Skip to main content

Ki hergeli (és ki csillapítja) az inflációt?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hétről hétre


A kormány gazdaságpolitikája körüli viták egyik forrpontja az infláció alakulásának megítélése, és a jóslások, hogy miként is alakul a továbbiakban. A helyzet az elmúlt két-három évben meglehetősen egyértelmű volt. A kormány s a hozzá közel álló körök rendre alábecsülték az inflációt. A közvéleményt a kormányzati jósdák s a tömegkommunikációban megjelenő ellenzéki és szakértői vélemények alakították legközvetlenebbül. Bár mindenki mást mondott – némi túlzással mégis ugyanazt érték el. A kormány keveset mondott, amit senki sem hitt el, és amit a történtek vissza is igazoltak. Csak a kormány szavahihetősége és komolysága gyengült ezzel. (Ennek mechanizmusát igen tanulságosan elemezte Rév István a Magyar Hírlapban, az Antall-kormány fennállásának első évfordulóján.)

Egy tekintélyes pénzügyi vezető nemrégiben kifejtette egy beszélgetés során, hogy ő bizony mindig öt százalékkal kisebb kamatot jósol a nyilvánosság előtt, mint amit valójában gondol. Mert ő ugyan nem fogja hergelni az inflációt. Pedig meglehet, valójában éppen ezzel járul hozzá, hogy a felelős kormány inflációs jóslatait vérmérsékletétől függően mindenki megtöbbszörözze.

Rálicitáltak erre az ellenzéki pártok (főleg az SZDSZ) és szakértők, független kutatóintézetek nyilatkozatai, tanulmányai. A 40-50 százalékostól kezdve az elszabaduló, vágtató inflációig sok minden megfordult a rövid távú prognózisokban az elmúlt években. Ezekben a prognózisokban a tévedés legalább akkora volt, mint a kormányé. A kutatóintézetekkel, a szakértőkkel szemben azonban még nem alakult ki az a fajta igény, felelősségre vonás, mint a kormánnyal szemben. Tehát a tévedés még nem kérdőjelezi meg szavahihetőségüket, s az éppen aktuális becsléseket mindig nagyobb hittel figyelik, mint a „kormányét”.

Az 1991-es év az, amikor a kormányzat becslései leginkább megközelítik a valóságot. (Egészen más feltételek mellett, mint amire számítottak, de ezt most ne firtassuk.) Ezen is felbuzdulva, a kormány jövőre 22-25 százalék alatti inflációt ígérget.

S most itt a 15 milliárd forint értékben kibocsátott államkötvény, amelynek induló kamata 35 plusz 2 százalék. (A kötvény mozgó kamatozású, félévenként igazítják ki a kamatokat. A kötvény három éves lejáratú, a kamatfizetés évente egyszer, decemberben van.) Az államkötvény megjelenése fontos lépés, mert jelzi azt a törekvést, hogy a költségvetés hiányát egyre inkább a pénzpiacokról, s ne jegybanki hitelből fedezzék. Teljesen érthető a Pénzügyminisztérium és a jegybank törekvése, hogy – feledtetve a békekölcsönöket – az államkötvények föltámadását kedvező konstrukciókkal s kamatokkal is meg kell támogatni. (Bár az évi egyszeri kamatfizetés a látszatnál kisebb effektív kamatot jelent. Hiszen ha mondjuk három hónapos papírokba fekteti valaki a pénzét, akkor – egy évre vetítve – a kamatos kamatot is figyelembe veheti a mérlegelésnél.)

Ha az infláció mérséklődik, akkor igen kedvező befektetés lesz az államkötvény, hangsúlyozták az MNB-ben, mert az infláció csökkenését követő kamatcsökkenés késleltetett. De nézzük meg egy kicsit jobban ezt a kibocsátást.

A kötvényt egy 18 tagú konzorcium forgalmazza, meghatározott jutalékért. (Ennek mértékét üzleti titokként kezelik. A forgalmazók egyébként nem bankok, hanem értékpapír-forgalmazó cégek, illetve maga az MNB. A jegybank – hogy olcsóbbá tegye a kötvényt – a saját munkájáért nem számít föl díjat. Annak, hogy csak értékpapír-forgalmazók forgalmazhatják az államkötvényt, valószínűleg az lehet a magyarázata, hogy ezt az intézményrendszert kívánja a monetáris politika erősíteni.) Az egyes forgalmazók a minimumként meghatározott 25 millió forinttól egészen 5 milliárdig (az OTP) vállalták a forgalmazást, amire garanciát is kellett vállalniuk. (A maradék, valamivel több mint 3 milliárd forint forgalmazását maga az MNB vállalta.) Tehát ha nem tudják eladni, akkor kötelesek maguk megvásárolni.

Egyes bankári becslések szerint az államkötvényből a pénzintézetek mintegy 10-12 milliárd forintot jegyeznek majd le. Az MNB-ben kapott információ szerint a forgalmazók összességében 5 milliárd forintnyi kötvényt jegyezhetnek. Ezt a limitet valószínűleg el is érik, mert a legtöbb forgalmazó, köztük kicsi brókercégek mögött általában ott állnak  garanciavállalással is – a nagyobb bankok, illetve biztosítóintézetek.

Ha a pénzintézetek ilyen nagy mértékben vásárolják meg ezeket a kötvényeket, akkor az államkötvény a lakossági befektetésekből ugyan keveset szív föl, de ettől a lakossági várakozásokat lényegesen befolyásolhatja. Éppen azzal, hogy a kötvény kamatának nagyságát úgy értékelik – függetlenül a közgazdasági háttértől –, mint ami a kormány, valódi inflációs várakozásait tükrözi. Amiről pedig ugye „tudjuk”, hogy alábecsültek.

Pedig ma a pénzügyi irányítás egyik legfontosabb feladata éppen az, hogy a forintba vetett bizalmat növelje. Ez annak a körvonalazódó kompromisszumnak is egyik sarkköve, amit várhatóan a Beszélő lapzártája után jelentenek be. A bankrendszerben lévő többletpénz „visszaszívásáról” van szó. Az MNB júliusi kamatemelése és egyéb intézkedése „lényegében hatástalan volt, a jegybanknak tehát valamit ki kell találnia” (Beszélő, 1991. szeptember 14.).

A kormány valószínűleg csütörtökön fogadja el a mostani lépéseket. (Júliusi eseményekre reagál most a jegybank. A késésért a statisztikai adatszolgáltatás lassúsága, s a jegybank jogi önállóságának hiánya okolható: ma az MNB önállóan nem adhat ki kötelező rendelkezéseket.) Az újdonság az, hogy az MNB, a Pénzügyminisztérium és a kereskedelmi bankok közösen alakítottak ki kompromisszumot. Az MNB kalkulációja szerint mintegy 40 milliárd forinttal kell megcsapolni a gazdaságban lévő pénzt. A kereskedelmi bankok javaslatára elfogadták, hogy ebből 20 milliárd forint értékben vásárolnak állampapírokat (ebbe nem számítanak bele a mostani államkötvény-vásárlások). A keddi információk szerint a kötelező tartalékrátát 1 százalékkal növelik, s csökkentik a különböző kötelező tartalékok után fizetendő kamatot, s az MNB csökkenti a devizabetétek cseréjénél alkalmazott kamatlábat s a változó kamatozású kincstárjegyek kamatát.

S ami még fontos: egyeztetik a lehetséges kamatpolitikát csökkenő infláció esetére. Arról pedig hitet tesznek majd a nyilvánosság előtt is, hogy az infláció és a kamatok csökkenésére számítanak. (S hogy ennek alapja is van, igazolja a Gazdaságkutató Intézet egyik kérdőíves vizsgálata is. Beszélő, 1991. augusztus 17.)

Várhatjuk tehát a hitvallást. Ami persze a kamatok csökkentése nélkül nem megy. A kamatcsökkentés azonban csak a betéti kamatok csökkentésével kezdődhet.


























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon