Skip to main content

Tb-történet dióhéjban

Vissza a főcikkhez →


A társadalombiztosítás pénzalapja 1989. január 1-jén – tehát még a Németh-kormány idején – vált le az állami költségvetésről, s ezzel egy időben jött létre a nyugdíj- és egészségbiztosítási ügyeket intéző Országos Társadalombiztosítási Főigazgatóság (OTF). Az Antall-kormány már elsősorban német, illetve francia példák alapján szervezte újjá a társadalombiztosítás rendszerét. Az első lépés az volt, hogy 1991-ben az Országgyűlés létrehozta az OTF 11 tagú felügyelőbizottságát, amelynek vezetőit a munkavállalók és a munkáltatók szervezeteinek képviselői delegálták.

Ez a megoldás – amelynek ideiglenes jellegét már a vonatkozó jogszabály is kimondta – kezdettől fogva bizonytalan legitimációval rendelkezett. A rendszerváltást követően ugyanis egyre-másra alakultak az újabb és újabb szakszervezetek, az újabb és újabb munkaadói szövetségek, s nem volt megnyugtató alap annak tisztázására, hogy az egyes szervezetek mögött valójában milyen társadalmi felhatalmazás áll. A parlament ebből a zsákutcából úgy próbált kihátrálni, hogy az érdekképviseletek megmérettetését a tb-alapokat felügyelő önkormányzatok megválasztásához, azaz a régi és az új szervezetek támogatottságához kötötte. Ennek az volt a célja, hogy a korábbi monopolhelyzetű szakszervezeti konföderáció – a Szakszervezetek Országos Tanácsa (SZOT) – helyett valamennyi szakszervezet és a munkaadók által újonnan létrehozott szervezetek egyaránt helyet kaphassanak a két nagy társadalombiztosítási ellátás – a nyugdíj és az egészségügy – irányításában.

Az Egészségbiztosítási Alap és a Nyugdíjbiztosítási Alap Önkormányzatának megválasztására első ízben 1993. május 21-én került sor, az önkormányzatok alapszabályait 1994-ben fogadta el az Országgyűlés. A választás, amely egyébként a várakozásokkal ellentétben viszonylag magas, 38,8 százalékos részvétel mellett zajlott, feloldhatatlan elvi ellentmondást hordozott magában. A törvényalkotó ugyanis két szavazást időben egybe vont. A tb-önkormányzatok megválasztásával napra egy időben folytak az üzemi és közalkalmazotti tanácsi választások is. S mivel a május 23-i országos szavazás szabályai megegyeztek az országgyűlési választások szabályaival, így azon minden nagykorú magyar állampolgár részt vett, függetlenül attól, hogy tagja volt-e valamely szakszervezetnek.

A szervezetek így megszerzett támogatottsági indexe alapján állt fel a 40-40 tagú Nyugdíjbiztosítási és Egészségbiztosítási Önkormányzat. Az önkormányzatok formális megalakulásával egy időben az egységes OTF is megszűnt, s megalakult a két utódszervezet, a Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság (NYUFIG) és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP). A későbbiek folyamán a két szervezetbe 8-8 főt delegáltak a települési önkormányzatok képviselői is, s ezzel a két szervezet létszáma 48-48 főre gyarapodott.

Paradox módon mind a politizáló hazai közvélemény, mind a Magyarország számára oly fontos nemzetközi intézmények (Világbank, OECD), sőt a külföldi befektetők szemében is az gerjesztette a legerősebb ellenszenvet, hogy mindkét alapnak törvény adta felhatalmazása volt a költségvetési keretszámok túllépésére. A finanszírozás logikájánál fogva ez a probléma elsősorban az egészségbiztosítás területén volt húsba vágó, míg a nyugdíjak esetén a fix összegben rögzített sok millió nyugdíj összege továbbra is jól tervezhető maradt. A kormányzat is elégedetlen volt az egészségbiztosító önkormányzatával, mert mind a két illetékes minisztérium – tehát a népjóléti és a pénzügyminisztérium – úgy látta, hogy az OEP nem törődik komolyan az egészségügyi szolgáltatók ellenőrzésével és a költségvetési keretek túllépése ennek volt a következménye. Úgy gondolták, és ebben egyébként igazuk is volt, hogy ez is az önkormányzati irányítás számlájára írandó. A nagyobb nyomaték kedvéért az Egészségbiztosítási Önkormányzatot és az OEP-et az Országgyűlés 1997-ben – példátlan módon – külön határozatban marasztalta el.

A Fidesz vezette koalíció a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak függetlenségét már rögtön a kormányváltás után megszüntette [ennek a lépésnek a jogszerűségét többen vitatták, de az Alkotmánybíróság a vonatkozó törvényi megoldásban nem látott kivetnivalót], jogi értelemben azonban csak 2000 áprilisában született olyan kormánydöntés, amely a tb-alapokat a központi költségvetés részévé tette. Az OEP irányítása előbb a Miniszterelnöki Hivatalhoz, onnan a Pénzügyminisztériumhoz, majd 2001-től az Egészségügyi Minisztériumhoz került. A minisztérium és az OEP összeolvadását jól jellemzi az a tény is, hogy 2001 nyarán az OEP főigazgatója saját hivatalát a minisztérium épületébe költöztette át.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon