Skip to main content

Biztos, hogy nem igaz?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hétről hétre


E rovat (egyik) hibája – fogalmazott valaki a minap –, hogy folytonosan botrányokról beszél, de a fölemlegetett ügyekben soha nem történik semmi. Tehát biztos, hogy általában szó sincs akkora skandalumról, mint ahogyan az a cikkekben olvasható, mondta az állam melletti elfogultsággal egyébként semmiképpen nem vádolható kritikus.

Hm. Térjünk vissza a két héttel ezelőtti skandalumra. Azt állítottuk, hogy a változó (pontosabban sávos) kamatozású kincstárjegyek utáni kamatok és a forgalmazónak fizetett, sajátos konstrukciójú jutalékok miatt a kincstárjegy forgalmazója az üzletbe fektetett pénze után elméletileg akár 50 százalékos kamathoz is juthat. A Pénzügyminisztérium adatokkal nem szolgált, az érintett forgalmazó, a Budapest Értékpapír és Befektetési Rt. vezetője, Jasper Miklós pedig, finoman szólva, kitért a kérdések elől.

Azóta újabb információk kerültek napvilágra. A Magyar Hírlap egy pénzügyminisztériumi vizsgálat alapján beszámolt róla, hogy a 30 nap után 28, egy év után 36 százalékkal kamatozó kincstárjegyek átlagos futamideje 1991-ben alig 40 nap volt. Az is kiderült, hogy a forgalmazó jutaléka kétszer 0,8-nál még magasabb is, átlagban közelebb lehetett a kétszer 0,9 százalékhoz. (A korábbi állami értékpapírok forgalmazásakor a jutalék 0,5 és 0,25 százalék körül volt!) A lap azt is kiderítette, hogy a tavaly év közepén kibocsátott, a lakosságnak szánt 15 milliárdnyi kincstárjegy kétharmadát a terjesztő hálózattal nem rendelkező terjesztő forgalmazta. Például az OTP-nek is csak 2,5 milliárd forintnyi értékpapírt adtak át forgalmazásra.

A két adat teljes mértékben igazolja, hogy a szándékosan vagy súlyos szakmai hibából kialakított konstrukció hibáját jócskán kihasználta a Budapest Bank (BB) brókercége. Mekkora a kár? Csak durva becslésekre hagyatkozhatunk, mert a közpénzek fölhasználásának nyilvánossága jegyében még mindig nem közöltek részletes adatokat. Rendelkezésünkre állnak azonban bizonyos információk a tavalyi két kincstárjegy-kibocsátásról, amelyekből levonhatunk következtetéseket.

3,5 milliárdos hiányt finanszíroznak

Feltételezzük egy pillanatra – nem teljesen alap nélkül –, hogy a 15 milliárdnyi kincstárjegyet viszonylag egyenletesen hozták forgalomba. S azt is, hogy a kibocsátás fél éven keresztül, heti menetrend szerint, egyenletesen történik. Ebből a kiindulópontból következik, hogy a kibocsátás után heti 580 millió forinttal nőtt a kincstárjegy állománya. A hatodik hét végére (42 nap után) éri el a csúcspontot, a 3,5 milliárdos állományt. Lényegében ebből a kincstárjegy-kibocsátásból fél éven keresztül 3,5 milliárd deficitet tudott a költségvetés fedezni.

Ez az állomány már nem nő tovább, hiszen a negyven(két) nap után elkezdik visszaváltani a legkorábban megvásárolt kincstárjegyeket. A félév végén pedig a 3,5 milliárdos állomány hat hét alatt fogy el.

A költségvetést ez a forgalom (29 százalékos átlagkamatot és kétszer 0,85 százalékos jutalékot feltételezve) több mint 500 milliónyi kamattal s több mint 250 millió forint jutalékkal terheli. Ez éves szinten 44 százalékos kamatköltségnek felel meg. De talán ennél is nagyobb baj (és további költség), hogy a költségvetési hiányt egyéb, költséges módokon továbbra is finanszírozni kell. Ha a papírokat tisztességgel terjesztik, s a cél az, hogy azokat minél hosszabb időre vásárolják meg, akkor ugyanekkora kincstárjegy-kibocsátással mondjuk akár 10 milliárdos hiányt is lehetett volna fedezni. Ugyanekkora jutalékkal, de persze nagyobb kamatköltséggel.

De éppen itt rejlik a konstrukció csapdája. A BB brókercégének az volt az érdeke, hogy a jutalék minél nagyobb részét saját maga szerezze meg, tehát a további forgalmazók minél kevesebb kincstárjegyhez jussanak. Tehát az volt az érdeke, hogy csak olyan mértékben kerüljenek a forgalomba a kincstárjegyek, amilyen mértékben e papírok révén saját pénzét tudja kamatoztatni. A föntebb már idézett adat, miszerint a papírok kétharmadát ők forgalmazták, azt jelzi, hogy ez a törekvés sikeres volt. Számításaink szerint a fenti modellben a brókercég minimálisan 42,6 százalékos, éves szinten számított kamathoz jutott.

Még egyszer hangsúlyoznunk kell, hogy a fenti adatok leegyszerűsített feltételeken alapulnak, s számos adat hiányzik a pontos számításokhoz. De úgy vélem, hogy a rendelkezésre álló információk alapján a feltételezések nem életidegenek, s a valós költségek valahol a fenti számok körül mozognak.

Megsemmisítik-e a kincstárjegyet?

S ez még nem minden. Szólni kell egy olyan lehetőségről, amely ismét csak nagyon barátságtalan feltételezésekre adhat okot. (Azok, akik nem adnak információt közpénzek fölhasználásról, jobb, ha hozzászoknak a barátságtalan feltételezésekhez.)

A kincstárjegyet megvásárlója visszaváltja, amikor szüksége van a pénzére. Ekkor megkapja a neki járó pénzt. Az érvényes szerződés szerint – s az általános gyakorlatnak megfelelően (!) – ekkor a forgalmazó megsemmisíti azt.

De mi történik akkor, ha ezt nem teszi meg? E lakosságnak szánt értékpapírok között 50 milliós címletűek is vannak (a forgalmazó kérésére). A forgalmazó például „lejelenti”, hogy megsemmisített négy darab 50 milliós címletű, visszahozott értékpapírt. Megkapja érte a kiérdemelt jutalékot, a papírt pedig eladja egy új vásárlónak.

A kincstárjegyen rajta van az eredeti, tehát első vásárlás időpontja. Az esetleges új vásárlónak ez nem hátrány, mert kincstárjegye legfeljebb hamarabb kerül a magasabb kamatozású sávba. A forgalmazó pedig a kincstárjegy kamata szerinti 28-30 százalékon forráshoz (készpénzhez) jut, amit – a tavaly őszi kamatok alapján – kihelyezhetett minimálisan 35 százalékos kamatra.

A Pénzügyminisztérium illetékese nem tudta kizárni egy ilyen tranzakciónak a lehetőségét. Az értékpapírpiac más ismerői szerint viszont egyértelmű bűncselekmény kockázatát talán még a BB brókercége sem vállalta. Megvolt az ő hasznuk enélkül is…

De a konstrukció oly rossz, hogy mai ismereteink alapján még egy ilyen lehetőséget sem lehet kizárni!

A „bonyodalmakról” a Magyar Hírlap nyomán a Világgazdaság is írt, a jelek szerint a rádió is foglalkozni kíván az üggyel. S kedden a sajtójelentések szerint elkezdték forgalmazni a legújabb kibocsátású kincstárjegyet, ugyancsak a BB-bróker forgalmazásában. Aláírt szerződés a hírek szerint még nincs, de a jelek szerint a konstrukción csak minimális mértékben változtatnak majd. Talán kétszer 0,7 százalékra csökkentik a jutalékot, s a brókercég ugyanolyan önkényesen osztja szét a kincstárjegyeket, mint korábban.

Folytatódik minden tovább, s az újabb megbízás mintegy törvényesíti a korábbi tranzakciókat is. Az újság-cikk(ek)nek nyilván nem volt igaza.

A múlt héten publikáltunk interjút a Honvédelmi Minisztériumban végzett számvevőszéki vizsgálatról. A cikk csak mellékzönge volt, a Fidesz fél éve üti a vasat ez ügyben. A jelentés egyértelműen bizonyítja, hogy Für Lajos minisztersége alatt is manipuláltak a minisztériumban. Wachsler Tamás pedig a közvélemény előtt nem ismert dokumentumok alapján állítja is, hogy a miniszter részese volt a manipulációknak.

A Magyar Televízióban hétvégén Surján László miniszter a riporter kérdésére bátran állította, hogy a Számvevőszék (ÁSZ) jelentése szerint csak 1990 előtt történtek visszaélések a HM-ben. A riporter behúzza fülét-farkát. Nem tud válaszolni, nem olvasta azt a jelentést, amire rákérdezett.

Az ÁSZ-vizsgálat publikálása után interjú a Magyar Hírlapban. Állítólag az ÁSZ-vizsgálatról. A beszélgetés olyannyira másról szól, hogy ahhoz az újságírónak már ismernie kellett a jelentést. Az olvasó azonban nem ismeri: elindult a kormánymentesítő gőzhenger. A sajtó dicsőségére.

S most már maradjunk az elmúlt hetek cikkeinél. 35 milliárd lesz a költségvetés hiánya. Kedden Kupa Mihály egy interpelláció nyomán bejelentette, hogy a február végi hiány 36,8 milliárd forint, s ez nem aggasztó. Valóban nem az, ha rendjén valónak tartjuk, hogy két hónap alatt sikerült túlteljesíteni az IMF-menetrendben a negyedév végére tervezett 35 milliárdos hiányt. A bevételek közül a nyereségadó 7, a fogyasztási adó 3, az szja 5, a pénzintézeti nyereségadó 10 százalékkal marad el a tervezettől.

Az interpelláló képviselő szerint a munkanélküliség növekedésével a Szolidaritási Alap tervezett hiánya 6,7 milliárd helyett 20 fölé nőhet. (Hétfőn egy rádióműsor másik következményről számol be. A munkanélküliség előli menekülésképp ugrásszerűen megnőtt a szülések és terhességek száma, már olyannyira, hogy az újabb nemzedéki ciklust jelenthet. Sokan vélik úgy, hogy gyerekkel lehet kibekkelni a most következő időszakot.)

A parlamenti vitában az is elhangzott, hogy az egy évvel korábbihoz képest a benzinfogyasztás 9, a gáz- és tüzelőolaj-fogyasztás 20 százalékkal csökkent. A legjobbkor mondták el ezt: a parlament előtt az útalapról szóló törvény, amely egyik biztosítéka lenne állítólag a közlekedési beruházásoknak. Például a lágymányosi hídnak.

A híd a prognózisoknak is remek példája. A beruházás 1991-es árakon – a fővárosi előterjesztés szerint – 9 milliárd forintba kerül majd. Erről szólt a nyilvános döntés. A kormány-előterjesztésben ugyanakkor szerényen meghúzódik egy részlet: „A fővárosi önkormányzati forrásból várhatóan 1995 végéig számos közútfejlesztés is történik, amely teljesebbé teszi a dél-budapesti térség közúthálózatát… melyeknek várható összköltsége 1991. évi árakon, áfával mintegy 8 milliárd forint.” A teljesebbé tétel azt jelenti (némi túlzással), hogy működőképessé teszik a hidat.

Biztató jövő: az útalap nem jut a tervezett pénzhez, a fővárosi közlekedési beruházásokat pedig leköti a kapcsolódó hálózat önerőből való kiépítése.

A pénzügyminiszter egy másik, februári prognózisa az inflációról szól, egy másik interpellációra adott, írásos válaszban. Itt közölték az 1991–92-es központi árintézkedések hatásait s egy részletes, havonkénti prognózist az idei fogyasztói áremelkedésekre. S mellette a tavaly október–november fordulóján született előrejelzést. Mazochisták most már nem csupán a pénztárcájukon ellenőrizhetik majd a kormányjóslatok megbízhatóságát.
























































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon