Skip to main content

A sörbarátság vége?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Az 1991-es parlamenti választásokkal Lengyelországban is lezárult a politikai rendszerváltás hosszan elnyúló folyamata. A finis oly mértékben átrendezte és szétzilálta a lengyel politikai palettát, hogy az új korszak kezdetét jelentő Olszewski-kabinet megalakulására csaknem két hónapot kellett várni.

A szejm

Kétségtelenül az október 27-i választások legszembetűnőbb eredménye lett, hogy a szejm szétaprózódott, ugyanakkor kiegyensúlyozottá vált. Az új szejmben 29, a parlament két házában pedig több mint 40 párt képviselői jutottak mandátumhoz. Persze, mint minden csoda, ez is csak három napig tartott, hiszen az már közvetlenül a választások után nyilvánvalóvá vált, hogy a szejmbe bekerült pártok száma igen gyorsan csökkeni fog. December elejére a 17 néhány mandátumos „pártból” már 11 „koalícióra lépett”, így mindössze 17 parlamenti klub alakult a szejmben.

Ettől persze még a kormányalakítás idején a vezető lengyel politikusok leggyakrabban használt eszköze a zsebszámológép maradt, mely nélkül igen nehéz lett volna válaszolni arra, hogy a különböző koalícióvariánsok többségiek, avagy kisebbségiek. Tény az is, hogy voltak olyan pillanatok, amikor a kormány megalakítása – egy ennyire széttagolt szejm mellett – szinte megoldhatatlan feladatnak mutatkozott.

Mint kiderült azonban, a széttagoltság, amely valóban bizonytalanná teszi a legtöbb lehetséges koalíciót, korántsem olyan tragédia, mint azt sokan még ma is sugallják. Kétségtelen: nehezebbé teszi a szejmbeli politikai „alkukat”, de egyben „kompromisszumképesebbé” is az alkukötőket. Leszek Moczulski, a Független Lengyelország Konföderáció vezére például novemberben még arról beszélt, hogy nincs és nem lehet olyan szituáció, amikor pártja a posztkommunista baloldallal együtt szavazna. December 17-én ugyanakkor a Demokratikus Unióval és a Baloldali Demokratikus Szövetséggel együtt szavazott Jan Olszewski lemondása mellett.

Az említett „koalíciókon” kívül tényleges politikai blokkok is körvonalazódnak. Így például, ha sikeresnek mutatkozik a Waldemar Pawlak vehette Lengyel Néppárt (PSL) és a Gabriel Janowski vezette Népi Megegyezés (SL) összefogása, a kb. 77-78 mandátum felett diszponáló „parasztblokk” akár a szejm legerősebb frakciójává is válhat. Úgy tűnik, hogy a Liberális Demokrata Kongresszus (KLD), a korábbi kormányfő, Jan K. Bielecki pártja sem mondott le arról, hogy a mérleg nyelve legyen a parlamentben, s közepes választási szereplését a lengyel „sörbarátok” két frakciójának támogatásával igyekszik kompenzálni. Az mindenesetre már az első szavazások alkalmával kiderült, hogy a Liberális Demokrata Kongresszus (KLD) akár 53 szavazattal is rendelkezhet a lengyel alsóházban. De nem elképzelhetetlen egy kereszténydemokrata egység sem, hogy csak a legvalószínűbb variációkat említsük.

A kormány

Mindez természetesen nem tette, s belátható időn belül nem is teszi igazán stabillá a lengyel parlamentet. Plasztikusan szemléltette ezt az Olszewski-kormány körülményes és hosszadalmas létrejötte. Az ún. ötök (ZChN, PC, KLD, KPN, PL) kezdeti lelkesedése és egyetértése azonnal szertefoszlott, illetve megtört, amint a kormányprogram került terítékre. (Így a magyar sajtóban is beharangozott „jobboldali-keresztény előretörés”, mely a szejmvezetés megválasztásánál érzékelhető volt, téves prognózisnak bizonyult.) Míg a KLD a kormány gazdasági programja miatt, a Független Lengyelország Konföderáció (KPN) azért hagyta ott a koalíciót, mert a szélsőségektől óvakodó Jan Olszewski nem kívánt miniszteri posztot juttatni a pártnak, illetve magának Moczulskinak.

A 8 pártonkívülivel felálló Olszewski-kormány végül a Centum Megegyezés, a Keresztény Nemzeti Egység, a Népi Megegyezés és a kereszténydemokraták koalíciójából, a Lengyel Néppárt támogatásával jött létre, mindössze 51 százalékos szavazati aránnyal. A kabinet bizonytalanságát mi sem jellemzi jobban, mint hogy 1989-ben Tadeusz Mazowiecki kormányát közel 90, a Bielecki-kormányt pedig 70 százalékos szavazataránnyal fogadta el az egykori szejm. Nem véletlen tehát, hogy a parlament alkotmányügyi bizottsága már dolgozik egy, a kormány pozícióit erősítő alkotmánymódosítási tervezeten.

Ami a legfontosabb kérdést, a Balcerowicz-program valamiféle folytatását illeti, a kabinet személyi összetétele – különös tekintettel a gazdasági tárcák élén állókra – a megfigyelők szerint nem annyira szellemiségében, mint inkább hozzáértésben marad el a korábbi csapattól. Jerzy Eysymontt, a Központi Tervezési Bizottság elnöke és Andrzej Lipko ipari- és kereskedelmi miniszter ugyanis valaha Balcerowicz ellenzéki gazdaságpolitikai műhelyének volt tagja, Karol Lutkowski pénzügyminiszter pedig 1989–91 között tanácsadóként tevékenykedett elődje mellett. Kérdés persze, hogy a politikai csatározások és a parlamenti konszenzus esetleges hiánya mennyiben korlátozza tevékenységüket.

Az elnök

A Balcerowicz-program szempontjából kulcsfontosságúnak tűnik Lech Walesa álláspontja is. Az elnök ugyanis személyesen állt ki amellett, hogy Balcerowicz a lengyel gazdaságot meghatározó pozícióban maradjon, amivel korábbi „szövetségesét” (a Centrum Megegyezést) alaposan meglepte és haragra gerjesztette. Emellett természetesen a választásokat ismét saját hatalmának kiszélesítésére kívánta felhasználni, jelen esetben nem minden rációt nélkülöző módon: előbb a kormány jellegére vonatkozó ajánlásait nyújtotta be, majd sorrendben immár harmadik alkotmánymódosító javaslatát. A korábbiakban igen élesen bírált köztársasági elnök általában is egyre inkább kiegyensúlyozó szerepkört tölt be a lengyel politikai életben, s nem elképzelhetetlen, hogy hamarosan eléri alig titkolt célját: az elnöki rendszer lengyelországi megteremtését. Hogy ez sikerül-e vagy sem, az ma alapvetően a szejmen múlik.
























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon