Nyomtatóbarát változat
Fleischer Tamás november 2-i Visszabeszélő-beli levelének első bekezdésében leírtakat én másként tudom. Többször kaptam a főpolgármester úrtól írásbeli kérést, hogy vegyek részt a program kidolgozásában, opponálásában, véleményezésében. Nem tettem, mert úgy tudtam, hogy a közlekedési tanulmány készítése jó kézben, Miklóssy Endréében van. Mi szinte minden részletkérdésben is azonos véleményen vagyunk. Az elfogultság elkerülése érdekében Miklóssy Endre tanulmányának opponálására Szálka Miklóst, a Fővárosi Közgyűlés városgazdálkodási bizottságának alelnökét kértem fel. Korrekt észrevételeire Miklóssy Endre válaszolt, így rendelkezésre állt egy értékelhető, de természetesen a szerkesztőbizottságtól döntéseket is igénylő anyag: mi, milyen formában kerüljön a kiadásra kerülő tanulmányba, az eltérő vélemények kapjanak-e és milyen hangsúlyt? Hogy ilyen előkészítés után miért Schulek János anyaga került sokszorosításra és terjesztésre? Rejtély. (Amikor egyszer összefutottam Jánossal a városháza udvarán, akkor átadta a „saját koncepcióját”, de egyikünk sem gondolta, hogy az lesz a Demszky-program.)
Fleisch Tamás hivatkozott” levelének szemléletével és tartalmával egyetértve hangsúlyozni kívánom, hogy elengedhetetlen egy korrekt megállapodás a kormányzati szervekkel a közlekedéssel összefüggő valamennyi bevételből való arányos (átlagos napi forgalom, járműállomány, üzemanyag-fogyasztás nagysága stb. alapján) részesedés garantálása a fővárosi és a budapesti agglomeráció összes önkormányzata számára. Az önkormányzatok önmaguk vagy szövetségben döntik el, hogy az összeget miként osztják fel működtetésre, fejlesztésre a környezetvédelmi és településfejlesztési szempontok figyelembevételével.
Szálka Miklós „Schulek-program”-értékelő cikkéből (Beszélő, október 12.) két gondolatot emelek ki:
– „…most kis lépesekre van szükség…”, illetve azok – már csak – hároméves költségütemezésére a biztos megvalósítás érdekében, valamint
– „…Budapest érdekei sem sérülhetnek” a budapesti agglomeráción belül, illetve a kerületi önkormányzatokkal is egyezségre kell jutni a hálózatfejlesztés mikéntjében és ütemezésében.
Benyó Bertalan cikkének záróbekezdésével is egyetértek:
– az elsőnek megvalósuló déli közúti Duna-híd nem kerülheti el a XXI. kerületet;
– a mai áron 100 milliárd forintra becsült délbuda–rákospalotai metró megvalósításának ebben az évezredben nincs realitása, az észak-déli befejezése is többmilliárdos teher lesz.
A jóval kisebb költségű felszíni kötöttpályás tömegközlekedési hálózat rekonstrukciója után érdemes megvizsgálni a nyomvonalváltozatokat. Addig csak a nagy területigényű járműtelep lehetséges helyeit kell biztosítani.
A három nagyságrenddel kisebb fejlesztési összegeket is nehezen hagyja jóvá a közgyűlés, az üzemeltetés, fenntartás – még ezen a szinten is – elvisz minden forrást. Remélem, hogy a program véglegesítésekor az arányos településfejlesztés, a környezetvédelem és a műszaki-gazdasági realitás szempontjai fognak érvényesülni.
Péterffy Ágoston
Izgatottan várjuk, hogy végre részletesebben is megismerhessük Miklóssy Endre programját.
A szerk.
Friss hozzászólások
6 év 12 hét
8 év 37 hét
8 év 41 hét
8 év 41 hét
8 év 43 hét
8 év 43 hét
8 év 43 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét