Skip to main content

A rádiótörő és a rádióbél

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
A Magyar Rádió műsorszerkezete


A Magyar Rádió műsorszerkezetére a ciklikusság jellemző. Mindhárom adó műsorrendje napi, heti, havi ciklusokban szabályozott. Az egyes ciklusokban közel azonos helyen, közel azonos időtartamban hasonló jellegű műsorok ismétlődnek. Azt tapasztaltuk, hogy már a napi ciklus vizsgálata is képes értékelhetően tükrözni a rádió műsorstruktúráját, a heti ciklus pedig már egészen finom képet ad róla, amelyet a havi megfigyelési adatok csak egészen elhanyagolható mértékben módosítanak.

Ebből kiindulva részletes vizsgálatunkat három egymást követő év azonos műsorhetén (november első hetén) végeztük el. 1990 novemberében már Gombár Csaba volt a Magyar Rádió elnöke, de a műsorszerkezet még a „Gombár-korszak” előtti helyzetet tükrözte. (Csúcs László is azt írja előterjesztésében, hogy „a Magyar Rádió – sok szakember számára – szakmailag és politikailag kérdéses korszerűsítése 1990. december 14-én kezdődött”.) Az 1991-es adatok még a műsorszerkezet jelentős módosítása előtti állapotot rögzítik, az 1992-es adatok pedig a szerkezetváltás eredményeit mutatják.

Vizsgálatunk kiterjedt mindhárom adó teljes heti műsoridejére, a Kossuth adó esetében természetesen figyelembe vettük az URH sáv önálló, a középhullámú sávtól eltérő műsorait is. Kizárólag olyan műsortípusokkal dolgoztunk, amelyeket a Rádió- és Tv-újság is használ az egyes műsorok jellegének meghatározására. A zenei műsorokon belül további bontást alkalmaztunk, elkülönítettük a komolyzenét, a népzenét, a nótát, cigányzenét és a többi populáris műfajt (operett, jazz, sanzon, musical, klasszikus tánczene, popzene).

Csúcs László alelnök az Új Magyarországban azt nyilatkozta, hogy: „sok évtizedes hagyomány volt, hogy a rádióműsoroknak mintegy a kétharmada zene, egyharmada próza. Ez teljesen megfordult, kétharmad prózához kapcsolódik egyharmad zene.” (Új Magyarország, 1993. január 15.) Az alelnök határozati javaslata pedig a következőket tartalmazza: „Kívánatos a Magyar Rádió egészét tekintve a 60–40 százalékos zene-próza arányhoz való visszatérés, és ez az arány a Kossuthon se lehet rosszabb 50–50 százaléknál.” (Népszabadság, 1993. január 16.)

Nos, a zenei műsorok aránya 1990-ben igen messze volt a kétharmadtól is és a 60 százaléktól is, és a Kossuth adón az 50 százaléktól is. A zenei műsorok aránya nem kétharmadról egyharmadra, hanem 51 százalékról 38 százalékra csökkent, mégpedig úgy, hogy közben az adásidő az önálló Kossuth URH-sáv belépésével nőtt, s ezért egy-egy százalék mögött 14 százalékkal hosszabb adásidő áll. A három adón ma naponta 28 órányi zenei műsort sugároznak. Zenét természetesen ennél sokkal többet, mivel sokkal több zene hangzik el a nem zenei műsorokban, mint amennyi próza a zenei műsorokban. Azokban az „egyéb” kategóriába sorolt vegyes műsorokban pedig, amelyek részaránya különösen a Petőfi adón tetemesen megnőtt, kiváltképp sok a zene.

Csúcs László éppen nem, de sokan mások fölvetették, hogy a népzenei műsorok aránya lecsökkent. Ez valóban így van.

Csúcs László imént idézett nyilatkozatában azt állította, hogy „a kétharmad prózának is a többsége politikai jellegű műsor”. Nos, a közéleti, politikai műsorok a teljes műsoridő 4 százalékát, a nem zenei műsorok adásidejének 6,5 százalékát foglalják le. Az igaz, hogy ezeknek a műsoroknak az aránya 1990 óta 1,8 százalékról nőtt 4 százalékra, viszont ez alatt az idő alatt a hír-információs blokk részaránya (a sűrűbb hírperiódusok ellenére is) kétszer ennyivel, mintegy 4 százalékkal csökkent. Ha mindent egybeveszünk, amit a lehető legszélesebb értelemben „politikai jellegűnek” lehet tekinteni (a gazdasági, a közérdekű, a szolgáltató műsorokat és a BBC, valamint az Amerika Hangja adásait, amelyekben persze igen sok minden van, aminek a politikához semmi köze), akkor 1990-re egy 19,8 százalékos tömböt, 1992-re egy 21,5 százalékos tömböt tudunk elkülöníteni. Ez a tömb 1990-ben a nem zenei műsorok 40 százalékát, 1992-ben 35 százalékát foglalja le. Nem a politika nyomult be a zenei műsorok helyére, hanem a régiók, a vidék és a kisebbségek.

Az alelnök előterjesztése szerint „sok népszerű rádiós műfaj háttérbe szorult (rádiójáték, dokumentumműsor, klasszikus irodalmi adaptáció, szolgáltatás, gyerek- és ifjúsági programok)”. Az adatok igazolják a rádiójáték visszaszorulását, és cáfolják a szolgáltatás visszaszorulását.  Az irodalmi műsorok aránya jelentősen nőtt, viszont a kulturális műsorok aránya csökkent.

„Nagy felháborodást okozott a hallgatói közvéleményben, pl. – a vallási műsorok idejének csökkenése vagy áthelyezése kevésbé fogható adóra” – ez áll az előterjesztésben. A valóságban a vallásos műsorok adásideje soha nem csökkent, hanem 1990 óta a három és félszeresére emelkedett. Ezek a műsorok átvándoroltak a Kossuth adóra, mégpedig az egyházakkal való megegyezés nyomán a középhullámú sávra. A Gallup Intézet felmérése szerint 1991-ben a rádióhallgatók 46 százaléka találta megfelelőnek, 33 százaléka soknak és 13 százaléka kevésnek a vallási műsorok arányát a Kossuth adón. Ez az arány a Kossuthon 1992-ben a duplájára emelkedett. (HVG, 1992. február 1.)

Csúcs László javaslata szerint a kormánynak azt is határozatban kellene előírnia, hogy „a Bartók adó legyen újra (!) (kiemelés tőlünk) az igényesebb zeneszerető közönségé…”. Jelenleg a Bartók műsoridejének 74 százalékát teszik ki a zenei műsorok (1990-ben 78 százalékát tették), a komolyzene aránya a Bartókon ma magasabb, mint 1990-ben volt (akkor 55 százalék, a Bartók zenei műsorainak 71 százaléka, ma 58 százalék, a Bartók zenei műsorainak 79 százaléka).




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon