Skip to main content

Elfolyó milliárdok

Vissza a főcikkhez →


A lakástörvény szerint az önkormányzat rendeletben határozza meg a bérleti díjakat, de csak új szerződések esetében. Az érvényes helyiségbérleti szerződéseket cserehelyiség biztosítása nélkül tíz évig nem lehet felmondani, kivéve, ha a helyiség ötven százalékát meghaladó részét albérletbe adták. Az önkormányzat ugyanakkor köteles hozzájárulni a bérleti jog albérlőre való átruházásához, illetve ahhoz, hogy a bérlő és az albérlő bérlőtársi szerződést kössön. Az esetek többségében az üzemeltetési szerződésekkel fedezett albérleteztetés tényét nehéz bizonyítani. A lakástörvény eltörölte a bérleti jog cseréjénél az önkormányzatoknak fizetendő ún. „igénybevételi díj” 20 százalékos maximálását, az önkormányzat belátására bízva, hogy a csereszerződésben szereplő összeg mekkora hányadát követeli ezen a címen.

A budapesti önkormányzatok 1993 nyaráig többnyire ellenálltak a privatizációs nyomásnak, ám a lakástörvény első, 1993 nyarán elfogadott változata a bérlők vételi jogát a helyiségbérlőkre is kiterjesztette. Néhány helyen, így például a VIII. kerületben – most már minden mindegy alapon – elkezdték az üzletek eladását. Más kerületek megpróbálták kimenekíteni ingatlanvagyonukat az eladási kényszer alól. Az Erzsébetvárosban is ez történt, a helyiségek egy részét forgalomképtelen, más részét korlátozottan forgalomképes törzsvagyonná minősítették. 1993 decemberében végül az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek nyilvánította a helyiségbérlők vételi jogát, és így – elvben – visszaadta az önkormányzatoknak az ingatlangazdálkodás lehetőségét.

Az Erzsébetvárosban az önkormányzat helyiségbérekből származó bevétele 850 millió forint, a kiesett bevétel becslések szerint egy- és kétmilliárd forint között mozog. Az üzlethelyiségek zömét négyzetméterenként évi 2000 és 6000 forint közötti összegért adják bérbe. Az albérleti díj – tehát a reális piaci bér – általában forgalmi értékének két százaléka: négyzetméterenként havi 5000–8000 forint – tehát évi 60 000–96 000 között mozog. A horribilis hasznot zsebre vágó bérlők természetesen a jelenlegi helyzet fenntartásában, illetve az üzlethelyiségek megvásárlásában érdekeltek.

A helyiségek hasznosításából származó nyereség jó része – ami pedig az ingatlangazdálkodás egyetlen számottevő forrása lehetne – az önkormányzatok számára változatlanul hozzáférhetetlen marad.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon