Skip to main content

A Boldogság Szigete

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Egy amerikai kollégánk szerint, amikor az ősember átment a szomszéd barlangba, hogy megnézze, mi újság odaát, már megkezdődött az akkulturáció, a kultúravesztes, a kultúraváltás. Bár meggyőződésem, hogy az akkulturációnak nem lehet elmélete, minden egyedi eset tanulságul szolgálhat, hiszen „természetünknél fogva” érdekel bennünket a kultúrák sorsa.

A következőkben olvasható történet hősei guarani indiánok (akiket az olvasó Voltaire Candide-jából, újabban pedig a Misszió c. filmből ismerhet): maroknyi, néhány ezer fős csoportjaik élnek a 140 milliós Brazíliában, a technikai civilizáció állandó fenyegetettségében kialakított kis etnikai szigeteken. Évszázadok óta fokozatosan gazdasági függőségbe kerültek, falvaik létszáma csökkent – ám a törzsi hagyományokhoz (a mitoideológiához) és nyelvükhöz való szívós ragaszkodásuk kulturális mentőövként szolgált. Sámánjaik manapság (1990-ben) is úgy vélik: meghalnak, ha nem énekelnek saját nyelvükön, és ha nem táncolják régi táncaikat.

1935 áprilisában, egy esős reggelen, Francisco Oliveira dos Santos, a guarani indiánok neves sámánja és főnöke összehívta a falu lakóit, és így szólt hozzájuk:

– Álmomban megjelentek a segítő szellemek, és megjövendölték, hogy közeleg az üvü-opá, a világ vége! Csak akkor menekülhetünk meg, ha eljutunk a Gonosz nélküli Földre!

A falu népe egy emberként úgy döntött, hogy elindul, s meg sem áll, amíg el nem éri a Tengert… A nagy guarani család minden tagja csatlakozott hozzájuk (köztük az akkor kislány Valentina, akit néhány éve még láttam), és csakhamar elérték az Atlanti-óceán partját.

Mi lehetett a vándorlás előzménye?

Francisco Oliveira dos Santos semmiben sem különbözött a többi guarani indián főnöktől: nappal törzsének ügyes-bajos dolgait intézte mint menedzser, este-éjjel pedig sámánként szellemeket faggatott: mit hoz a holnap, milyen lesz a holnapután? A Rio Branco partjánál, őserdők övezte településen tucatnyi rokon család lakott a vályogkunyhókban. A messzi Paraguayból jöttek, ahol egykoron őseik a jezsuiták kormányozta missziókban éltek.

„Amíg a Nap az eget járja, az indián asszonyok az ültetvényeken a maniókát, az édesburgonyát vagy a kukoricát ápolják – ezalatt a férfiak az erdőket járják vad után: hadd legyen friss hús a manióka mellé…”

A sámánok hajnalig énekeltek Nyanderú istenről, a világnak és dolgainak teremtéséről, és csörgők hangja mellett minden férfi és nő, az egész falu táncra perdült, hiszen a sámánok azt mondták: „Ha nem táncolunk, s nem éneklünk – meghalunk! S nem portugálul és nem spanyolul, hanem guarani nyelven kell énekelnünk, és guarani táncokat kell járnunk, különben minden hiába!”

„Az esős évszak kezdetétől a végéig tart a tánc, hogy elérjük az aguidzsét, a tökélyt: testünk a tánctól és az énektől könnyűvé válik, átszellemül. Akkor út nyílik Nyanderúnak, a sámánnak, és elindulhatunk Napkelet felé. Elérjük a legelső vizeket… S azt is mondták a próféták, akik nem voltak mások, mint a sámánok, hogy el kell érnünk a tengert, át kell kelnünk rajta, és akkor eljutunk a Gonosz nélküli Földre, a Boldogság Szigetére, a Paradicsomba…”

Milyen lehet a Paradicsom? Sebastião sámán szerint: „inkább az Égre hasonlít, mint a Földre…, annyi biztos, hogy van ott egy nagy tó, közepén hatalmas kereszt áll…, körülötte rengeteg gyümölcsfa: ha levágunk egy banánfürtöt, tüstént kinő helyette egy másik; aki ott lakik, megél a gyümölcsből, nem kell dolgoznia! Ha ott megöregszünk, nem halunk meg, hanem újra megfiatalodunk! De sietnünk kell, mert nagy tekintélyű sámánok megjövendölték a világ végét, az üvü-opát!”

Nimuendaju, a jeles brazil etnológus a század elején, 1905-ben a São Pauló-i tengerparton hallotta először a guaranikat énekelni a Boldogság Szigetéről. Ő nyomozta ki azt is, hogy 1820-ban, majd 1870-ben, de századunkban is mind gyakrabban indultak el a kontinens belsejéből az indián csoportok a titokzatos óceán felé. Talán már korábban, a jezsuita missziók szétverése után határoztak így a főnökök és a sámánok…

S az indián főnök egyszer csak ott állt az Atlanti-óceán hullámverte partjainál. Most mitévő legyen? Francisco Oliveira dos Santos megálmodta, hogy hajót fog szerezni, másként nem kelhet át népével a hatalmas tengeren…

A tekintélyes sámán úgy vélte, a fehérek nagy hatalmú törzsfőnöke biztosan meghallgatja kérését! Felkerekedett, és meg sem állt az Elnöki Palotáig, ahol az idő tájt a híres-hírhedt diktátor, Vargas lakott. Hogy, hogy nem, az elnök fogadta az indián küldöttséget! A sámán elbeszélte Vargasnak mitikus látomását: „Közelednek a guarani nemzet végnapjai, el kell jutnunk a Boldogság Szigetére! Ehhez azonban kellene egy hajó. El kell érnünk a tenger túlsó oldalát!”

Mi hatotta meg a diktátort, még találgatni sem érdemes, tény azonban, hogy egyszer csak üzentek az indián főnöknek: egy bárka várja az indiánokat a kikötőben! A hír szélsebesen terjedt. Santos főnök rokonain kívül több falu, így Aguapiú és Itariri lakói is hanyatt-homlok jelentkeztek: ők is mennek, látni szeretnék a sámánok évszázados álmát, a Gonosz nélküli Földet…

Hogy mi történt pontosan, nem tudjuk. Csak annyi derült ki, hogy hetekig hajóztak, talán már harminc napja, és amikor már azt hitték, a Boldogság Szigetén kötnek ki, kiderült, a brazíliai Salvadorba érkeztek, és ez volt a hajóút vége… (A bárka nem is volt alkalmas nagyobb tengeri utakra.) A kétségbeesett vándorok partra szálltak, és döbbenten látták: csupa fekete bőrű veszi őket körül! Valóban, a legfeketébb városba érkeztek, hiszen Salvador (Jorge Amado regényeinek színtere) századok óta az Afrikából behurcolt rabszolgák első számú kikötője volt.

A csalódott guaranik úgy döntöttek több csoportra oszolva megpróbálnak visszajutni oda, ahonnan elindultak, és ahol megálmodták a Boldogság Szigetét.

Három évig tartott a vándorút, mire ismét meglátták a Rio Brancót. A guaranik azóta is táncolnak és énekelnek…




































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon