Skip to main content

Kilenc százalék a külföldi

Vissza a főcikkhez →


„Gyerekeket hinduk helyett” – ezzel a szlogennel próbált szavazatokat nyerni a CDU-politikus és ex-kormánytag Jürgen Rüttgers az észak-rajna-westfáliai elnökválasztásokon. „Veresége azonban bebizonyította, hogy a polgárok már nem hagyják magukat lépre csalni ilyen ostobaságokkal” – jegyezte meg előadásában Cornelia Schmalz-Jacobsen, prominens FDP-politikus, a német kormány korábbi, külföldiekkel kapcsolatos ügyekért felelős kormányhivatalnoka, aki a Friedrich Naumann Alapítvány vendégeként nemrégiben Budapesten járt. Cornelia Schmalz-Jacobsen asszony ugyan már másfél éve visszavonult az aktív politizálástól, de Otto Schily belügyminiszter (SDP) szívesen látná a szövetségi kormány éppen most felállított bevándorlásügyi bizottságának szakemberei között: a bizottságnak mostanában kell megtennie javaslatait a bevándorlási törvény kidolgozására. Németországban ez a kérdés egyike a jelenlegi legégetőbb társadalmi-politikai vitatémáknak, s mivel a készülő törvénynek a lakosság bizalmát is el kell nyernie, nem mindegy, hogyan érvelnek: „A külföldiekkel szembeni előítéleteknek nincs helye. Senki nem felejtheti el, hogy Németország második világháború utáni pozitív fejlődésében a külföldi munkaerő jelentős szerepet játszott” – mondta az egykori FDP-főtitkár.

„Németország tehát bevándorlási célország lett. Ezt a folyamatot már nem lehet visszafordítani. A külföldiek száma jelenleg Németországban kilenc százalékra tehető (kb. 7,3 millió). Ehhez jön még 60 000 kétnemzetiségű házasságkötés, amivel a statisztikák nem számolnak. Évente 100 000-en keresnek menedéket, azonban csak 10 százalékuk kap menedékjogot.”

A bevándorlás törvényi szabályozása ezért elkerülhetetlen: a külföldiek beilleszkedésének ez az egyetlen járható útja – hangsúlyozta Schmalz-Jacobsen. A kidolgozandó bevándorlási törvény struktúrája kapcsán a politikus asszony nem csinál titkot abból, hogy a kritériumok – amelyeknek az országba bevándorolni akaró külföldieknek meg kell felelniük – kiválasztása és teljesítésük ellenőrzése objektíven nehezen megítélhető, éppen ezért nem problémamentes feladat. A humanitárius okokból történő bevándorlás azonban akkor sem korlátozható. Ebben az esetben a törvényhozó számára a német alkotmányban rögzített menekültjog és a genfi menekültügyi egyezmény az irányadó. „A bevándorlók és a menedékkérők számára nem lehet merev kvótákat szabni: számokról nem is akarok beszélni, ezt a kérdést nem lehet mechanikusan tárgyalni. A számokat egyébként is kétévente újra meg kéne határozni. A kitelepülőket természetesen a bevándorlókkal együtt kell kezelni. Egyre több ugyanis az olyan hozzátartozójuk, akik egyáltalán nem esnek a kivándorlási előírások alá” – tette hozzá Schmalz-Jacobsen.

A vörös-zöld koalíció az állampolgári jogokról szóló törvény megváltoztatásával megtette az első sikeres lépést a kérdés rendezése felé: „A kettős állampolgárság intézményének bevezetése bevált” – jelentette ki az egykori FDP-főtitkár. Bírálta viszont Gerhard Schröder szövetségi kancellárt, aki az Egyesült Államok mintájára egyfajta zöldkártya bevezetése mellett érvelt. „A zöldkártya több mint egy egyszeri munkavállalási engedély: tartózkodási engedély is egyben, és bizonyos állampolgári jogokkal is felruházza a tulajdonosát. Pont ez az, amit a kormány nem akar. A külföldieknek néhány év után vissza kellene térniük hazájukba.”

Ez aztán további problémákhoz vezetne a politikusasszony szerint. Aligha lehetne megtiltani az országba hívott külföldi szakembereknek, hogy családtagjaikat is magukkal hozzák. „Ezeknek az embereknek meg kell adni a lehetőséget, hogy véglegesen nálunk telepedjenek le. Ehhez a bevándorolni szándékozó külföldieknek megfelelő nyelvtudásra, munkavállalási engedélyre és nem utolsósorban a lakosság befogadókészségére van szükségük. Az idegengyűlölet nem fér össze a bevándorlási célország fogalmával.” Fel kell oldani – hangsúlyozta – a bevándorlók munkavállalási tilalmát, ösztönözni kell a külföldiek továbbtanulás iránti igényét, s a képzett külföldi munkaerőt is végzettségével összhangban kell megfizetni. „Ez legalább részben tehermentesítené a már eddig is lehetőségeik határán mozgó önkormányzatokat, mert így kevesebb szociális segélyt kellene kifizetniük.”

A CSU-párti bajor belügyminiszter, Günther Beckstein által javasolt új „Blue Card” rendszert ésszerű lépésnek tartja: „Azt gondolom azonban, hogy az új törvénynek nem csupán egyes csoportokra – az indiai számítógép-szakemberekre vagy a lengyel mezőgazdasági munkásokra – kell vonatkoznia, hanem ennél sokkal átfogóbbnak kell lennie.” Azt sem tartja helyesnek, hogy a polgárháborús övezetekből érkező menekültektől megtagadják a munkavállalási engedélyt, és a szociális ellátó hálóra bízzák őket ahelyett, hogy például az idősgondozás területén vennék hasznukat.

A külföldi szakemberek behozatala érdekében is elkerülhetetlen a bevándorlás szabályozása. „Az elmúlt harminc év alatt teljesen más ország lettünk – ezt mindenki láthatja, aki nyitott szemmel megy végig elsősorban városainkon. „A kétnemzetiségű házasságok arányának növekedése önmagában sokkal jobban megváltoztatta az országot, mint jó néhány állami intézkedés. Szerinte nem áll fenn a gettók kialakulásának veszélye sem: egyre több török család költözik például Kreuzbergből Charlottenburgba vagy Spandauba, mert az szeretnék, hogy gyermekeik vegyes iskolai osztályokba járjanak. A harmadik generáció már csak papíron külföldi.














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon