Skip to main content

Átható pillantást vet

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


az elmúlt százötven év magyar művészetére a Holmi januári számában megjelent Kis magyar epilógus című írásában Perneczky Géza. A tanulmány voltaképpeni tárgya Fülep Lajos műve, a Magyar művészet (1916–1923), művészeti irodalmunk klasszikusnak számító és régóta minden kritika felett állónak tekintett tanulmánygyűjteménye, melyet a szerző mai szemmel mintegy „revízió alá vesz”. Fontosnak tartja azonban viszonyításul felvázolni, hogyan is látja ő maga művészetünket Munkácsytól a szocreálig. Meglehet, a széles perspektívából kirajzolódó kép súlyosabb, fontosabb közlendőt hordoz, mint amiért íródott. Hosszú ideje nem történt meg ugyanis művészetünk mégoly elnagyolt, kritikus áttekintése sem. Perneczkyt pedig feljogosítja erre alapos tárgyismerete és az összegzéshez nélkülözhetetlen távolságtartása. Ez utóbbihoz németországi évei is hozzásegíthették. Az újdonság erejével és kiábrándítóan hatnak az egymás mellé sorakoztatott, egyébként ismert tények.

Nagybánya kezdetben csak „Magyarországra kirándult festőkolónia” – írja például a szerző; akadémiánk igazából csak 1921-ben létesült. Jeles művészeink külföldön tanultak; fő műveik rendre külföldön születtek (pl. Munkácsy: Siralomház, Szinyei: Majális). „Semmi értelme nem volna elhallgatni, hogy ez a tendencia, vagyis hogy a jelesebb magyar művészek műtermét külföldön kell keresnünk, a XX. században még erősebbé vált.” De míg a régi mesterek megmaradtak magyarnak, „addig XX. századi képzőművészetünk java valóban és végérvényesen kivándorolt”. „XX. századi képzőművészetünk, akár egy lyukas hordó, állandóan szivárgott, és a nyugati világot… jelentős emigránsanyaggal töltötte fel.” Fejlődésben elmaradt ország állott emögött, ahol vidékies elfogódottsággal szemlélték a Nyugatot, majd, ’19 után, egy „fél vagy egész diktatúrákba hulló Magyarország tekintett vissza fájdalmasan Európára”.

E műtörténeti távlatban Fülep összetett szellemnek tetszik, aki a minden újra kíváncsi pályaszakaszát hamar, 1908 körül lezárta, és szecessziós-nosztalgikus művészetelméleti kérdések felé fordult, sőt megundorodva Budapesttől, évekre Firenzébe utazott. Emiatt nem találkozhatott Csontváry művészetével sem, noha szerzőnk szerint az akkori Fülepet taszította volna ez a művészet, ha az olyannyira más körökben mozgó szereplők pályája egyáltalán keresztezi egymást. Nehezen érthető az a közöny, írja Perneczky, amellyel 1914-es hazatérte után Fülep az akkoriban dívó irányzatokat és a körülöttük folyó vitákat fogadta. Tanulmányaiban, melyek később a Magyar művészet kötetét alkották, a határokon átlépő új művészettel szemben a nemzeti művészet klasszicizáló-szecessziós ideálját mutatta fel. Kimaradtak belőlük az általa jól ismert Nyolcak, a szellemi rokon Gulácsy… Érdeme viszont az impresszionista világkép kritikája s a leszámolás az akadémizmussal. Végső elemzésben Fülep eklektikus alkata és a kor szellemi légköre okozhatta, hogy „miközben a stílus tekintélyéért küzdött, mégis leszakadjon a stílus (vagy egyáltalán a művészet) XX. századi fejlődésének fő ágáról, mi több, elmaradjon még az akkori magyar festők stílusművészettel kísérletező táborától is”.

Ez az óhatatlanul leegyszerűsítő ismertetés egy gondolatébresztő, a nemzeti önismeretet szolgáló, élvezetes esszére szeretné felhívni a figyelmet.








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon