Skip to main content

A megtalált tárgy

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A Védtelen ártatlanságot 1942-ben, a német megszállás alatt forgatták, majd a háború után gondosan kitörölték a jugoszláviai katalógusokból. Dusan Makavejevnek meg kellett találnia, hogy mint objet trouvét használhassa föl 1968-as, hasoncímű filmjében.

Képzeljünk el egy apró termetű és gyermeki lelkű erőművészt, a nép egyszerű és romlatlan fiát, aki a saját nagyságának megszállott küldetéstudatával gyakorolja a mesterségét. Mosolyogtatóan rafinált és véresen veszélyes kunsztokat agyal ki és mutat be nagy tömegek előtt, s amikor betiltják az efféle spektákulumokat – a megszállók nem kedvelik a csoportosulást –, illegálisan filmet forgat magáról. A szövegkönyv: „szerelem, szegény árva, szép akrobata, borzasztó mostoha, veszekedés, rendőrség, igazság, happy end” – épp ez látható a vásznon, alig valamivel kidolgozottabban. A bumfordi melodráma csak füst, esetleg ürügy a rettenthetetlen hős (maga)mutogatására, a játszó személyek fő szerepe, hogy mélyen a szemünkbe nézve és szégyentelenül és túláradón dicsérjék Dragoljub Alekszicset, a zseniális művészt, a legerősebb férfit, a legjobb embert. Alekszics melodrámát kerít mutatványai köré, Makavejev világtörténelmi burleszket vág be az ősfilm jelenetei közé (német háborús propaganda, híradó- és dokumentumfölvételek, a hajdani stáb visszaemlékezései, a korosodó, valamelyik nagy ugrásába belerokkant csillag életmeséi). Ilyen földhözragadt anyagokból, ready made-ekből áll össze ez a megindítóan nevetséges és halálosan komolytalan film. Makavejev szokatlanul tartózkodó. Elsüt ugyan egy-két erősebb képi viccet, szemmel látható gyönyörűséggel színez bele a fekete-fehérbe, Alekszics fegyvertényeit frivolan ellenpontozza Hitler háborús kunsztjaival, és nem mulaszt el utalni a kor másik két erős emberére (Sztálinra és a fess marsallra) sem. A buta és hiú akrobata persze ügyet sem vet a történelemre. Komikus alak, azt sem veszi észre, hogy a korszerű erőművészetben nem saját bőrét viszi vásárra, nem saját fogát hagyja ott az ember.

A háború után szigorú tisztogatás kezdődik, igazoló bizottságok, kollaboráns perek. Alekszicset is megvádolják – épp a megszállás alatt forgatott film keveri gyanúba. De még a zord politikai bíró is védtelen ekkora ártatlansággal szemben. Még az önfeledten röhögő mozinéző is védtelen e huszadik századi Kaspar Hauser naivsága, vasfűzője és lelkierő-gyakorlatai láttán. Még a kaján Makavejev is fejet hajt. Tárgyat keresett, és közben alanyt talált: a legkisebb fiút, akit egyenesen a meséből szalajtottak ebbe a mi rohadt korunkba, melyben győzni már nem, legfeljebb túlélni lehet.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon