Skip to main content

A Fidesz–Jobbik libikóka

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

A 130 ember életét kioltó párizsi terrortámadás úgy kellett a magyar miniszterelnöknek, mint egy falat kenyér.

A kormányfő már a januári Charlie Hebdo szerkesztői elleni merényletet követően elindította menekültellenes kampányát, de örökkévalóságnak tetszhetett számára, amíg a projekt eredményt hozott. Az autoriter rezsimeket többek között éppen az különbözteti meg a jogállami rendszerek kormányaitól, hogy legitimitásuk mindig csak pillanatnyi lehet, és halálos fenyegetésként élik meg népszerűségük átmenet visszaesését. A „NER” kódjelű szisztéma léte a politikai váltógazdaság tagadásán alapul, márpedig tavasszal a kormánypárt elveszített több időközi választást és nemcsak a kétharmados többsége olvadt el, de felrémlett annak a lehetősége is, hogy háromosztatúvá válik a politikai aréna. A „nemzeti konzultációt” követő első bornírt óriásplakát kampányt nyáron még közröhejbe fullasztották a Kétfarkú Kutyapárt – közadakozásból finanszírozott! – ellen-plakátjai. Régen nem látott spontán társadalmi szolidaritás kísérte a karitatív szervezetek menekült-segítő akcióit. A kormány idegenellenes uszításával csak még inkább felhívta a figyelmet arra a nyilvánvaló tényre, hogy képtelen emberségesen és a nemzetközi szerződésekkel összhangban kezelni a helyzetet.

A fordulat a szerb magyar határ, majd egy hónappal később a horvát magyar határ lezárása után következett be. A miniszterelnök úgy ítélte meg, hogy a menekültválság felértékelte az ország helyzetét, és sokéves párialétet követően személye és politikai pozíciója végre megkerülhetetlenné válik, bármennyire is iszonyodik tőle minden tisztességes európai politikus. Hiszen megteheti, hogy tízezrével szállítja a menekülteket az osztrák határra, mondván, a migránsválság „a németek ügye”. De egyoldalúan, egyeztetés nélkül le is zárhatja a határt, áttolva problémát a Szerbiára, Horvátországra, Szlovéniára, Ausztriára, és elégedetten nézheti, hogy a világsajtó immár nem a Röszkéről, hanem a horvát szlovén határról közöl elborzasztó képeket. Azt is politikája sikerének tarthatja, hogy a krízis megrendítette a schengeni szisztémát; az érintett országok egyre másra vezetik be újra a határellenőrzést, hiszen ezzel igazolva látja a magyar pengés kerítés felhúzását és azt, hogy paprikasprayt fújtak a túloldalon feltorlódott menekültek és a karjukban tartott kisgyerekek arcába.

A kormányfő igazi nagy elbeszélése persze arról szól, hogy a nyugat-európai közvélemény lassan felsorakozik politikája mögé, és a mag-országokban elkezdődhet az „illiberális” trendváltás. Rutinos politikusként persze tudatában van annak, hogy Budapestről nem fogja megbuktatni a sem a német kancellárt, sem az Európai Bizottság elnökét, de arra számít, hogy személye és politikája minta lehet a befolyásos, populista jobboldali pártok számára. Ebben azonban téved. A Magyarországon kiépült posztjogállami rezsim nem harmonizál egyetlen olyan európai politikai irányzattal sem, amelynek bármilyen befolyása is lehet döntésekre és nem illeszthető egyetlen politikai forgatókönyvbe sem. A budapesti „NER” rezsim anakronizmus az Európai Unióban, a nyugati fővárosokban pedig annak tartják a menekültválsággal kapcsolatos magyar politikát, ami valójában: egy kis ország átmenetileg némi zsarolási lehetőséghez jut, és azt kisstílű módon azonnal igyekszik kihasználni.

A kormányfő narratívájával elsősorban belpolitikai hatást akar elérni, és nem is sikertelenül. Amíg a menekültek a röszkei határban, és a Keleti pályaudvar előtt várták a továbbutazás lehetőségét, vagy gyalog indultak el az autópálya szélén addig arcuk volt és személyiségük. A kisgyerekes családok elszántsága sok emberből váltott ki részvétet és szolidaritást. A magyar hatóságok tehetetlensége, az átmeneti táborok embertelen körülményei nemcsak külföldön keltettek széleskörű felháborodást, de itthon is. A határzár után a magyar társadalom ismét magára maradt központilag gerjesztett félelmeivel és szorongásaival, amelynek tárgya immár az absztrakt idegen. A borzalmas párizsi terrortámadás pedig végre visszaigazolta a többség számára a közel egy éve tartó ország-védő propagandát, és azok számára is hihetővé tette a fenyegetettség, akik korábban nem vették készpénznek, hogy a szíriai polgárháború elől menekülő családok éppen a magyarországi munkaerőpiacon igyekeznének tartós egzisztenciát teremteni maguknak. A fenyegetettség mindenhol, minden esetben a regnáló kormány népszerűségét növeli; a budapesti köztereken azonnal meg is jelentek a fegyveresek. A Terrorelhárítási Központ november végi kínos „dzsihadista-fogó” blamázsa, majd a kormányfő ellen tervezett merényletekről kiszivárogtatott rémtörténetek közmulatságot keltettek ugyan, de a félelemre építő kommunikációs offenzíva erősebbnek bizonyult.


A kormánypárt visszakapaszkodott a népszerűségi listákon oda, ahonnan a tavaly őszi nagy tüntetések után elindult a zuhanása. Sőt, a Medián felmérése szerint a Fidesz decemberben egyenesen rekord népszerűséget könyvelhetett el. Keveseket érdekelnek már a tavalyi címlap sztorik: a korrupciós botrányok sorozata, a NAV korábbi elnökének nyelvtudása, a Hír TV által inzultált tanárnő esete. De a gimnáziumok felszámolása, a felsőoktatási keretszámok ismételt szűkítése, a jóléti ellátások további drasztikus leépítése, a szegénység, a gyermekszegénység, és a jövedelmi különbségek növekedése, a rendkívül alacsony beruházási ráta, az ország folyamatos, megállíthatatlan regionális leszakadása sem képes áttörni az idegenellenes, Európa-ellenes nacionalista kormányzati kommunikációs offenzívát. Mintha csak a politikai marketing stratégia áporodott tankönyvi tételeit és gyakorlati receptúráját akarná igazolni a fideszes kommunikációs stáb, miszerint a politika lényege az lenne, hogy a választók igényeire – méghozzá részben kormányzat generálta igényeire – rezonáló „üzeneteket” fogalmazzon meg, nem pedig az, hogy az ország, a társadalom, a gazdaság legfontosabb problémáit fogalmazza politikai opciókká.

A látszat azonban csalóka. Nem egyszerűen a kormány vette vissza a „tematizációs” kezdeményezést, hanem az is kiderült, hogy a magukat „demokratikus ellenzéknek” tartó pártoknak sincs semmiféle érdemi mondanivalójuk a tavalyi tüntetések témáival kapcsolatban, rosszabb estben maguk az ellenzéki pártok is osztják a kirekesztő társadalompolitikai krédó bizonyos tételeit. De az ellenzéknek a menekültáradattal kapcsolatban sem volt hazai, vagy európai dimenzióban értelmezhető mondandója: egyetlen szóval nem utaltak arra, hogy a menekültválság összeurópai probléma, és az EU tag Magyarországnak egyeztetnie kellene politikáját partnereivel, és el kellene fogadnia Brüsszel felajánlott segítségét. Novemberben aztán Hiller István és Gőgös Zoltán MSZP alelnök is kiállt a pengés kerítés mellett, azzal az érvvel, hogy „mondjon valaki jobb megoldást”. A civilek egy részének volt ugyan lényegi és okosan megfogalmazott diagnózisa, de azt értelemszerűen nem lehettek képesek mozgósító politikai programmá fogalmazni, mert a protest megmozdulások hangsúlyosan antipolitikai jellegűek voltak, vagy pedig a képviseleti demokráciát és a piacgazdaságot egészében elutasító „rendszerkritikus” álláspontot fogalmaztak meg.

A kormánypárt népszerűségének visszaeséséből részben a Jobbik profitált, részben a bizonytalanok aránya növekedett. A politikai vákuumot senki nem volt képes kitölteni, ami persze azt is jelenti, hogy a választók jelentős része változatlanul támogatja az autoriter rezsimet, annak drasztikusan kirekesztő társadalompolitikáját, a szociális, és műveltségi különbségeket kasztszerűvé merevítő társadalom vízióját. A kormány olyan országot ígér, amely kifelé nyitott, befelé zárt, „etnikailag” homogén, a szolidaritást hírből sem ismeri, és az EU-hoz legfeljebb annyi köze van, hogy lehívja a forrásokat. Ennek a koncepciónak olyan nagy a vonzereje, hogy a kormánypárt visszaszerezte elveszített támogatóit, a Jobbik népszerűsége pedig visszaesett. Ha a Fidesz visszaesik, a Jobbik népszerűsége növekszik, ha a Fidesz erősödik, a Jobbik támogatottsága csökken í ez a libikóka az egyetlen számottevő mozgás a magyarországi pártpalettán.


A „NER” rezsimet választásokkal – csak választásokkal – nem lehet leváltani; a jogállami intézmények, és garanciális eljárások lerombolása már a korábbi ciklus derekán túljutott a kritikus ponton. Más kérdés, hogy ezt az állítást egyelőre nem lehet a gyakorlatban tesztelni mivel a választók támogatása éles helyzetekben évek óta töretlen, de az internetadót és a kitiltási botrányt követő hónapokban is csak átmenetileg rendült meg. És végül a kormánypárt népszerűségvesztésének idején vált egyértelművé, hogy nincs semmiféle jogállami és demokratikus politikai alternatíva. Kész Zoltán februári veszprémi győzelme antipolitikai jellegű protest-voksolás volt: a „demokratikus pártok” egy helyben jól ismert, de politikusként arctalan jelöltet támogattak a kétharmados kormánypárti többség lebontása érdekében. A Tapolca–Sümeg–Ajka körzetben már érvényesült a pártok erősorrendje. Illúziónak bizonyult, hogy a kormánypárt népszerűségvesztése nyomán keletkezett űrt betölthetnék a jogállam, a köztársaság és a befogadó, szolidáris társadalom iránt elkötelezett pártoknincsenek ilyen pártok, és minden bizonnyal a kereslet is csekély az ilyen politikai opció iránt!

Vajon mi mozgatja a Fidesz-Jobbik libikókát? Feltevésünk szerint a második Gyurcsány kormány idején nemcsak a köztársaság intézményrendszerének legitimitása roppant meg. A választók elsöprő többsége 2010-ben mindenekelőtt drasztikus kirekesztő társadalompolitikára adott felhatalmazást. Öt és fél év fideszes kormányzást követően bízvást megállapíthatjuk, hogy a kormány jóléti politikája és oktatáspolitikája annyira brutális és következményeit illetően olyannyira tragikus, hogy a szélsőjobboldal aligha tudna erre ráígérni. A társadalompolitikai viták tehát nem lehetnek a két párt népszerűségi libikókájának okai, jóllehet mindkét párt társadalompolitikai krédója szélsőségesen kirekesztő. Vegyük komolyan egy pillanatra a Jobbik „pártprogramjának” primitív jelszavait. A jobbikos szavazók preferenciáit részben az különbözteti meg a fideszes hívőkétől, hogy azonosulnak a neonáci párt nyílt, gátlástalan cigányellenes rasszista elbeszélésével és üzeneteivel. Természetesen cigányellenes tartalma van az olyan ígéreteknek, mint az „iskolai erőszak” visszaszorítása, a „deviáns” családok gyerekei számára létesítendő bentlakásos kollégiumok hálózata, a „megélhetési gyerekgyártás” visszaszorítása – de hol van ez ahhoz, amit a Fidesz kormány regnálása idején rendszerszerűen megvalósított.

A segélyezés drasztikus visszaszorítása nem is szerepel a Jobbik jelszavai között. Az általános munkajogi szabályoktól és a minimálbértől elszakított kötelező, és a pénzbeli segélyezés feltételévé tett közmunkarendszer 270 milliárdos gigaprojektté vált. A Jobbik még „végzettség szerinti, főállású közmunkaprogramot” hirdetett. A gyakorlatban viszont a közfoglalkoztatás kötelező ugyan – hiszen feltétele a minimálisra zsugorított segélynek – de nem garantált; a szisztéma tehát totálisan kiszolgáltatja a munkanélkülieket a közfoglalkoztatást szervező, és „elosztó” települési önkormányzatoknak. A szélsőjobboldali párt a „megélhetési gyerekvállalást” visszaszorítandó azt javasolja, hogy a családi pótlék a negyedik gyerektől kezdve adókedvezménnyé váljon – ez egyelőre nem valósult meg, csak Gyurcsány Ferenc fogalmazott meg a Jobbikéval egyező koncepciót (illetve a parlamenten kívüli politikai csoportok közül a 4K.) (http://beszelo.c3.hu/blog/zolnay-janos/hidegverrel) A családtámogatási ellátások elosztása mindig is a középrétegeknek kedvezett, ám nagyságrendje, jövedelemszerű és normatív jellege miatt lényegesen nagyobb a szegénység-enyhítő hatása, mint az elvben szegényeket célzó segélyeké. A posztjogállami korszakban az ellátások eloszlása még a korábbiaknál is igazságtalanabb lett.

A jóléti ellátások átalakításának hatása a jövedelmi szegénység súlyosbodása ellenére sem fogható a közoktatás átalakításának pusztító következményeihez. Az iskolák államosítása, a normatív finanszírozás megszüntetése, a tankötelezettségi felső korhatárának csökkentése révén a kormányzat kikapcsolta a középfokú expanzió motorját, és visszavette a központi középfokú keretszám-gazdálkodás 1991-ben megszűnt lehetőségét, tehát ismét közvetlenül a kormányzat határozza meg, hogy az általános iskolát végzettek közül hányan milyen intézménytípusban folytathatják tanulmányaikat. Megkezdődött a középiskolai, különösen pedig a gimnáziumi keretszámok, drasztikusan csökkenetése, ami azzal fenyeget, hogy a szegényeket, és mindenekelőtt a romákat teljesen kiszorítja a középiskolai képzésből.(http://nol.hu/belfold/kivaltsag-lesz-a-gimnazium-1495653 ) Az első gimnáziumi halállista 32 intézmény felszámolását tartalmazza. (http://hvg.hu/itthon/20151111_krudy_gimnazium_klik_ngm_bezaras ) A Jobbik „programjának”jelszavai és üzenetei még csak nem is érintik a közoktatás drasztikus átalakítását.

Félreértés ne essék, a Jobbik olyan neonáci párt, amelyhez hasonlót alig találunk az EU tagállamainak parlamentjeiben. Az érpataki, a gyöngyöspatai, a tiszavasvári, az ózdi lokális önkormányzati rémuralom pontosan jelzi, hogy mit tennének a kormányzati hatalom birtokában. Ám ellenzékben, illetve egyelőre csak néhány önkormányzati kulcspozíció birtokában, ezek csak pontszerű, eseti gyakorlatok, míg a kormány társadalompolitikája rendszerszerű és tömegesen támogatják olyanok, akiknek ez a politika saját elemi érdekeit is sérti.

A cigányellenes uszítás mellett a Jobbiknak két megkülönböztető jellemzője van még: az establishment-ellenesség, valamint a hungarista remake, tehát a nyilas szimbólumokkal otthonossá tett világ, amelyben magától értetődő természetességgel lehet 1938–1944-es antiszemita nyelven beszélni. A Jobbik még nem kormányzott, még ártatlan, és még el tudja hitetni, hogy „új fiúk” gyülekezete. A tavaly őszi kitiltási botránytól kezdve a „demokratikus ellenzék” és a kormányellenes civilek számára a korrupciós tematika volt az a mozgósító erő, amellyel tízezreket vittek utcára. De ez a taktika csapda is volt egyben. A választókat nem elsősorban a korrupció zavarja – az ügyek kenőpénzes elintézésének lehetősége fontos eleme a polgárok biztonságérzetének – hanem az a bacchanália, amit Szijjártó Péter családi összefogással vásárolt villája, a saját lábán álló Orbán Ráhel svájci tandíja, és férje, Tiborcz István vitorláskikötője; Mészáros Lőrinc felcsúti gázszerelő sikersztorija, Habony Árpád ibizai bulizása jelképez. A korrupciós tematikára azonban nem lehet pozitív kampányt építeni, de még protest-mozgalmakat sem – a korrupció förtelmes tünete ugyan, de nem a lényege a posztjogállami rezsimnek. És ami témánk szempontjából a legfontosabb: a korrupció-ellenes mozgalmakból kizárólag a Jobbik építkezik. Ugyan ki hinné el Tóbiás Józsefnek, vagy éppen Gyurcsány Ferencnek, hogy az ő személyük és politikájuk lesz majd a tiszta közélet záloga. De többről is van szó: a szélsőjobboldali párt képes establishment-ellenes programmá átfogalmazni a korrupciós tematikát, és ez halálos veszélyt jelent a kormánypárt számára.

A menekültügy ellenben nem csak a korrupciós hírekről terelte el a figyelmet, hanem – ez volt a stratégiai missziója! – megbénította a Jobbikot, a kormánypárt egyedüli komoly riválisát. A Jobbik orosz és iszlamista pénzügyi forrásokból alapozta meg nagypárti infrastruktúráját, ideológiájának pedig központi eleme az antiszemitizmus. De a Jobbik nem egyszerűen antiszemita párt, hanem a zsidó állam létezését illegitimnek tartó radikálisan Izrael-ellenes narratívát szajkózza. Márpedig a menekültek zöme muszlim, és a Jobbik teljes arcvesztés nélkül nem állhatott ki a menekültellenes kormánypropaganda mellett. A november 13-i párizsi terrortámadás pedig – amely a madridi robbantások után a legvéresebb európai terrorakció volt – hirtelen rendszerbe foglalta és a többség számára a félelem pecsétjével hitelesítette a kormány menekültekkel kapcsolatos politikáját.

Nem kétséges, hogy a menekültválság súlyos és nehezen megoldható dilemma elé állította az Európa Uniót. Az iszlámizmus európai jelenlétével kapcsolatos félelmek sem alaptalanok és a terrorfenyegetés is valóságos. A Magyarországon közel egy éve tartó idegenellenes uszításnak azonban mindehhez semmi köze; a kormány igyekszik megtalálni a krízissel kapcsolatos narratívák közül azokat, amelyek révén saját politikáját igazolhatja. A párizsi merénylet után néhány nappal a magyar külügyminiszter Izraelben azt a verziót mesélte el kormánya politikájáról, amitől sikert remélt, és amivel sikert is aratott: a terror-elhárító verziót, a határvédelmi verziót, és azt az ajándék-verziót, hogy Magyarország – szembeszállva az Európai Bizottság határozatával – nem kívánja külön megjelölni a megszállt területeken készült árucikkeket. (Ekkor már hónapok óta folytak az izraeli civilek elleni merényletek, amit a mértékadó nemzetközi sajtó folyamatosan konfliktushullámnak, erőszakspirálnak nevez és következetesen nem hajlandó azokat terrorakcióknak minősíteni.) Bármilyen szemforgató és cinikus volt ez a bejelentés – a címzett részben Brüsszel volt, részben pedig a hazai szélsőjobboldali rivális – ismerjük el, hogy ez volt a magyarországi rezsim diplomáciájának első igazán hatásos taktikai húzása. Hivatalban lévő magyarországi politikus talán még soha nem aratott sikert Izraelben, Szijjártót viszont a tenyerükön hordozták vendéglátói.

A padlóra került Jobbik „újratervezheti” pozícióját. Meg is fogja tenni, de ehhez meg kell várnia, hogy alábbhagyjon a menekültügy és a terrorfenyegetés publicitása. Más potenciális váltópárt nincs a magyarországi politikai színpadon.

Józan elemzők számára nem kétséges, hogy Magyarország a vesztébe rohan: az országot végzetes leszakadás, nemzetközi elszigetelődés és társadalmi katasztrófa fenyegeti. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a posztjogállami tekintélyuralmi rezsim nem képes tartósan konszolidálni helyzetét. 

(A fénykép forrása: 168ora.hu)

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon