Skip to main content

Amadinda

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hangverseny az Amadinda Ütőegyüttes 10 éves jubileuma alkalmából
Zene


Ezúttal ne fukarkodjunk a dicsérő jelzőkkel, és ne féljünk a közhelyektől. Amadindáék nélkül szegényebb lenne a magyar zenei, mit zenei, az egész magyar kulturális élet.

Úgy töltik be „missziós” feladatukat, hogy ráadásul szórakoztatják is az értő, érdeklődő és – az addig – közömbös hallgatót egyaránt. Olyan hittérítők, akiknek nem kell erőszakot alkalmazniuk. Az emberek ma is, 10 év eltelte után is tódulnak koncertjeikre. Modern zene – telt házzal.

Régen hangversenyéletünk rendezői a szendvicstechnikát tartották célravezetőnek: két (népszerű) klasszikus közé, a szünet előtt (hogy a szünetben haza ne menjen a közönség) egy kortárs (kortárs magyar) művet csempésztek. A kezdeti nézőtéri kuncogásokat vagy szörnyülködéseket az idők során elnyomta a feltámadó sznobság, majd az igazi büszkeség Durkó, Szőllősy, Kurtág, Jeney külföldi ismertsége nyomán. De az igazi befogadás (az Új Zenei Stúdió vagy a „Főzőcső” estjeitől eltekintve, melyeknek szűk és állandó a közönsége) mind a mai napig várat magára. A minden ősszel görcsösen megrendezett „Korunk zenéje” sorozat még mindig nem vonz telt házakat, s a külföldi nemzetek mai zenéjének szentelt estek sem rezgetik meg a falakat. Amadindáék viszont igen, a szó legszorosabb értelmében. Ugyanis ha a műfaj megkívánja, erősítőt is használnak. Az Amadinda legfőbb erénye talán ebben rejlik. Mármint abban, hogy nagyon sok műfajban otthonosak, és a legkülönbözőbb zenéket is adekvátan adják elő.

Ismerik az afrikai tradicionális zenét – az együttes neve is egy afrikai hangszert jelent, maguk is készítettek egyet, mindannyiszor tomboló sikert hoz, ha megszólaltatják. Játszanak komolyzenét, klasszikusokat, Debussyt, klasszikus moderneket, Xenakist, Steve Reichet, Cage-t, még maibbakat, magyaroktól a japánokig. Játszanak jazzt (pl. Green ragtime-jait), és milyen jól! Hogy Presser Gábor (ismételten) fellép velük – e jubileumi esten is –, további műfaji kalandozásról árulkodik.

Missziós tevékenységük folyamán számos kortárs magyar művet adtak már elő, többek közt Sáry Lászlótól, Márta Istvántól. A jól képzett (tessék csak egyszer megnézni egy mai kompozíció kottáját, és jót hüledezni a látványon!), a világ zenéjére folyamatosan és érzékenyen odafigyelő együttes minden tagja külön-külön is virtuóza hangszerének, helyesbítek, hangszereinek. Rengeteg hangszert használnak, gyűjtik és gyártják őket. És bármilyen alkalmas tárgy ütőhangszerré válik a kezükben, ha arra van szükség.

Szólhatnánk még az együttes tagjainak részvételéről, fellépéseiről más koncerteken (klasszikus és modern zenében egyaránt), vezetőjük, Rácz Zoltán zeneakadémiai pedagógiai tevékenységéről, mindannyiuk humoráról, színészi-előadói képességeiről, stílusérzékéről (ami nemcsak zenei értelemben nyilvánul meg, hanem a happening ízléses felfogásában is), mesélhetnénk kitartásukról (ahogyan nem hagyták, hogy a gazdasági nehézségek leteperjék őket), és még sok mindenről. Ám a lényeg, amit fontos leszögeznünk: az együttes sikere – akármennyire látványos is az őket körülvevő hangszer-installáció – nem az olcsó sikerek fajtájából való! Mert tartottak már nálunk ütőstalálkozót, adott már estet más ütőhangszeres művész is, ám az övékéhez mérhető siker elmaradt. A bohóckodó, elmélyültséget mímelő, blöffgyanús darabokat játszó előadók ugyanis nem tévesztik meg a sokszor elmarasztalt közönséget. Amadindáék sikere elválaszthatatlan a tökéletes elméleti és technikai-művészi felkészültségtől; a virtuozitást kordában tartja az igényesség, és a jó ízlés, ahogy a darabok kiválasztása és előadása is a jogos öntudattal párosuló művészi alázat.

Az Amadinda együttes tagjai: Rácz Zoltán, Váczi Zoltán, Bojtos Károly és Sárkány Zsolt.

Március 21., hétfő, 19.30
Zeneakadémia (Bp. VI., Liszt Ferenc tér 8.)

















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon