Skip to main content

Az Ünnep Visszavétele

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Ó, az az 1989-es, első népligeti Függetlenek Majálisa…! A zuhogó esőben is kitóduló százezer ember – több, mint amennyi a Városliget bejáratánál, ahol a két Nagy – vagyis a Nagy és a Grósz – üdvözli az alatta elvonulókat…

Ó, akkori amatőrizmusunk és sóherségünk diszkrét bája; az ázott sátorponyva alatt didergő első néhány független szakszervezet s a belépni vágyók tolongása, az autonómia mámora; a drága színész és muzsikus barátok, akik nejlonfólia alatt ágálnak a színpadon – ingyen; a hűséges pesti cigányság, amint a sarat dagasztva is táncra perdül a Kalyi Jag bazsevájára… meg a füvön kuporgó Szeta-lányok, amint este térítgetik-simítgatják-számolják az adakozók tömérdek százasát…

És az a tömeg a Jurtában! A Jurtában, amely akkor még egészen mást jelentett, ünnepi ellenzéki összeborulást, nyilvános ellenzéki kerekasztalt… no meg azt a felejthetetlen szolidaritási gyűlést, ahol a hősként ünnepelt lengyel Szolidaritás-küldött könnyes szemmel öleli magához a haláltmegvető román emberjogi harcost… s a gyűlés végén a Marseillaise lúdbőröztetően szép dallama, amely azóta emblémájává lett az ünnep visszavételének.

Merthogy a Marseillaise dallama – akárcsak a gyönyörű pátoszú allegorikus metszet – a francia forradalom eszméire, a szabadság-egyenlőség-testvériség jelszavára utal vissza, amely a munkásszervezkedés megindulásához vezetett, majd a csúcspontokat jelentő nemzetközi május elsejei demonstrációkhoz.

Ha azt a ’89-es, csupa remény májusi hangulatot nem is lehet visszahozni – a népligeti majális azóta mégiscsak hagyomány lett. Bizonyítékául annak, hogy a jelképek igenis visszavehetek. A negyven éven át megrendezett harsogó, „színpompás”, államosított, alattvalói május elsejék se vették el a kedvet az igazi ünneptől.

S ez jó – mert választ ad azoknak az óvatos barátainknak, akik nem mernek leírni-kimondani olyan kompromittált szavakat, mint szolidaritás vagy munkásmozgalom. Igenis, kimondható szavak – eredeti, vagyis újra aktuális tartalmukkal.

Merthogy bimbódzó kis kapitalizmusunk közepette a munkavállalók kezdenek visszajutni oda, ahová megkardlapozott, feketelistára tett szervezkedő dédapáik. „A szervezkedési szabadság valójában nem létezik Magyarországon. Ma jobban félnek a munkások, mint 1989-ben, mikor a szélsőséges pártállami utóvédharcoktól rettegtek.”  mondotta április 16-i napirend előtti segélykiáltásában Palkovics Imre herendi (és országos) munkástanácselnök, országgyűlési képviselő.

Itt tartunk. És amíg itt tartunk, van miért kimenni a Népligetbe és munkásgyűlést tartani. Azután meg lazítani egyet – legyen végre megint egy jó napunk…
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon