Skip to main content

A szocialisták kiseprűzése

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Franciaország


A két év (1986–88) kivételével 1981 óta kormányon lévő Szocialista Pártot tehát immár bizonyosan a jobboldali pártszövetség váltja fel: a Szövetség Franciaországért (L’Union pour la France – UPF), melynek tagjai a Jacques Chirac vezette Tömörülés a Köztársaságért (Rassemblement pour la Republique – RPR) és a Valéry Giscard d’Estaing által összehozott Unió a Francia Demokráciáért (Union pour la Démocratie Francaise – UDF). Az első forduló 39,62 százalékos eredménye (szemben a szocialisták 19,24 százalékával) már eleve biztosítja számukra a szavazattöbbséget a Francia Nemzetgyűlésben.

Lehangoló eredményt hozott a szavazás a két ökológiai pártnak: a Zöldek (Les Verts) és a Környezetvédő Nemzedék (Génération Écologie) szövetsége, az Entente Écologiste a remélt 15 százalék helyett mindössze 7,8 százalékot szerzett, ami azt jelenti, hogy a második forduló után aligha számíthatnak akár csak egyetlen parlamenti helyre is.

Náluk még a kommunisták is több szavazatot gyűjtöttek (9,14 százalék), ami az utóbbi tíz évben szinte állandónak mondható: „még kicsit javítottunk is a tavalyi helyhatósági választásokhoz képest” – büszkélkedett főtitkáruk, George Marchais. Szilárdan tartják magukat Párizs északi körzeteiben, s ez a koncentrált szavazói bázis lehetőséget ad arra, hogy súlyuk legyen a Nemzetgyűlésben.

Egészen más a helyzet a szélsőjobboldali Nemzeti Fronttal. Híveik vannak ugyan az egész országban, de szétszóródva. Le Pen botrányosnak nevezte a többségi választási rendszert, amely lehetővé teszi, hogy a kommunisták a maguk 8-9 százalékával 25 parlamenti helyhez jussanak, míg a Nemzeti Front a szavazatok 13 százalékával akár képviselői hely nélkül is maradhat.

Az új Francia Nemzetgyűlés valóban nem képezi le pontosan a jelenlegi politikai erőviszonyokat. Hisz a helyek 90 százalékát megszerző jobboldal a választók mindössze 40 százalékát képviseli.

A szociális egérfogó

A kommentátorok a szocialisták vereségének okait mindjárt az 1981-es hatalomra jutás időszakánál kezdik elemezni. Bármennyire is tartottak a jobboldaliak a húsz évi ellenzéki pozíció után kormányt alakító baloldaltól, nem következett be semmiféle „forradalmi fordulat”. Sőt. Az ellenzéki évek alatt kidolgozott, már-már szélsőségesen radikális, itt-ott heves osztályharcos ideológiával átitatott programok „radikálisan” megszelídültek a realitások láttán, különösen, ami az állami monopóliumok buzgó propagálását illeti. Államosítási hevületük számos vállalat köztulajdonba vétele után alábbhagyott, s a „se államosítás, se privatizáció” állóvizében kötött ki. Eredeti programjukkal ellentétben nemet mondtak a munkabérek indexálására is.

A balodali kormány természetesen ért el eredményeket is: megállította az inflációt, stabilizálta a frankot, versenyképessé tette a francia gazdaságot. Legfőképp azonban a szociális jogok garantálása révén válhatott hosszú életűvé.

De épp ez volt az egérfogó is: ahelyett, hogy a recesszió idején kimerülő központi kassza helyett új források után néztek volna, s a „nagyvonalú” szociális juttatások helyett például a szakképzés rendjét refomálták volna meg, beérték a foldozgatással.

A baj nem jár egyedül

Az „igazságos kapitalizmus” jelszava, amellyel a szocialisták gazdaságpolitikai szemléletváltozásukat igyekeztek eladni, a gazdasági nehézségek közepette elveszítette vonzerejét. S az utóbbi hónapok pénzügyi botrányai hatására, amelyekben épp a szocialista politikusok játszották a főszerepet, morális fedezete is végképp szertefoszlott: kifejezetten bumeránggá vált.

A belső pártviszályok is mindenképpen nyomot hagytak a kormánypárt megítélésén. Frakciókra szakadásában a baloldali közvélemény nem a pluralizmus diadalát, hanem az egyes vezetők személyes ambícióinak penetráns jelét látta. A közvélemény – alighanem igaztalanul – úgy érzékelte, hogy a szocialista kormány közönyösen viseltetett a francia termelők érdekeivel szemben, akár a GATT-tárgyalásokról, akár az agrárpolitikáról volt szó.

Súlyos belpolitikai hibának bizonyult továbbá, hogy a köztársasági elnök Mitterrand 1991 májusában menesztette Rocard miniszterelnököt. A helyére kinevezett Edith Cresson asszony nem csupán az államirányítási képességeknek nem volt birtokában, hanem elemi viselkedési normáknak sem: türelmetlensége, olykor durva, sőt hisztérikus reakciói joggal váltak bírálat, sőt nevetség tárgyává.

Mitterrand külpolitikai döntései is sok esetben voltak vitathatóak. A francia közvélemény máig emlegeti, miként próbálta Mitterrand 1989-es látogatása során Gorbacsovot felhasználni arra, hogy megakadályozza, de legalábbis késleltesse a német újraegyesítést. Még ma is szemrehányással illetik az 1991-es moszkvai puccs idején finoman szólva „diplomatikus” állásfoglalását is.

Ilyen körülmények között a jobboldal mindenféle kampány, sőt program nélkül is győzhetett volna – jegyezte meg egy vezető jobboldali politikus.

A Mitterrand-éra vége

A szocialista párt vereségével a Mitterrand-éra is véget ért Franciaországban. Természetesen még két évig hatalmon marad, de együtt kell élnie a jobboldali Nemzetgyűléssel, a jobboldali Szenátussal, a múlt évi helyhatósági választásokon győzelmet aratott jobboldali helyi önkormányzatokkal – s az egész, egyre inkább jobbra tolódó Franciaországgal.

Mitterrand számára persze ez nem új: 1986-tól két évig már volt része társbérletben élni Jacques Chirackal, de 1986 és 1993 nem ugyanaz. Akkor a jobboldalnak csak gyenge többsége volt a parlamentben, s két év alatt sem sikerült a maguk oldalára átcsábítani a szavazókat. A magabiztos Mitterrand 1988-ban feloszlatta a parlamentet, s helyette egy új, számára kedvező összetételű Nemzetgyűléshez jutott.

Most azonban ezt nem ismételhetné meg, bár megvan hozzá az alkotmányos joga. A franciák most nemes lelkű gesztusokat várnak tőle – jelesül: a lemondást –, bár ezt, a szocialisták egyértelmű veresége láttán – már senki sem követeli oly makacsul, mint korábban. A franciák – mondják – „legitimisták”: tiszteletben tartják az elnök alkotmányos jogát a maradásra.

(Párizs)








































Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon