonyos politikusok „megengedhették” maguknak, hogy magánemberként vegyenek részt egy olyan politikai történésben, amelyet a kormányzat kijátszhat a magyar szervezettel szemben saját propagandacéljaira. Az ellentábor pedig úgy ítéli meg: nem csupán erkölcsi kérdés, hanem politikai megfontolás tárgya kell legyen, hogy részt lehet-e venni egy konszenzus létrehozására irányuló nem hivatalos tárgyalásban mindaddig, amíg a kormány nem hajlandó részt venni azokon a kerekasztal-megbeszéléseken, amelyeket az RMDSZ igényelt, és amelyeket évek óta szorgalmaz is.

Ez a politikai kérdés akkor éleződött ki, amikor kiderült: a román kormány arra játszik rá, hogy nem hivatalos, nem nyilvános tárgyalásaival kivárja a számára kedvező pillanatot, amikor nyilvánosságra hozhatja a kulisszák mögötti megbeszélések tényét, hivatkozva arra, hogy íme, a két fél már rég nem zárkózik el a megegyezéstől (ami természetesen a román kormány számára jelent diplomáciai sikert).

Ilyen alkalom most Románia kilátásba helyezett Európa Tanácsba való felvételének közelgő pillanata.

Sokak megfogalmazzák a kérdést, jóhiszeműen járt-e el a három érintett politikus. Van olyan nézet, mely szerint a jóhiszeműség nem menti azt a mulasztást, ami abban áll, hogy a politikusok nem ellenőrizték a „közvetítő” amerikai fél tárgyalásokon való részvételének hátterét. Ma már ugyanis nyilvánvaló ténynek számít – amerikai közleményekből –, hogy a PER nevű szervezet a román kormány immár két évvel ezelőtt indított kezdeményezésére jött létre, és vállalta az úgymond közvetítést. Minderről lásd az Orient Express következő számában megjelenő Hámos László-interjút is.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon