Skip to main content

Díj-talány

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Közművállalatok kintlevőségei


A szerződéstervezetet rögzítő határozati javaslat február 10-én másodízben került a Fővárosi Közgyűlés napirendjére, és másodízben döntöttek úgy a képviselők, hogy nem tárgyalják az előterjesztést. Az óvatosság túlzottnak tűnik, hiszen a döntés politikai kockázatát csökkenti az a tény, hogy a gazdasági társasággá alakult három vállalat esetében a közgyűlés legfeljebb csak ajánlást tehet. A közművállalatok tulajdonosának tétovaságát mélyebb szerepzavar okozza.

A lakossági díjhátralékok 1991 és 1993 közötti jelentős növekedésében az általános elszegényedés mellett szerepe volt a díjak emelésének és a havonkénti számlázásra való áttérés okozta nehézségeknek is. A vállalatok többsége azonban abban látja a hátralékemelkedés fő okát, hogy a Díjbeszedő Rt. monopolhelyzetével visszaélve „rossz hatékonysággal” dolgozik, illetve késlelteti vagy visszatartja a befolyt összeg átutalását.

A Díjbeszedőt munkavállalói részvényvásárlási program keretében privatizálták 1993 tavaszán, így alulmaradtak azok a pályázatok, amelyeket a Fővárosi Közgyűlés felhatalmazása alapján a közművállalatok adtak be. A Városháza elemzői szerint az igazi tét a Díjbeszedő hatalmas, elvileg a város valamennyi háztartására kiterjedő törzsadatállománya volt, amelynek birtoklása ideig-óráig valóban monopolhelyzetet biztosíthatott tulajdonosának. A monopolhelyzet azonban mára oldódott. Az Elmü, amely méreteinél fogva megkísérelheti saját maga beszedni a villanyszámlák ellenértékét, időközben felmondott a Díjbeszedőnek. A Gázművek Rt. több kerületben vállalkozókat fog megbízni a díjak behajtásával, néhány éven belül pedig mágneskártyás órák felszerelésével tervezi helyettesíteni az óraleolvasás és a díjbeszedés költséges rendszerét. Az átalánydíjat számlázó vállalatok eleve kevésbé vannak rászorulva a Díjbeszedő adatbázisára.

A kintlevőség mértéke azonban önmagában még nem indokolná azt, hogy a vállalatok lemondjanak az összeg több mint egyharmadáról. A Díjbeszedő Rt. az esedékes díjakat minden nehézség ellenére ma is 96%-os „hatékonysággal” képes behajtani. A legnagyobb, közel 600 milliós kintlevőséggel bíró Gázművek Rt. szerint a „beszedési hatékonyság” a hátralékok esetében is átlag 82%-os.

Az önkormányzati vállalatoknak elvileg nem is érné meg a hátralék eladása. A mintegy 480 millió Ft kintlevőséget cipelő Fővárosi Távfűtőművek azért ment bele szeptemberben az üzletbe, mert vezetői abban bíztak, hogy a vállalat átalakulása az év végéig megtörténik. Ez érdekeltté tette volna őket abban, hogy az eladott hátraléktömeget eltüntessék a vagyonmérlegben. A vállalat átalakulása azonban a Fővárosi Közgyűlés döntése hiányában elmaradt, így a Főtáv nyakán maradt 600 millió forintos veszteség. Ezt az összeget ma már semmiképpen sem kívánná tetézni a hátralékeladás nyomán keletkező veszteséggel. Esetleg ha ismét szóba kerül az átalakulás, visszatérhetnek a Díjbeszedő ajánlatára.

A már részvénytársasággá átalakult vállalatok számára a kintlevőségek eladása – likviditásuk javítása mellett – azért előnyös, mert az értékesítésből adódó veszteséggel társasági adófizetést takaríthatnak meg. A Gázművek Rt. szívesen aláírná a szerződést annak ellenére, hogy kintlevősége tavaly óta csökkent. A Vízművek és a Díjbeszedő megállapodása küszöbön áll.

A vállalatok tehát „költségérzéketlenek”. Ezzel szemben az önkormányzatok számára a kifizetetlen lakossági díjszámlák nem kis fejtörést okoznak. Kerületi szinten korántsem mindegy, hogy a díjhátralékok milyen mértékig terhelik a segélykasszát. A helyi önkormányzatoknak, polgármesteri hivataloknak kell dönteniük akkor, ha a szolgáltató vállalat „tűrési határozatot” kér a szakigazgatási szervtől, azaz rendőri segítséggel kívánja megszüntetni a szolgáltatást. Egyre gyakoribb, hogy a kerületek megtagadják a közreműködést, indoklásként – jobb híján – ők is arra hivatkoznak, hogy a Díjbeszedő nyilvántartásai megbízhatatlanok.

A kerületek ma már sokkal inkább érdekeltek a tényleges lakossági adósság szanálásában, mint akár maguk a vállalatok. Budapesten a Józsefvárosban dolgoztak ki átfogó adósságszanálási akciót: a vállalatok lemondanak kintlevőségük 20%-áról, a hátralékosok pedig az önkormányzat, illetve a Népjóléti Minisztérium Válságirodájának segélyakciója által „megtámogatott” egyszeri – részleges – fizetéssel megszabadulhatnak hátralékuktól.

A Fővárosi Önkormányzat nem képes a többféle érdekeltségből egységes álláspontot kialakítani. A gazdasági és költségvetési bizottság elnöke eredetileg úgy vélte, a vállalatok eltúlozzák a kintlevőségek okozta nehézségeiket. Megalapozatlannak tartotta a Díjbeszedővel kapcsolatos bírálatukat is. Elfogadta a Díjbeszedő érvelését, miszerint a hátralékok növekedése szoros korrelációban áll az inflációval. Ezek után némi meglepetéssel értesült a vételi ajánlatról, ami arra utal, hogy a Díjbeszedő mégiscsak rendelkezik pénzügyi tartalékokkal, illetve „megfelelő” érdekeltség esetén képes javítani a díjbeszedés hatékonyságán. Ebben az esetben viszont gazdaságilag ésszerűtlennek tartja, hogy a közművállalatok jelentős összegről mondjanak le csupán csak azért, hogy mérsékeljék adófizetési kötelezettségüket. Egy önkormányzati képviselő ilyen esetben fonák helyzetben van, hiszen tiszta lelkiismerettel nem segédkezhet olyan tranzakciókban, amely végső soron a költségvetés adóbevételének csökkenéséhez vezet.

A szociális bizottság vezetője úgy vélekedett, hogy ha a két fél – a Díjbeszedő és a vállalatok – a „tisztázás” érdekében hajlandó és képes jelentős összegekről lemondani, akkor nem lehet akadálya annak, hogy a valódi lakossági „adósságszanálás” érdekében a harmadik érintett fél, a hátralékosok érdekeit is figyelembe vegyék. Számításai szerint, ha a Díjbeszedő hajlandó lenne arra, hogy a 80%-os befizetés esetén a fennmaradó 20%-ot kifizesse a vállalatoknak, akkor ez a befektetése megtérülne, mert a hátralékosok viszonylag széles köre hajlandó lenne élni a kedvezménnyel.

Ebben a kérdésben azonban a Fővárosi Önkormányzat tulajdonosként nem érvényesíthet szociális szempontokat; a közgyűlésnek még politikai megfontolásokból sem áll érdekében, hogy elősegítse a lakossági tartozások szanálását. A képviselők jobbnak látták az előterjesztést levenni a napirendről, szabad utat engedve a részvénytársasági igazgatótanácsok döntéseinek és a színfalak mögötti alkuknak.






















Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon