Skip to main content

Alternatívák

Vissza a főcikkhez →


Az alábbiakban megpróbáljuk röviden ismertetni a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Kerekasztal tervezetének főbb pontjait és néhány azokkal vitázó nézetet.

– A kulturális autonómia intézményrendszere:

A kulturális autonómiát biztosító intézményekhez tartoznak a különböző nemzeti és etnikai szövetségek, szervezetek, az anyanyelvi oktatás intézményei, óvodától az egyetemig, a kisebbségi lapok, múzeumok, színházak, a kisebbségi könyvkiadás, rádió- és tévéműsorok, művelődési központok és könyvtárak. A kerekasztal tervezete szerint az intézményrendszer létrehozását és fenntartását az állami költségvetésnek kell finanszíroznia. Ezzel szemben áll az az Igazságügy-minisztérium tervezetében is megjelenő elképzelés, amely ezeket az intézményeket alapvetően egyesületi alapokra helyezné. Az ily módon létrejövő egyesületet elsősorban a hozzájuk csatlakozó állampolgárok befizetéseiből, esetleges szponzorok támogatásából és korlátozott mértékben pályázatok útján nyert állami közpénzekből tartanák fenn magukat. Ez kétségtelenül megoldás lehetne egy jól bejáratott demokráciában, ahol kiépült a civil társadalom, ahol a valamilyen kisebbséghez tartozás tudata kifejlődhetett, és ahol az állampolgároknak megfelelő magántőke áll rendelkezésükre egyesületeik támogatására. Magyarországon azonban ezek az alapvető feltételek hiányoznak. Magyarországon minden hasonló intézményt közadókból finanszíroznak.

– A kisebbségi önkormányzatok:

A kerekasztal javaslata szerint a helyi önkormányzati választásokkal egy időben kisebbségi önkormányzati választásokat is kell tartani. A következő választásig hátralevő időszakban ez most külön történne. A felállt kisebbségi önkormányzatok közjogi önállósággal rendelkeznének, vagyonukkal maguk gazdálkodhatnának. A kisebbségeket érintő kérdésekben egyenrangú partneri viszonyban lennének a települési önkormányzatokkal. Működésük fenntartására és feladataik ellátására az állam biztosítaná az anyagi feltételeket. A kisebbségi önkormányzatok feladata lenne a kulturális autonómia intézményrendszerének kiépítése és működtetése. Az állam ezeket az intézményeket az önkormányzatokon keresztül finanszírozza. A különböző kisebbségekhez tartozó helyi önkormányzatok létrehozhatnák saját, országos önkormányzatukat. Az Igazságügy-minisztérium és a hivatal első tervezete a fentiekkel szemben az önkormányzatokat elsősorban egyesületként kezelné, és csak igen korlátozott közjogi jogosítványokat biztosítana nekik.

– Ideiglenes parlamenti képviselet:

A parlamenti ciklus hátralévő részében a kerekasztal szövege szerint az országos kisebbségi önkormányzatok egy-egy általuk választott képviselőt küldhetnének a parlamentbe. A képviselők a parlament kisebbségi bizottságában szavazati joggal, a plenáris üléseken csak hozzászólási joggal rendelkeznének. A törvényjavaslatnak ez az egyik legvitatottabb pontja. Ellenzői úgy vélik, hogy ezzel megsértenék a tisztán pártelvű parlamenti képviselet gyakorlatát, és az úgynevezett korporációs elvnek tennének engedményeket. A kormány legutóbbi törvényszövege nem is foglalkozik az ideiglenes parlamenti képviselettel.

– Állandó parlamenti képviselet:

A parlamenti képviselet következő választások utáni végleges megoldásával a kérdés fent vázolt vitás volta miatt a különböző tervezetek nem foglalkoznak.

– Garanciák:

A kerekasztal javaslata rögzíti, hogy az állam köteles a törvény életbelépésének napjától az abban foglaltakat végrehajtani. A kormányzati szervek által preferált elképzelések szerint azonban a kormány mindössze arra vállal kötelezettséget, hogy a törvény életbelépésétől számított 150 napon belül végrehajtási programot dolgoz ki. Ez nyilvánvalóan tág teret nyitna a törvény kormányzati szempontból történő átértelmezésének.

A kerekasztal javaslata a pénzügyi garanciák tekintetében egy normatív rendszer felhasználásával rögzíti az állam feladatait. A kormányzat részéről azonban ez a megoldás sem aratott osztatlan sikert. A PM illetékesei például jobb szeretnék, ha a pénzek elosztása nagyrészt pályázatok alapján történne. Ez szabad kezet biztosítana a mindenkori államhatalomnak, hogy a pályázók közül a maga sajátos szempontjai alapján válogathasson.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon