Skip to main content

Kék bársony (vagy amit akartok)

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Film


A nyolcvanas évek legvégén, a RADÍRFEJ-en és Az ELEFÁNTEMBER-en túl, de az IKERCSÚCSOK-on még innen tűnt föl nálunk David Lynch 1986-os mozija, a KÉK BÁRSONY. Valami olyasmit írtak róla, hogy ifjú hőse, Jeffrey hazafelé menet levágott emberi fület talál a mezőn. Na ne, mondhattuk erre többen, ezt talán már mégse… és kihagytuk. Sose higgy a műsorújságnak, mondtam én utóbb, amikor a következő filmtől, A VADSZÍVŰ-től (VESZETT A VILÁG) fellelkesülve mégis megnéztem. Nem mintha nem volna szóról szóra igaz a levágott fül: Lynchnek ez a filmje is tele van morbiditással, de ugyanannyi humorral is, valójában pedig nevelődési regény, még pontosabban – Balassa Péter egy remek esszéjéből emelve el a fordulatot – Bildungsromanze. Egy amerikai kisváros rendes középpolgári fiatalembere találkozik a Gonosszal – melyet az élet természetes részének mutatnak, sugallnak a képek –, bűnbe esik, elveszíti az ártatlanságát, majd, immár felnőtté válva, visszatér a polgári idillbe, jól tudva bár, mi lakik fényes-mázos, kiglancolt felszíne alatt.

Lynch e posztmodern kultuszfilmje (így kell mondani, s e szaktudományos ráolvasás ugyanúgy igazat mond, mint a műsorújság tartalomismertetése; de nem kell tőle hasra esni, mert jó film ugyan a KÉK BÁRSONY, de még jobb a kevésbé ünnepelt VESZETT A VILÁG) merészen bánik az időkkel: az ötvenes évek tárgyai, viseletei, zenéi, a háború utáni Amerika töretlen optimizmusa, középosztályos erkölcsei és erényei a zaklatott nyolcvanas években jelennek meg, valószerűen és érzelmes-komolyán, egyszersmind ironikusan, a hiperrealizmus görbe tükrében. A hagyományhoz való ilyetén viszony jellemző mozdulata a posztmodernnek. Sem ájult tisztelet, sem bősz (avantgárd) nekirontás, inkább gyöngéd belékarolás és széles reverencia, de olyan széles, hogy az fölér egy gunyoros vigyorral. A Lynch-film legalábbis kétarcú: olyan fölényes tudással, élvezettel és hűséggel alkalmazza, imitálja a hollywoodi filmtípusok elemeit (kliséit), hogy ha úgy tetszik, nézhető annak is, kicsit különc és különös álomgyári terméknek (ahogy a TWIN PEAKS is szappanoperaként). Lynch szabálytalan remekei nem tisztelik a stílusok és hangnemek egységét, a műfaji határokat és a kipróbált recepteket. A KÉK BÁRSONY-ban is erős, pezsgő, rafinált koktélt kever fejlődésregényből, tradicionális kisvárosi filmből, horrorból, meséből, krimiből, melodrámából, romantikus szerelmi történetből, megvadítja bűnnel, szexszel, perverzitással, titkokkal, hozzáadja Badalamenti zenéjét – ki ezúttal a rock and roll aranyidejének szívdöglesztő, hogy ne mondjam: fülbemászó számaival operál – és a gondosan kiválasztott színészeket. Az ifjú Kyle MacLachlan és Laura Dern játssza a fiatal párt, a rosszember Dennis Hopper (SZELÍD MOTOROSOK), a csábító, bűnös asszony Isabella Rossellini (Ingrid Bergman fekete hajú leánya, s talán épp a világos, északi színésznő „sötét oldala” izgatja benne Lynchet).

A nagyvárosok művészmozijai folyamatosan adják David Lynch munkáit. A TWIN PEAKS műholdról látható megint, épp ezekben a hetekben. A rendező, legutóbb valami puccos reklámfilmet forgatott, azóta csend van körülötte. Baljós csend.






Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon