Skip to main content

A szavazókörtől az eredményhirdetésig

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Induljunk ki a szavazókörből. A szavazókörben összeszámolják a leadott szavazatokat, és erről felvesznek egy jegyzőkönyvet. Itt jelen vannak a különböző pártok képviselői és a független jelöltek megbízottai – tehát a jegyzőkönyv biztosan a valóságot tartalmazza. Elgondolásunk szerint ezután a jegyzőkönyv első példányára rá kell ragasztani egy öntapadós címkét, amelyen egy kódjel végig lehetővé teszi a jegyzőkönyv azonosítását. Ezt a címkét nem lehet nyom nélkül eltávolítani, és nem lehet kicserélni, következésképp a jegyzőkönyvet sem lehet kicserélni.

A választókerület központjában, tehát az országban 176 plusz 20 helyen a beérkezett jegyzőkönyvek adatait gépi adathordozóra rögzítik, méghozzá több személy, több gépen. A gépeket csak az tudja működtetni, aki ismeri a géphez tartozó jelszót. A készülékek össze vannak kapcsolva, és csak az egyező adatokat engedik tovább, vagyis kiszűrik a tévesen betáplált adatokat. Ugyancsak kiszűrik a számítási hibákat, ha például az egyes jelöltekre leadott szavazatok összege nem egyezik meg az érvényes szavazatok számával. Az ilyen, hibásnak bizonyult jegyzőkönyvet azonnal vissza kell küldeni a szavazókörbe, mert javításra csak a szavazatszámláló bizottság jogosult. Ezúttal nem fordulhat elő, ami a népszavazásnál, hogy a bizottság tagjait másnap kell összekeresni.

A gépbe írt, ellenőrzött adatokat kódolva, telefonvonalon továbbítják a területi választókerületek központjába, azaz a megyeszékhelyekre, illetve a fővárosi területi központba. A kódolás biztosítja, hogy senki ne tudjon kívülről behatolni a rendszerbe. A területi listára leadott szavazatokat itt összesítik, de ezek a központok egyúttal telefonközpontként is működnek, azaz a részeredményeket is továbbítják a parlamenti országos központba. Az országházi monitorokon az Országos Választási Bizottság bármikor megnézheti, mi volt az eredmény az ország bármelyik szavazókörében. Ami egyszer bekerült a rendszerbe, azt onnan eltávolítani nem lehet, tehát a hibák, tévedések vagy csalási kísérletek nyomai utólag is megtalálhatók. A Parlamentben 21 képernyőn látni lehet a megyék, a főváros, illetve az ország összesített eredményét, az állandóan változó számokat. A program lehetővé teszi, hogy a számok, illetve az arányok grafikusan ábrázolva jelenjenek meg. A parlamenti központ össze van kapcsolva a televízióval, tehát a nézők folyamatosan követhetik az eredményeket.

Az egyéni választókerületben – amint az utolsó szavazókörből is beérkezett a jegyzőkönyv – nyomban az eredmény is látható: érvényes volt-e a szavazás, megkapta-e valaki az érvényes szavazatok több mint felét, ki hány szavazatot kapott. A területi választókerületekben csak a pártokra leadott szavazatok számát lehet megállapítani, a mandátumok számát csak akkor, amikor az országos eredmény alapján kiderül, melyik párt nem kapta meg az összes érvényes szavazat 4 százalékát. Elvben elképzelhető, hogy egy párt egy adott megyében az élre kerül, és mégsem kap mandátumot, mert országosan nem érte el a négy százalékot.

A gépi rendszer nem jelenti azt, hogy a választási szerveknek nincs hatalmuk a folyamatok felett. Az eredményeket nem tudják megváltoztatni, de ha például az egyéni választókerületi vagy a területi választási bizottságnak egy jegyzőkönyvvel kapcsolatban kétségei támadnak, megteheti, hogy megtiltja a gép által kiadott eredmény továbbítását. A választási bizottságok nincsenek hierarchikus viszonyban, tehát a bizottságot senki nem utasíthatja valamely adat kiadására. Elvben elképzelhető, hogy a bizottság akár huszonnégy óráig visszatartson valamilyen adatot – a törvény ugyanis olyan lyukas, mint az eidámi sajt.

A BM nem adott információt arról, hogyan működne az általuk kívánt telefaxos rendszer. Nem valószínű, hogy mind a 11 ezer szavazókör két-két jegyzőkönyvét felküldenék a Parlamentbe, ekkora telefaxkapacitás nincs az országban. A szavazóköri eredményeket nyilván az egyéni és területi választókerületi központokban összesítenék, lényegében azzal a módszerrel, ahogy mi is terveztük. Utána ezeket a jegyzőkönyveket küldenek faxon Budapestre. Ennek a módszernek két gyengéje van. Egyrészt elvben nem lehet kizárni, hogy valaki más faxállomásról hamis jegyzőkönyvet küldjön a Parlamentbe – fax segítségével hamisítani rendkívül könnyű. Másrészt a rendszer lassú, hiszen a faxon érkező részeredményeket a Parlamentben ismét be kell táplálni a számítógépekbe, és az eredményt megint faxon kell visszaküldeni a megyékbe. Nem is beszélve arról, hogy a faxon továbbított szövegek gyakran elmosódottak, rosszul olvashatók. Ez a módszer alkalmas lehet az eredmény utólagos, manuális ellenőrzésére, de a szavazatok korszerű, gyors összesítésére és a közönség egyidejű tájékoztatására nem.

Az általunk készített rendszert a szavazóköri jelkódos címkétől kezdve a gépeket védő jelszón, a számszaki ellenőrző rendszeren át a külön program alapján kódolt adattovábbításig számos elem védi a tévedésekkel, manipulációval és csalással szemben. A zárt rendszer működését, ha egyszer megindult, a készítői sem tudják befolyásolni, a programot pedig minden hozzáértő ellenőrizheti.




Amikor lapzártakor, március 6-án, kedden délben a fenti szöveget bemutattuk az ÁNH munkatársainak, Kiefer János az alábbiakat tette hozzá nyilatkozatához.

A BM-mel való huzakodás tíz napunkat vette el. Az Intézet igazgatója a pártok és a kormány tegnapi döntése után harci készültséget rendelt el, meghosszabbított műszakban fogunk dolgozni, szombat-vasárnap is, hogy az időveszteséget behozzuk. A vita egyébként csak elméletben dőlt el, a BM-nek még rengeteg lehetősége van rá, hogy „betartson”, például azzal, ha a számítógépekkel dolgozók körében rossz hangulatot teremt. A rendszerünk csak akkor működhet gyorsan, ha elsőbbsége van a telefaxos rendszerrel szemben.


Kiefer Jánosnak igaza van. Keskeny úton, egy ökrösszekér nyomában a BMW is csak lépésben haladhat Európa felé.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon