Skip to main content

Egy régi dal visszhangja

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hétről hétre


Az 1996-os Expóig – ha megrendezik – nem lesz új metróvonal Budapesten. Ezt állították hónapok óta egyes mérnökök, mondván, az idő rövidsége miatt normálisan üzemelő metrószakasz már nem építhető meg. A fővárosi önkormányzat múlt heti döntésével ez a lehetőség végleg lekerült a napirendről. Ma még nehéz átlátni, hogy az expóbiztos ügyetlenségének, a francia metróépítő cég, a Matra elbizakodottságának vagy valami másnak köszönhetően-e.

Csupán annyi bizonyos, hogy ez nem egy tudatos fővárosi közlekedéspolitika eredménye. De szerencsés esetben talán rákényszeríti a mai vezetést egy következetes közlekedéspolitika végrehajtására. Mondjuk a visszatérést a szabad demokraták választási programjához. Ez nem lenne könnyű, hiszen ettől már roppant messze kerültek.

Az 1992-es költségvetési törvény áthajszolása után az egyik SZDSZ-es képviselő büszkén nyilatkozta, hogy a kormány botrányos hozzáállása ellenére is volt sikerélménye. A parlament ugyanis elfogadott olyan szabaddemokrata-módosításokat, ami segíti a budapesti Lágymányosi híd megépítését.

Egy régvolt program

„Kelet- és Nyugat-Magyarország között negyvenkét forgalmi sávon lehet átkelni a Dunán, ebből… harminchét sáv esik Budapestre. Ennek ellenére a hivatalos fejlesztések továbbra is a főváros térségében levő hidak és metrókapcsolatok fejlesztésének adnak prioritást, további tizenhat sávra van kész tervezet.

Ez a jelenség a ráfejlesztés csapdája: a centralizált fejlesztés egy irányba vonzza a forgalmat, amelynek következtében állandóan szűk keresztmetszetek keletkeznek, melyet csak további fejlesztéssel lehet bővíteni. Úgy tűnik, hogy az élet kényszeríti ki Budapest centrális fejlesztését, pedig itt egy öngerjesztő mechanizmus működik: az Erzsébet híd újjáépítése szükségessé tette a Rákóczi út bővítését, a Felszabadulás téri aluljáró megépítését, a BAH-csomópontot, az Alkotás utca kiszélesítését… A Belváros zsúfoltságát növelő fejlesztés helyett Budapesten új közlekedési koncepció kidolgozása szükséges, amely tehermentesíti a belső városrészeket, előnyben részesíti az érintőirányú kapcsolatokat. Az önkormányzatnak megbízást kell adnia új, általános rendezési terv kidolgozására, s ebben kell érvényesíteni az új közlekedési elképzeléseket. Nem szabad engedni, hogy a tervező és kivitelező vállalatok a város sugaras, centralizált szerkezetét konzerváló, monstruózus terveket erőltessenek a fővárosra.

A Hungária körút mellett mielőbb meg kell építeni az M0-s körgyűrűt, másképpen nem vezethető el a teherforgalom a belső városrészek érintése nélkül. Meg kell teremteni a külső városrészek közötti zavartalan összeköttetést, hogy ne kelljen a Belvárosba beutazni azért, mert csak ott, a központban lehet átszállni. Meg kell változtatni a dotálás rendszerét. Ma a közlekedési vállalat abban érdekelt, hogy rövid, úgynevezett ráhordó járatokkal vigye az utasokat a metróállomások közelébe, hogy feltöltse a Belvárosba tartó szerelvényeket.”

A fenti szemléletet tükröző s korábban csak nagyon kevesek által vállalt városfejlesztési elképzelés nagy sikerének tekinthető, hogy elfogadtatta, miszerint – ha már valóban elkerülhetetlen az Expo –akkor azt legjobb lenne Észak-Csepelen vagy legrosszabb esetben Lágymányos térségében megrendezni.

A legszűkebben vett közlekedési beruházások esetében mindez azt jelentette, hogy nem a lágymányosi, hanem egy délebbi, Csepelt érintő hidat kell megépíteni. Nem újabb metróra, hanem – jóval kisebb költségekkel – más felszíni tömegközlekedési fejlesztésekre lenne szükség.

A hosszú idézet és a konkrét fejlesztési elképzelések a szabad demokraták (önkormányzati) Szabad Budapest címet viselő választási programjából valók. Ezeket Demszky Gábor is hirdette választási beszédeiben.

A programban még azt is olvasom, hogy „olyan várospolitikára van szükség…, amely fejleszti a város alközpontjait… nem szabad engedni, hogy Budapest viszonylag kiegyensúlyozott tömegközlekedése lehetetlen helyzetbe kerüljön.

Új parkolási rendet kell kidolgozni. Nem a Belvárosban kell parkolóházakat építeni, éppen arra kell ösztönözni az autósokat, hogy ne hajtsanak a Belvárosba. A tömegközlekedés külső gócpontjainál szükséges nagy parkolótereket kiépíteni, „…olyan új forgalmi rendet kell a Belvárosban bevezetni, amely abszolút elsőséget biztosít a gyalogosoknak. Így a gépkocsival közlekedők meggondolják a behajtást.”

Nem idézem tovább. Ha van választási program, ami nem valósult meg, akkor ez mindenkeppen az. Ezek után méltán önti el a büszkeség a szabad demokrata képviselőket, ha olyan beruházásokat segíthetnek módosító javaslataikkal, amelyek teljesen ellentétesek választási ígéreteikkel.

A Lágymányosi hidat építik meg először Budapesten, a délebbi híd előkészületét-megépítését a főváros vezetése a lehetőségek szerint késleltette, idén év elején úgy döntöttek, hogy szívük és pénztárcájuk az új metróvonalért dobog. Parkolóházakat a Belvárosban terveznek, a villamosközlekedés fejlesztéséért még annyit sem tettek, mint dicstelen elődeik. A Hungária körút nagyon lassan épül, az M0-s csak a nyugati támogatás jelentette kényszer miatt készül.

A kormány fogságában

Talán érdemes egy pillanatra megállni. A város politikusai sokáig nem tudtak megoldást találni az egész Budapest környezetterhelését csökkentő M0-s út elleni „környezetvédő” tiltakozások kivédésére.

Ez a politikai tehetetlenség még látványosabb volt a Lágymányosi híd esetében. Amikor a kormány az 1991-es költségvetésében előirányozta a Lágymányosi híd ez évi költségeit, akkor világos volt a főváros szabaddemokrata-vezetése előtt álló választási lehetőség (amire föl is hívták sokan a figyelmüket). Budapest beletörődik abba, hogy a kormány határozza meg a konkrét közlekedési beruházásokat, vagy fölépít valamilyen keresztülvihető „ellenstratégiát”. Jelen esetben az lehetett volna a cél, hogy az előirányzott összeget a kormány a budapesti híd építésére adja, de annak helyéről, méretéről a főváros dönthessen.

Irreális lenne azt gondolni, hogy Budapest saját – törvényekkel szabályozott – bevételeiből képes lényegesen fejleszteni a budapesti közlekedést. A kormány nem teheti meg – s az MDF-es kormány sem tette meg –, hogy kívülállóként szemlélje a budapesti közlekedést. De vajon indokolható-e, hogy a kormány csak bizonyos, általa meghatározott dunai átkelők (híd, metró) finanszírozásában hajlandó részt venni? Hiszen a támogatásokat másként is meg lehetne határozni. Például úgy, hogy konkrétan meghatározott műszaki-forgalmi célokat, követelményeket tűznek ki.

A Dél-Buda–Rákospalota metró felének-harmadának építéséhez szükséges, minimálisan félmilliárd dollárnyi hitelhez a kormány hajlandó garanciát adni, illetve a tőketörlesztést magára vállalni. Gondoljuk el, ha ezt nem egy konkrét beruházáshoz kötik, hanem a budapesti tömegközlekedés fejlesztéséhez. Feltételként megszabhatná például, hogy 1996-ig a dunai átkelőkapacitás mennyivel bővüljön, mennyivel gyorsuljon a tömegközlekedés átlagsebessége (pontosabban: ha ez az átlagsebesség nem csökkenne, az már kiugró fejlesztési sikernek számítana). S azt is feltételül szabhatná, hogy saját támogatásának kiegészítésére a főváros költségvetésének hány százalékát kell mondjuk közlekedési beruházásokra fordítani.

Nem biztos, hogy egyszerű lenne megegyezni, de rögtön világos lenne, hogy a fejlesztési alternatívák milyen tömegével kell – lehet – számolni. Ami viszont több tervbe vett nagyberuházás azonnali kivégzését is jelentené.

Ha

Ha a Hungária körutat valóban folytatnák, s az 1-es villamost a lehető leghosszabban kiépítenék Budán, máris óránként ezres nagyságrendben lehetne utasokat átszállítani a Dunán.

Ha végre-valahára a 4-es villamos végállomását áthelyeznék legalább a Kosztolányi térre (de inkább a Kelenföldi pályaudvarhoz vagy a Fehérvári útra), akkor még a legellenségesebb számítások szerint is egy-két ezerrel több utas venné igénybe ezt a járatot, a Petőfi hidat választva a dunai átkelésre.

Ha a 61-es villamos vonalát végre összekötnék a 6-os villamossal, óránként több száz utas kerülné el a Szabadság hidat.

Ha kiépítenék a Szilágyi Erzsébet fasorban a mai villamospályán a buszok által is járható közös tömegközlekedési utat (ezt az ötletet egyébként először Barsiné Pataky Etelka önmaga által akkor titkossá nyilvánított, 1989-es tanulmányában olvastam), s a Rákóczi úton a buszsáv valóban buszsáv lenne, akkor a Rózsadombról gyorsabban s kevesebb átszállással lehetne busszal eljutni például az Astoriához, mint metróval.

Ha ismét meghosszabbítanák a 47–49-es villamos vonalát a lehetetlen Deák téri végállomás helyett, s legalább a Podmaniczky térig járnának a villamosok, akkor a Dél-Budáról és a 2-es villamostól érkezők az üzleti negyedet könnyebben elérhetnék.

Persze ha ezek a beruházások megvalósulnának, már nehezebb lenne az új metró mellett érvelni, mert enyhítenék a feszültségeket, s új, az eddigiektől eltérő beruházási igényeket hívnának elő. (A fenti példák természetesen csak illusztrációként szolgálnak, s éppen egy alapos, megfontolt fejlesztési politikának kell az ilyen – viszonylag olcsó –, önmagukban minden bizonnyal kedvező hatású beruházásokat összhangba hozni. Hiszen elképzelhető, hogy a különböző hálózatfejlesztések metszéspontján elviselhetetlen forgalomnövekedés történne. Az átgondolatlanságokra az egyik legjobb példa, hogy a kelet–nyugati metró meghosszabbítását többen egy korábbi primitív hiba miatt tartják elképzelhetetlennek. A kelet–nyugati metró utasszállító kapacitása elvileg még bővíthető lenne. Az óriási baj az, hogy több helyütt, például a Blaha Lujza téren nem hagytak elég kijárót a metrószerelvényekből kilépőknek. Így az utasok nem tudják elhagyni a peront időben, ha a szerelvények nagyon sűrűn követik egymást.)

Tizenöt éve hallottam először a Szabadság híd műszaki állapotáról. Bármelyik pillanatban összedőlhet, állította többször is meggyőződéssel egy ismerősöm. Mérnök volt, ők ellenőrizték a híd műszaki állapotát. A Szabadság híd állapota a budapesti közlekedésfejlesztési viták egyik fontos érve lett.

Nyilvánosan soha nem mondtak olyasmit, hogy a Szabadság hidat az összeomlás fenyegeti. Csak azt, hogy nagyon rossz állapotban van, négy-öt év, és korlátozni kell a forgalmat, legelőször, nincs mit tenni, a villamosjáratot kell a hídon megszüntetni. Ezt hivatalos véleményként először 1984-ben hallottam. Azóta is tartják a négy-öt éves időtávot.

A megmenthető híd

Néhányan az ellenkezőjét állították, mondván, hogy egy híd rekonstrukciója – még ha valóban rossz állapotban is van – nem megoldhatatlan feladat. Két-három milliárd forintot igényel.

A hivatalos előterjesztések erről a lehetőségről az elmúlt évtizedben soha nem voltak hajlandók tudomást venni. Csak azt hajtogatták, a közelben nem építhető újabb híd, így a tömegközlekedés csak metróval képzelhető el a térségben.

S közben másfél év alatt semmit nem tettek a hídért. Akkor sem, s most sem. No persze ha rendbe teszik a hidat, javul a tömegközlekedés, romlik a 100 milliárdos metró megépítésének esélye.

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank megbízásából a Travers Morgan International Ltd. tanulmányt készített Budapest közlekedéséről. Ebben a lehető legtermészetesebbnek tekintik, hogy a Szabadság híd rekonstrukciója megoldható úgy, hogy a villamosközlekedés is megmaradjon. (A híd rehabilitációját 9 hónap alatt tartják megvalósíthatónak, 1,2 milliárd forintért. Igaz, ez a legkedvezőbb változat.)

A főváros – úgy gondolom – kettős, egymással összefüggő csapdában vergődik. Az egyik, amiről fentebb már írtunk, hogy a kormány csak neki tetsző, konkrét beruházásokra ad pénzt.

A Dél-Buda–Rákospalota (DBR) metró beruházási költsége minden bizonnyal eléri a 100 milliárd forintot. A sajtóban általában 40 milliárdról írnak, de csak a metró első szakasza kerül ennyibe, s ez nem is tartalmazza a metróhoz kapcsolódó felszíni beruházásokat, amelyek a tapasztalatok szerint 30-35 százalékkal megnövelik a költségeket.

A kormány ezt erőltetette, mégpedig úgy, hogy még egy pályázatot sem írtak ki a beruházás kivitelezésére, s minden erővel a francia kormányhitellel alátámasztott francia változatot támogatja. Barsiné Pataky Etelka állításával ellentétben nem írtak ki korábban tendert a metró építésére. 1990-ben valóban összehívtak egy bizottságot néhány, módfelett furcsán beérkezett ajánlat elbírálására. De a bizottság véleménye éppenséggel az volt, hogy mivel nem írtak ki meghatározott feltételekkel pályázatot, egyszerűen összevethetetlenek az ajánlatok.*

Folyamatos hátrálás

A bírálóbizottság arra is fölhívta a figyelmet, hogy már a Németh-kormány által is gőzerővel támogatott francia Matra-ajánlat óriási veszélyeket rejt magában. A Matra technológiája ugyanis egyedi, s ha ők építenek meg egy rövidebb szakaszt, a továbbépítésben a főváros teljes mértékben kiszolgáltatottá válik. Ha a Matrának úgy tetszik, a továbbépítést, amely nélkül értelmetlen az egész beruházás, kétszeresen áron is „vállalhatják”.

De a kormányigény – abszurditását aligha lehet tagadni – mégiscsak döntően befolyásolta a fővárost, amelynek nem maradt más, mint a folyamatos hátrálás. Részben ezért, s itt a másik ok, hogy miért nem tudta a gyakorlatba áttenni saját programját.

A számos részletében kidolgozott fejlesztéseket nem készítette elő úgy, hogy azok valóban közelebb vigyék a terveket a megvalósuláshoz. Jól látszott ez akkor is, amikor nem volt képes előkészíteni időben a délebbi, Csepelt érintő (Galvani úti) híd építését. Pedig a választások után még lett volna lehetőség a sorrend megváltoztatására.

Ellenstratégia hiányában a város vezetése fokozatosan föladta korábbi elképzeléseit. Demszky egyik újabb programadó cikkében (Magyar Hírlap, 1992. június 23.) már mint a világ legtermészetesebb fejlesztését emlegeti a DBR metrót és a Lágymányosi hidat.

A közlekedésfejlesztési tervek vitái során sajnálatosan ritkán merül föl, hogy egy adott program kinek az érdekeit szolgálja. S itt nem csupán a tervek készítőinek és kivitelezőinek közvetlen érdekeltségéről van szó. A felszíni látszat ellenére viszonylag jól meghatározható, mely csoportok közlekedési lehetőségeit könnyítik meg az egyes beruházások.

A nyolcvanas évek egyik dédelgetett terve a Duna alatti közúti alagút volt. A Moszkva tér környékéről a Belvárosba vezetett volna át. (Több alváltozata volt a tervnek.) Sokan azért utálták mérhetetlenül ezt az elképzelést, mert – kissé leegyszerűsített megfogalmazásban – a legszűkebb értelemben vett Belvárosban dolgozó, elsősorban autóval közlekedő bürokrata-, párt- és gazdasági elit érdekeit szolgálta volna. A fejlesztési keretek szűkössége mellett más fejlesztésektől szívta volna el a pénzt.

De a piacgazdasághoz való közeledés azt is jelenti, hogy új eszközökre is szert teszünk. Ma már megvalósítható az autóközlekedésben is – részben a technikai fejlődésnek köszönhetően –, hogy azok fizessék meg egy út építésének költségeit, akik valóban használják azt. Érdemes lenne tehát a mai körülmények között végiggondolni az alagút építését, természetesen alagúthasználati díjjal s a belvárosi autóközlekedés díjfizetéshez kötésével.

A már említett Travers Morgan – az alagúttól függetlenül is – a fizető Duna-hidak mellett a Belvárosban úthasználati díj bevezetését javasolja, természetesen az ott lakók kivételével, mondván, azok fizessék meg a zsúfolt Belváros drága beruházásait, akik ténylegesen használják azt.

A közúti fejlesztések esetében persze sokkal könnyebb belátni, hogy körülhatárolhatóbb érdekeket szolgálnak, mint a nagy tömegeket szállító metrónál. De ha valaki ezeket a problémákat megkerüli, nem tud valódi alternatívákban gondolkodni, s nem tud támogatást szerezni új elképzelésekhez.

Múlt heti közgyűlésén a fővárosi önkormányzat úgy döntött, hogy zárt pályázatot ír ki az új metróra. Ez azt is jelenti, hogy leghamarabb egy év múlva kezdődhet meg az építkezés. S ha a pályázaton mondjuk nem a kormány jegyese, a Matra győz, akkor az is kérdéses, hogy a kormány hajlandó-e továbbra is támogatni a metróépítést.

Igaz, a döntés értelmében a főváros a kormánnyal együtt kívánja kiírni a pályázatot. A bírálóbizottság összetétele nagymértékben meghatározza, hogy mi lesz az eredmény. Fél óra alatt össze lehetne válogatni olyan nagy tekintélyű bírálóbizottságot, amely a benyújtott ajánlatoktól teljesen függetlenül biztosan a Matrát hozná ki győztesen. Ugyanennyi idő kellene egy másik tekintélyes bizottság összeállításához, amelyik biztosan egy magyar ajánlat mellett voksolna. (Itt jegyzem meg, hogy ha a francia ajánlatot most elfogadták volna, akkor a magyar beszállítás a lehető legminimálisabb lett volna. A hazai műszaki felkészültség nem elegendő ahhoz, hogy ilyen rövid határidőkkel bekapcsolódjanak a munkába.)

Az expóbiztos időt húz

A fővárosi közgyűlés idén februárban fogadta el a DBR építését. A végleges döntésre nyáron került volna sor. Ha akkor szavaz a közgyűlés, minden bizonnyal (újból) elfogadják a Kálvin tér–Etele tér közötti vonalvezetést, s az ellen is aligha lett volna nagy tiltakozás, hogy francia hitelből a Matra építse meg a metró első szakaszát, amennyiben a hitelre a kormány garanciát vállal, s a fővárost csak a kamatok terhelik.

Két váratlan dolog történt. Az expóbiztos, Barsiné Pataky Etelka új ötlettel állt elő. Nem csupán a metróvonal-vezetés módosítását javasolta, hanem azt is, hogy kezdjék meg egy másik, az expót kiszolgáló metró építését is! A javaslat elfogadása legjobb esetben is azt jelentette volna, hogy 1996-ra ugyan elkészül két metróvonalból is egy-egy szakasz, ám csak korlátozottan használható. A főváros fejlesztési lehetőségeit egyrészt roppant módon megterhelné, ráadásul bizonytalan lenne a folytatás.

A javaslat tehát merev elutasításra talált, de annyi értelme azért volt, hogy tovább húzta az időt a végleges döntésig. Ezt viszont a franciák „használták ki” arra, hogy súlyos hibákat követtek el. Miközben a főváros és a Pénzügyminisztérium közötti tárgyalásokon korábban mintegy 2,5 milliárd frankos hitelfelvételről tárgyaltak, azaz ennyire tervezték a Kálvin tér–Etele tér közötti szakaszt, az utolsó pillanatokban – talán a megbízás biztos tudatában – a franciák előálltak egy körülbelül 4 milliárd frankos árajánlattal is.

Lehet, hogy más is történt a háttérben, Demszkyék mindenesetre meglepően reagáltak. Komolytalannak és megbízhatatlannak minősítették a franciák komolytalan és megbízhatatlan újabb ajánlatait, s ha kitartanak is a DBR mellett, ragaszkodtak a pályázathoz.

De ha az ebből adódó késés miatt esetleg enyhül a kormány nyomása a metró építésére, ismét nyitottá válik több olyan felszíni fejlesztés, ami a metró mellett elképzelhetetlen. Akár még a szabad demokraták is visszatérhetnének választási programjukhoz.

* Szerzőnk tagja volt a bizottságnak – A szerk.
















































































































Hivatkozott cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon