Skip to main content

Dezertőrök a strázsán

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Jó húsz esztendeje páratlan régészeti világszenzációként hatott, amikor kínai parasztok a mai Sankszi tartománybeli Lin-tong városa mellett mintegy 2200 éves, életnagyságú agyagszobrokra bukkantak. (Tíz éve néhányukat egy vándorkiállítás anyagaként a hazai közönség is megcsodálhatta a Nemzeti Múzeumban.) Mint azt az azóta is lankadatlan folyó ásatások igazolták, e meghökkentően eleven és épen maradt figurák (óvatos becslés szerint mintegy hétezren) a Xin-dinasztia monumentális xianjangi temetkezési helyének testőrseregét alkották, s csaknem öt méter mélyen a föld alatt ma is szinte hibátlan hadrendben várják rég porladó haduruk, Xin, a birodalomteremtő első kínai császár parancsszavát. Monumentális alakzatuk bámulatosan tagolt: felvonultatja a premodern harcászat minden elemét: van itt elővéd, fősereg, jobb- és balszárny, lovasság, négyesével támadó hadoszlopokba sorakozó gyalogság, élükön harci szekerekkel. Az egyes fegyvernemek és csapatok más-más színű egyenruhát, megkülönböztető rangjelzéseket viselnek, s az eddig feltárt több száz figura mozdulata, arckifejezése valamiképpen mind egyénített. A látvány összhatása már-már rejtőien lidérces: hisz az ásatások előrehaladtával a föld mélyéről egy csaknem naturálisan élethű kísértethadsereg lép elénk a győzhetetlenek magabiztosságával.

Ám e sok ezer főt számláló terrakotta testőrség korántsem oly félelmetes, ha meggondoljuk, hogy épp csak legfőbb hivatását nem teljesítette: isteni halhatatlanságra vágyó, megalomán uralkodóját nem védte meg sem a haláltól, sem föld alá rejtett hatalmas labrintussírjának utólagos meggyalázásától és kifosztásától. (Xin halálát követően véres parasztlázadások és utódharcok törtek ki, melyek jórészt szétdúlták életművét: az új főváros büszke palotáit, a megkezdett Nagy Falat s a birodalom egész militáns államszervezetét.) Még kevésbé van okunk tartani e rendíthetetlennek tűnő császári gárdától, ha igaz a hír – mit egyes amerikai magazinok terjesztenek –, miszerint e derék őrök közt is akadnak „dezertőrök”, akik kifizetődőbbnek találják, hogy a New York-i China Town egynémely rangosabb étterme előtt strázsáljanak, jó pénzen megvett, patinás zsoldosként, semhogy sokadmagukban a Kínai Népköztársaság és a világörökség ásatag emlékművei legyenek. Amerikában, persze, a műkincscsempészet úgyszintén nagy múltú hagyomány – még ha talán nem is oly ősi és autochton, mint egynémely távol-keleti magaskultúra tradicionalizmusa. Ám e többszörösen is „talált tárgynak” számító ókori szobrok esetében nem is a műkincslopás vakmerősége, inkább e merész funkcióváltás ejti ámulatba az embert. Az, ahogy az idő – két súlyos évezred – egyetlen könnyed tranzakcióval utólag birtokba vehető, ahogy egy hajdan kultikus rendeltetésű remekmű a szemünk láttára profanizálódik közönséges reklámeszközzé.

Persze, joggal mondhatni: e derék harcosokat már eredetileg is a „reprezentáció” hívta életre – csak épp nem a szó mai, üzleti, mint inkább hatalmi értelmében. Valóban oly nagy hát a különbség? Vajon melyik funkció méltatlanabb e páratlan műgonddal formált figurákhoz: az, hogy egy véres kezű, paranoiás kényúr dicsőségét szolgálják, aki egykor halomra gyilkoltatta az önkényét bíráló jámbor konfuciánusokat, avagy hogy egy mai tengerentúli étterem fényét s vele izzadó tenyerű tulajdonosának profitját növeljék?

És vajon nem képmutatás-e holmi „kultúrbotrányról” háborogni ama napnyugati civilizációk hangadóinak, akik magaskultúrájuk maradványait maguk is csupán hiú reprezentációnak tekintik, nem átallván azt nap nap után áruba bocsátani a pénz és presztízs világméretű piacain? Azoknak, akik a maguk értelmiségi őrhelyeit – ha ugyan volt valaha is – réges-rég odahagyták az üzlet, a szakmai karrier s a napi politikai szolgálattételek zsírosabb zsoldjáért? Akiknek gyomra rég nem hánytorog már a világ valódi botrányaitól: akik a Tienan-Men tér, Szarajevó és Groznij mészárszékei után épp oly jó étvággyal képesek beülni egy egzotikus étterembe, hol a főnök egy kövérkés pártmandarin, a szakács verőlegény, a mosogatólány pedig illegális bevándorló. Idővel talán az se tűnik majd fel, hogy a bejáratnál egy kétezer éves „gorilla” strázsál: az első kínai császár dezertőr testőre?








Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon