Skip to main content

8. Esküdtszék. Képviselet egyenlőség alapján

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
„Mit kívánna ma a magyar nemzet?”


Az 1848. márciusi követelések sorában fontos alkotmányos elvet fejezett ki a 8. pont, amely a korábbi igazságszolgáltatási rendszer felszámolását és a polgári egyenlőségen alapuló bíráskodás bevezetését célozta meg. Az úriszék eltörlése és az esküdtszék intézményének törvénybe iktatása révén a forradalom hatalmas lépéseket tett ennek a történelmi változásnak a véghezvitelében.

Mára a helyzet gyökeresen megváltozott, a márciusi gondolatok és törekvések mégsem helyezhetők egyszerűen a történelem lomtárába.

Az esküdtszék például nem az egyetlen üdvözítő megoldás az ítélkezés függetlenségének és pártatlanságának biztosítására, de a mostani népi ülnöki rendszer totális csődjéhez képest minden bizonnyal erősítené az igazságosságba és a jogállamiságba vetett bizalmat. Az életfogytig tartó szabadságvesztéssel fenyegetett bűncselekmények elbírálásában mindenképpen fontolóra kellene venni az esküdtszéki bíráskodás bevezetését.

A bírói függetlenség szervezeti keretei jórészt adottak. Mégis vannak olyan jelenségek, amelyek az igazságszolgáltatás kifinomultabb, ám éppen ezért igen veszélyes befolyásolására utalnak. A kormány tagjainak egyes konkrét ügyekhez kapcsolódó nyilatkozatai árulkodnak a színfalak mögött zajló nyomásgyakorlásról. Mind a társadalomban, mind pedig magában a bírói karban visszatetszést kelt, ha például egy miniszter ügyét viharos gyorsasággal napirendre tűzik és tárgyalják, miközben a „kisemberek” perei évekig vesztegelnek, a letartóztatottak pedig hosszú hónapokat töltenek a világtól elzárva anélkül, hogy bármi történne az adott eljárásban. Ha formálisan nem is, de érdemben mindenféleképpen a bírói függetlenség csorbítására vezetnek azok a titkos nyomozati módszerek, amelyek lényegében kész tények elé állítják a döntéshozókat anélkül, hogy a védelem vagy akár az eljárás más résztvevői a tények egészét vizsgálat és bírálat alá vehetnék. Ennek szélsőséges változata a büntetőeljárásra tartozó ügyek „informális” elintézése (bomlasztás, kiszorítás stb.), ami már túl is mutat a bírói függetlenség kérdésén: az igazságszolgáltatás bírói monopóliumának elvét sérti.

A végrehajtó hatalom oldaláról fenyegető veszélyekkel szemben védelmet jelenthet a törvények pontosabb meghatározása, a közvetlenül és áttételeken keresztül megnyilvánuló akaratérvényesítési törekvések szigorú szabályozással való meghiúsítása. A bírói függetlenséget azonban még a törvényhozással szemben is oltalmazni kell. A büntetés „középmértékhez” igazításának előírásával – de más döntésekkel is – az Országgyűlés félreérthetetlenül jelezte: a mérlegelési szabadság egy részét magához kívánja vonni.

A bíróságok ma szervezetileg függetlenek, az ítélkező bíró azonban a mondottak szerint számos alkotmányosan elfogadhatatlan hatásnak lehet kitéve. Az igazságszolgáltatás anyagi-technikai és személyi hátterének helyenként katasztrofális helyzete a gyakorlatban szintén veszélyezteti a függetlenség lényegét: azt tudniillik, hogy a bíró az esetre és a jogszabályokra összpontosítva, minden más zavaró tényező kiiktatásával hozhassa meg a tudása és lelkiismerete szerinti legjobb döntést.

A bírói függetlenség nem jelenthet teljes felelőtlenséget.  A bíró tévedhet, de a törvények tudatos megsértése számára sem megengedhető. A feleknek a bírósággal szembeni jogérvényesítési eszközei azonban ma kevéssé teszik lehetővé a súlyos és gyakran nyilvánvaló törvénysértések és azok súlyos következményeinek elhárítását.














Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon