Skip to main content

Boszorkánykonyha

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
avagy: lesz-e konszern 2000-re a 2000-ből?


Igaz, hogy az Európa Alapítvány is a boszorkányoknak köszönheti létét?

Igen, az indító tőke valóban a Rontás és igézés című boszorkányper-történeti könyvemért kapott honorárium volt, de most már van rendszeres jövedelmünk is: kutatásszervezésekre, találmánymenedzselésre vállalkozunk. Az ebből származó kb. évi félmilliós nyereségből nyújtunk támogatásokat kulturális vállalkozásoknak Most például két grafikust támogatunk.

Barátaid azt állítják, hogy a 2000-t is te alapítottad.

Ez nem igaz, én csak azt találtam ki, hogy épp ezekkel az emberekkel kell lapot csinálni. Egyébként akkor még csak Horváth Ivánt és Bojtár Endrét ismertem, a többiekhez – Lengyel Lászlóhoz, Margócsy Istvánhoz, Szilágyi Ákoshoz – jószerivel az utcáról mentem be az ötlettel, Török András a laptervre kiírt pályázat alapján került hozzánk, Barabás Andrást pedig a sajtóhibákkal hadakozni kértük fel olvasószerkesztőnek, de ez már később, a kalandos hősi korszak elmúltával történt.

Eredetileg tehát egy meglévő koncepcióhoz kerestél szerkesztőket? Gombhoz kabátokat?

Nem egészen, már csak azért sem, mert akkori elképzeléseinkből gyakorlatilag csak egyetlen rovat maradt meg, az „Öv alatt”. Először ugyanis egy szurkálódó-piszkálódó, naprakész botránylapot akartunk csinálni. Az ötlet igen csábító volt, hiszen 1988 tavaszán még más volt a kontextusa az efféle, politikailag kínos ügyek szellőztetésének, de végül mégis elálltunk tervünktől. Időközben ugyanis kiderült, hogy erre a műfajra nem vagyunk alkalmasak: rengeteg energia és óriási apparátus kellett volna hozzá, hogy mindent időben kiszagoljunk. Egyszóval „lustaságból” lettünk kulturális lap. De talán volt némi szerepe az isteni sugallatnak is: nem tudom, mit csinálnánk ma, ha akkor a szűk értelemben vett politikai forradalom mellett kötelezzük el magunkat, s nem a másik forradalmat, a civilizáció forradalmát, a kulturális értékteremtést választjuk. Olyannyira függetleníteni akartuk magunkat a napi politikai csatározásoktól – ha egyáltalán ez megtehető –, hogy talán mi voltunk az újonnan gründolt lapok közt az elsők, akik nem írták oda a cím alá még azt sem, hogy független. Ez persze nem jelenti azt, hogy bizonyos állásfoglalások kényszerét megkerülnénk, de érveinket – szerzőink érveit – inkább az aktualitásokhoz nem kötődő, társadalomelemző esszéinkben adjuk közre.

Ki a lap gazdája?

A szerkesztőség. Alapítottunk egy egyesületet, így lettünk mi magunk a tulajdonosok. Rendes egyesület vágyunk, van pénztárosunk is, elvileg neki kellene beszedni az évi tízforintos tagdíjakat.

Mekkora költségvetéssel dolgoztok? Mert gondolom, ez a tíz forint még a New York-ban elfogyasztandó ásványvízre se lenne elég…

Hozzávetőlegesen évi négymillióval. Szerencsére egyik szerkesztő sem a 2000-nél van állásban, egy jelképes, 6000 forintos szerkesztői díjat kapnak. A szerzőket azért igyekszünk tisztességesen megfizetni.

Egyik legutóbbi számotokban Károly herceget láttuk a szerzők közt. Neki is fizettetek?

Persze. A titkára írt egy levelet, hogy a honoráriumot utaljuk át az Eminescu Alapítvány számlájára. Be is fizettünk 5000 forintot, ennél kevesebb járt volna, de hát az ember ne garasoskodjék Nagy-Britannia jövendő uralkodójával. Így aztán áldoztunk a román kultúra felvirágoztatására is.

Önfenntartók vagytok?

Az első hat-nyolc hónapot sikerült nullszaldóval zárnunk, de aztán tavaly ősszel jött a nagy nyomdai áremelés, papíráremelés, azóta ráfizetésesek vagyunk.

És a hiányt a HVG „nyeli le”? Egyáltalán milyen jogi kapcsolatban vagytok velük?

A 2000 megalapításakor kötöttünk egy hosszú távú együttműködési megállapodást, e szerint a HVG Rt. a lap kiadója. A megegyezés értelmében nekünk egy meghatározott idő alatt kell nullszaldóra hoznunk a lapot, és remélem, erre képesek is leszünk. Nagyon nagy segítséget jelent, hogy rendelkezésünkre áll a HVG fényszedő üzeme, enélkül nem tudnánk megoldani, hogy mindössze 10-13 nap legyen a lapzárta és a megjelenés közti átfutási idő. És ne feledjük, hogy a HVG minden hónapban 170 ezer példányos ingyenreklámhoz juttat bennünket. A HVG-nek köszönhetjük olvasótáborunk egy részét is: a műszaki értelmiségieket mindenképpen. De talán legfontosabbak számunkra gimnazista és egyetemista olvasóink.

Hogy alakult a példányszámotok?

– 15 ezerrel indultunk, és most 12 ezer néhány száznál tartunk. HVG-s főnökeink úgy vélik, hogy ha lejjebb mennénk a példányszámmal, akkor is ugyanennyi remittenda maradna a posta terjesztési rendszerének köszönhetően. Tízezer példány alá eleve nem érdemes menni, a nyomdaköltségek miatt.

A posta monopóliumával szemben tudtok valamit tenni?

Elég nehezen, elvégre az emberek mégiscsak az újságosnál vesznek újságot, s bár megszerveztük néhány könyvesboltban, egyetemen, a Katalizátor Iroda könyvterjesztő standjain is a 2000 árusítását, de nincs megoldva ez a kérdés.

És mit csináltok a megmaradt példányokkal. Bezúzatjátok?

Nem. Az Európa Alapítvány kezdeményezésére létrejött a Phoenix Alapítvány, amelyhez csatlakozott néhány magyarságkutatással foglalkozó intézmény, könyvtár is. Megállapodásaink értelmében a Gorkij Könyvtár egyik munkatársa átveszi a megmaradt példányokat a HVG-től, a BUKSZ-tól, a Századvégtől, és ajándékként kijuttatjuk a környező országok magyarlakta területeire. Havonta akár többezres nagyságrendben is tudnánk könyveket, folyóiratokat továbbítani. Van egy másik hasonló jellegű akciója is az Európa Alapítványnak: különböző lapok fölajánlanak egy bizonyos terjedelmű hirdetési felületet, ezt mi kiközvetítjük a hátrányos helyzetben lévő kulturális folyóiratoknak, amelyek egyébként nemigen tudnák megfizetni az ilyen típusú publicitást. Így jut hirdetési lehetőséghez, például az Esély, a Nappali Ház, a Múlt és Jövő stb.

„2000-estek” címmel irodalmi szalont tartotok fenn a Műcsarnok kamaratermében. Ez hoz valamit a konyhára?

Nem, tiszta ráfizetés, pedig többen is támogatják, a HVG, a Park Kiadó, a Dovin Művészeti Kft.

És a most elindított 2000-könyvek?

Nem hiszem, hogy meggazdagodnánk belőlük, bár az első köteten, Puntaric karikatúraalbumán – melyet a HVG Rt., az Európa Alapítvány és 126 magánszemély pénzéből adtunk ki – nyertünk hatezer forintot. A második kötet talán őszre jön ki, érdekesnek ígérkező album lesz Pilinszky János saját fotóiból. Harmadik kötetként Horváth Iván verselméleti munkáját jelentetjük meg, Bojtár Endre pedig egy Kelet-Európai Kiskönyvtár sorozatot tervez. 1991 elején a Holnap Kiadóval közösen adjuk ki Joyce Finnegans Wake-jének részleteit.

Téged hallgatva már-már megalapozatlannak tűnik az alkotó értelmiség örök siráma, hogy a vállalkozói tőke távol tartja magát a kultúra világától. Csak szervezés kérdése lenne az egész?

Nem egészen. Magyarországon egyelőre még nem sok olyan vállalkozó akad, aki úgy vélné, hogy neki rangot jelent a kultúra támogatása. Pedig a General Motors vagy a Ford sem azért áldoz a kultúrára, mert csupa széplélek irányítja, hanem mert megéri nekik. Az igazi „nagytőkét” egyébként még csak ezután próbálom megnyerni: reményeim szerint az Európa Alapítványt fogják megbízni egy több száz milliós nagyságrendű vállalkozás megszervezésével.

A külső szemlélő számára úgy látszik, hogy ehhez legalábbis boszorkányos ügyességre van szükség… Megérjük, hogy 2000-re konszern lesz a 2000-ből?

Hát persze, kettő is! Lehet, hogy még a Beszélőt is megvesszük. Az ezredforduló közeledtével az idő úgyis nekünk dolgozik: tíz év múlva akaratlanul is mindenki minket fog reklámozni.




























































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon