1921-ben Szófiában látott napvilágot a nagy hatású Eurázsia-mozgalmat elindító Exodus Keletre című tanulmánykötet. Szerzői, többnyire emigráns orosz gondolkodók (Gumiljov földrajztudós, Trubeckoj nyelvész, Florovszkij filozófus, Lev Karszavin történész, Vernadszkij jogteoretikus stb.) abból indulnak ki, hogy az 1917-es forradalom nem feltétlenül elutasítandó jelenség, igaz ugyan, hogy a bolsevizmus nem orosz, hanem idegen, nyugati eredetű eszme, de az ezt megvalósító „októberi fordulat” mégiscsak megszakítja Oroszország I. Péter által indított erőszakos europaizálását, sőt: „visszaázsiasítja” azt. Ez azonban nem katasztrófa, hanem éppenséggel az immár két évszázados orosz/európai dilemma feloldási tehetősége. Az Eurázsia-hívők a bolsevizmus „következményét”, a szocializmust elutasítják: ideáljuk az erős egyházi tekintélyen alapuló („teokratikus”) állam. Fő „világi” eszmeként a nacionalizmust ajánlják, ez azonban náluk „az eurázsiai népek teljes körét lefedi, melyben az orosz nép központi helyet foglal el”. Politikai szemléletük – Oroszország nemzeti szelleme és geopolitikai helyzete folytán sohasem lehet demokratikus – egy részüket a harmincas években a szovjethatalommal való együttműködésre indította. Ennek ellenére az Eurázsia-elmélet a Szovjetunióban egészen a nyolcvanas évek végéig szigorúan titkosnak és tiltottnak minősült, azóta viszont példátlan reneszánszát éli. Nemcsak tudományos műhelyek tárgya, hanem moszkvai utcai árusok slágere: a leghevesebb patriótatüntetésektől az ortodox kommunista nagygyűlésekig mindenütt lehet kapni könyveiket.
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét