Skip to main content

Biztos a rabok betétje!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Ybl-interpelláció


Az új pénzügyminiszter, Szabó Iván állt most ki az írásos válasz szerzője, az azóta kultuszminiszterré vált Mádl Ferenc helyett. Amint február 6-i számunkban írtunk róla, az interpellációban Soós két kérdést feszegetett. Késedelmesnek találta a bankfelügyelet közbelépését, és fölvetette a csődbe ment bankba közpénzeket fektető költségvetési intézmények (többek között az IM Büntetés-végrehajtási Intézet, a Pénzügyminisztérium, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium) felelősségét is. Szerinte e közintézmények színlelt megbízást adtak értékpapír-vásárlásra, megkerülve a törvényt, amely szerint egy költségvetési szerv, ha kiveszi saját számlavezető bankjából a pénzét, csakis állampapírokba fektetheti be.

Láthatólag az utóbbi szemrehányás áll erősebb lábon, és ehhez most újabb adalékokkal szolgált az interpelláló képviselő. Fölmutatott először is két, nyíltan törvénysértő betéti szerződést, amelyeket a büntetés-végrehajtás Központi Finanszírozási Alapja kötött az Ybl Bankkal, 10, illetve 5 millió forintról, ’92. június 16-án (három nappal a bankfelügyeleti biztos kirendelése előtt). „Ez tényleg betéti!” – hüledezett a folyosón egy fontos kormánytisztviselő, de odabent, az ülésen csak annyit hallottunk a pénzügyminisztériumi munkatárs Nagy Sándortól: biztos a rabok keresményéről van szó. Merthogy akkor máris nem olyan szabálytalan a betétképzés.

Soós megosztotta a bizottsággal a Nemzeti Bankból származó értesülését: a kérdéses időszakban, ’92. április–júniusban nem volt hiány állampapírokban. Aki akart, az vehetett is belőle; érthetetlen tehát, miért „hiúsultak meg” tömegesen az Ybl értékpapír-vásárlásai (nyilván, mert megbízóik sem akarták). Több szerződésben szerepel, hogy „a felek kölcsönösen megállapodnak abban, hogy a megbízási szerződést annak időtartama alatt nem mondják fel”; így a megbízó közintézmény lemondott arról, hogy ellenőrizze, valóban megtörténik-e az értékpapír-vásárlás. Ezenkívül a költségvetési szervek 27 usque 33 százalékos hozamot követeltek az Ybl Banktól (volt, aki 36,5 százalékosat), miközben a kincstárjegyek kamatai épp abban az időben csökkentek, a megszabott hozamfeltételek mellett a bank csak kamatveszteséggel vehetett volna kincstárjegyeket.

De ha egyszer a költségvetési intézmények hozamkövetelményt kötöttek ki – replikázott Szabó Iván –, akkor nem hűtlenül, hanem nagyon is hűen kezelték a közpénzeket. Persze senki nem vitatta, hogy a költségvetési szervek sem vetik meg a piaci hasznot; a kérdés az volt, vajon nem vállaltak-e túlzottan nagy kockázat, azaz – mert hát jogállamban a gazdasági gondolatokat is jogiasan fejezik ki – nem volt-e eljárásuk törvénysértő. Erre vonatkozólag nem adott a kormány érdemi választ.

Az Ybl Banknak már a privatizációja is gyanús volt (Beszélő, 1991. 33. szám), így a bankfelügyeletnek is jobban kellett volna gyanakodnia – hallottuk a már korábban is, most is elutasított ellenvetést. Új argumentum gyanánt Soós a bankfelügyelet elnökasszonyának egy nyilatkozatát idézte; eszerint Botos Katalin időben értesítette a kormány gazdasági kabinetjét a bankcsődről. Ekképpen óhatatlanul is jelet adott a kabinetben ülő betétesnek, a Pénzügyminisztériumnak, hogy jól teszi, ha kimenti a pénzét. A bankfelügyeletnek függetlennek kell lennie – szögezte le az interpelláló képviselő –, és „ha egyszer a kormány belepancsol egy ilyen ügybe, akkor bizony az összes betétest ki kell fizetnie!” Botos Katalin úgy felelt, hogy már állott a bankbotrány, amikor a gazdasági kabinet szerepet vállalt, és egyébként is, a honi szabályok szerint a bankfelügyelet önállóan semmit nem tehet a csődhelyzet megoldására.

Végül a képviselők 10 szavazattal, 6 ellenében és 1 tartózkodás mellett elfogadták a Mádl-féle írásos választ. Azért a koalíciós többségbeliek is hajlandók voltak némileg odébb passzolni a megválaszolatlan kérdéseket. Javasolták, hogy az alkotmányügyi bizottság vizsgálja ki az Ybl szerződéseit, nem álmegbízást tartalmaznak-e mégis. A hűtlen kontra hű közpénzkezelés dilemmáját a Legfőbb Ügyészséghez utalják át.












Hivatkozott cikkek

Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon