Skip to main content

A kezdet vége

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Izrael–Palesztina


Izrael és Palesztina várható kölcsönös elismerését persze valószínűleg a történelem is mérföldkőnek fogja tekinteni. S minden bizonnyal sokan fogják megalapozottnak találni az izraeli realisták álláspontját, mely főként az alábbi tézisekre épül:

1. Az arab–izraeli viszály gyújtópontja a palesztin kérdés – ezen kívül nincs valós ellentét Izrael és más arab népek között.

2. A palesztin–izraeli ellentét két nemzeti mozgalom konfliktusa, s mindkét népnek valós jogi, politikai és történelmi érvei vannak, hogy magának követelje a viszály tárgyát képező egész országot.

3. Ezért nincs értelme kutatni és bizonygatni, melyiküknek van „több igaza” vagy „ki robbantotta ki a konfliktust”, hanem csak a kölcsönös elismerés és a kompromisszum képezheti a megegyezés alapját.

4. Békét a létező ellenséggel kell kötni. A hollandokkal minden bizonnyal egy fél óra alatt békeszerződést tudnának kötni az izraeliek. Úgyszintén a palesztinok. De nem a holland az ellenség. Sajnos, ez van, ha nem is szeretni, de tárgyalni kell vele.

Ellentétes előjelek

Kimondhatatlanul fáradságos, gyakran kétségbeejtő, reménytelennek tűnő tevékenység volt érvényt szerezni e néhány gondolatnak. Még a konfliktus jellegének elismeréséért is hosszú harcot kellett vívni. Elterjedt ugyanis az a két (egyébként egymást kizáró) nézet, miszerint: a) a demokratikus zsidó állam áll szemben az elmaradott primitív arabokkal; b) a nagy arab felszabadító mozgalom ütközik az imperialista-zsoldos Izraellel.

Mindkét nézet hívei egymáshoz hasonló, habár ellentétes előjelű megoldást ajánlottak: az ellenfelet le kell győzni. Sok év telt el, amíg bebizonyosodott, hogy a katonai győzelemre semmi esély sincs. Nem sikerülhet a zsidókat a tengerbe vetni, az arabokat a sivatagba űzni. De esélytelennek látszott a kölcsönös elismerés és a kompromisszum elvének érvényre juttatása is, mivel úgy látszott, hogy a másik fél soraiban nincs partner a megegyezésre. Ez főleg a palesztinokra vonatkozik: náluk ugyanis még nagyítóüveggel sem lehetett felfedezni az olyan politikai tényezőket, amelyek a kompromisszumot szorgalmazták, míg Izraelben mindig voltak ilyenek, még ha ellenzékben voltak is, és csak kis mértékben tudták befolyásolni a hivatalos politikát. Jean Paul Sartre már 1967-ben megállapította: a két fél nacionalista jobboldala ténylegesen támogatja egymást, a békére törekvő baloldal körében viszont nincs együttműködés.

Amit nem tesz meg az idő…

Egy héber közmondás szerint: amit nem tesz meg az ész, megteszi az idő. A palesztin Nemzeti Charta szerint Izrael nem létező „entitás”: zsidó lakosai közül is csak azok maradhatnának a jövendő palesztin arab államban, akiknek ősei 1917 előtt telepedtek le Palesztinában. Az eddigi izraeli hivatalos álláspont szerint viszont a Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSZ) nem más, mint bűnös terrorszervezet, amellyel soha, de soha nem lehet tárgyalni: nemrég még büntetendő (és büntetett) volt minden kapcsolat a PFSZ-szel, és minden palesztin potenciális PFSZ-tagnak minősült.

A kölcsönös elismerés tehát valóban mérföldkő a két nép, a két nemzet mozgalomkapcsolatában: Churchill szavaival élve, ez már nem a kezdet vége, hanem a vég kezdete lenne.

Ettől persze még a vég – vagyis a béke – nagyon messze lehet. A „Gáza–Jerikó” terv csak az első lépés, amely mindazonáltal mindkét fél realizmusára utal. Nyilvánvaló ugyanis, hogy az átmeneti időszakban elsősorban bizalomerősítő intézkedésekre van szükség a kölcsönös gyanakvás feloldása érdekében. Jerikó bevonásával a palesztinok gyanúját igyekszenek eloszlatni, akik ugyanis attól tartanak, hogy az izraeliek Ciszjordániára nem akarják kiterjeszteni az autonómiát (amit Rabin már régen a térség „rákfenéjének” nevezett); Gázában pedig a palesztinok bizonyíthatják be a kétkedő izraelieknek, hogy fenn tudják tartani a rendet és a biztonságot. Az átmeneti időszakban olyan, eddig elképzelhetetlen együttműködésre is sor kerül (például az izraeli és a palesztin autonóm rendőrség és biztonsági szolgálat között), amely a mindennapi életben segíti elő a kölcsönös bizalom kialakulását – és ily módon különösképp megnöveli a végleges megegyezés esélyeit.

A palesztinok igen bölcsen döntöttek, amikor lemondtak ama követelésükről, hogy Jeruzsálem sorsa már a tárgyalások kezdetén napirendre kerüljön: jobb, ha a legsúlyosabb problémákról a többi kérdés megoldása után tárgyalnak. Izrael ezt a gesztust maga is gesztussal viszonozta: beleegyezett, hogy Kelet-Jeruzsálem arab lakosai is részt vehessenek az autonómia parlamentjének megválasztásában.

Kompromisszumkészségben tehát nincs hiány. Úgy látszik, megalapozott az a Jeszenszky Géza külügyminiszternek tulajdonított megjegyzés, melyet állítólag az izraeli autonómiaterv kapcsán mondott: a határokon túli magyarok kapva-kapnának egy hasonló ajánlat után.

A kompromisszumkészség azonban korántsem általános – nem is lehet egy olyan viszályban, amelyben mindkét fél száz százalékosan jogosnak tartja követeléseit, s minden kompromisszum nagyon fájó. Közvélemény-kutatások szerint az izraeliek nagy többsége és a megszállt területeken élő palesztinok 75 százaléka megelégedéssel fogadta a megegyezést. De az újonnan keletkező palesztin–izraeli kapcsolatok még annyira törékenyek, hogy egy megfelelő időben megfelelő helyen elhelyezett bomba mindent a visszájára fordíthat. Márpedig elég sokan vannak, akik szeretnék a gyutacsot meggyújtani.






























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon