Skip to main content

És akkor mi van?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Élelmiszer-ipari privatizáció


Közjogilag az égvilágon semmi. Mint tudjuk, a köztársaság minisztere felelős ugyan, de nem a parlamentnek, hanem a miniszterelnöknek. A laikus népképviselet tehetetlenségének szerez érvényt a parlament házszabálya is, amidőn nemes egyszerűséggel nem rendelkezik arról, mi történik, ha a miniszter esetleg másodszor is megbukik. A Házszabály csak ennyit ír: „…Az interpelláció tárgyalását az Országgyűlés a bizottsági jelentés alapján legkésőbb a következő ülésén napirendre tűzi.” Pont. Ha a bizottsági jelentésben elmarasztalják a minisztert és vele a privatizáció ügyét, legföljebb megfordul a leszavaztatás terhe: ha nem szavazzák le a bizottságot, úgy is jó.

Aprítani a tejbe

Ellenben az élelmiszer-ipari privatizáció esetében figyelemre méltó dolgok történnek. A mezőgazdasági bizottság s általa a kormánypártok, cserébe a növényolajipar veszett fejszéjéért, igyekeznek ellenőrzés alá vonni a még állami kézen lévő gabona- és tejipar, valamint -kereskedelem privatizációját. Legyen mit a tejbe aprítani a laikus honatyáknak is. A megfordított megszavaztatás kompromisszum volt; a politikailag kétséges jövőjű kisgazdák, valamint a kereszténydemokraták, akiket joggal lehetne újabban a nemzet privatizációügyi lelkiismeretének nevezni, és persze a legnagyobb kormányerő, amely igazgatótanácsi elnöki vagy tagi posztokat betöltve tartja ott ujjait az élelmiszer-gazdaság ütőerén – még menthetik maguk és híveik számára, ami menthető. Gabona- és tejügyben még a koncepcióknál tartunk, de azért az ÁVÜ máris tett egy-két konkrét szívességet is: két héttel ezelőtt leállította a Budai Malom privatizációját (amelyet egy amerikai multi vett volna meg), és – híreink szerint kormánypárti ráhatásra – kivett egy megpályáztatott tejüzemet a nyertes pályázó, egy külföldön élő magyar vállalkozó kezéből.

Amint arról lapunk részletesen is írt, a Növényolaj Rt. (Nömov) ’92 elején egy olasz és egy holland–angol multinacionális cég birtokába került (Beszélő, 1993. március 20.). A mezőgazdasági bizottság – számolt be a múlt héten Lakos László alelnök (MSZP) – nehezményezte, hogy a vállalatot egyben értékesítették, holott két részletben is privatizálhatták volna, tehát „nem tettek kísérletet a monopolhelyzet megszüntetésére”. A bizottság szóvá tette azt is, hogy az ÁVÜ nem kötött ki semminemű garanciát a hazai fogyasztói árak védelmére, a tehnológiai fejlesztési kötelezettségekre, az exportfejlesztésre, a munkahelyek megőrzésére; a konkurens ajánlattevőt (a napraforgó-termelőket képviselő, ellenszolgáltatásként nagy részben kárpótlási jegyet ígérő Mentor Kisszövetkezetet) nem látta el megfelelő információkkal, és neki bezzeg rövid határidőt szabott ahhoz, hogy benyújtsa pályázatát. A bizottság fő konklúziója az volt, hogy a kormány és a földművelésügy, ha már eddig nem készített hosszú távú fejlesztési koncepciót és egy ennek alárendelt privatizációs tervet az agrárgazdaságról, tegye meg most, és terjessze a parlament elé.

Ahogy esik…

A vagyonügynökség is elismerte: a koncepcióhiányra vonatkozó megállapítás „lényegében megfelel a valóságnak”. De, bármily furcsán hangzik is, látnunk kell: önmagában a stratégia hiánya még nem jelent elképzelés nélküli magánkézbe adást. A kormány deklarált elvei szerint – és ezt többé-kevésbé törvények is tükrözik – a magánkézbe adás során versenyeztetés folyik. Az ÁVÜ – mármint ha jóindulattal, szó szerint vesszük a versenyeztetési elvet – arról dönt, melyik ajánlat az életképesebb, de ezzel egy füst alatt eldőlnek a „stratégiai” kérdések is. Kinek a malmára hajtsa a vizet a malmok privatizációja: a gabonatermelők, a kereskedők vagy a pékekére? A versenyeztető szisztéma szerint ez attól függ, kinek az ajánlata a legjobb; a verseny kimenetele viszont meg fogja határozni azt is, hogy a termelők, a kereskedők vagy a pékek érdekei mozgatják-e a jövőben honi malmaink őrlését. Mármost ezzel az „ahogy esik, úgy puffan” filozófiával szemben bontakozott ki február–márciusban, a mezőgazdasági bizottság műhelyében egy olyan elképzelés, miszerint határozottan a pékek mellett kell lándzsát törni.

A puffanásra vonatkozó kitételt egyébkent nem koalíciós körökből, hanem Greskovits Béla közgazdásztól hallhattuk a Beszélő Klubban (lásd a Beszélő múlt heti számát). A Greskovits által szerkesztett ’91-es szabaddemokrata-program, a Liberális megoldás egyik fő mondandója az volt, hogy gyorsítani kellene a privatizációt; akkor még a szabad demokrata közgazdászok bizakodtak a versenyeztetésben, amelyet szerintük épp a bürokratikus ÁVÜ-s metódusok nem hagytak kibontakozni. Két év múltán azonban egyre nyomasztóbb lesz az állam birtokában maradt eladhatatlan roncshalmaz. A piacgazdaság megteremtéséhez állami vízió is kell mondta most, a Beszélő Klubban Tardos Márton az esésről meg a puffanásról.

A koalícióbélieket más aggályok nyomasztják: a fő gondjuk az, hogy az eddig követett szisztéma a fenti jóindulatú értelmezésben sem teremt egyenlő esélyeket. A kormány – foglalt állást az idézett növényolaj-ipari jelentésében a koalíciós többségű bizottság – az „agrárgazdasági privatizáció során törekedjen arra, hogy ne alakuljanak ki monopóliumok. A privatizáció során biztosítsa a termelők tulajdonhoz jutását.” Természetesen a hazai termelők esélyeit tartják szem előtt, s igyekeznek is akkurátusán megkülönböztetni egymástól a hazai és a magyar jelzőt a bizottsági műhelymunka során, elvégre magyar a külföldre szakadt magyar tőkepénzes is. Nyilván hazai talajon növekedhet föl a kliensi kör; de ugyenezen a földön furcsamód csúcsokat döntöget a liberalizmus. A mezőgazdasági bizottság előnyben részesítené, ha a kistulajdonokká darabolt élelmiszer-gazdaságból fejlődne ki majdan, mintegy magamagától a piaci rend. Féltik a meglévő középvállalatoktól – a „monopóliumoktól” – a kistulajdont. A kisbirtokosi romantika vezérli a szakadatlan mezőgazdasági törvénykezést is; az okozott károk felbecsülhetetlenek (Beszélő, 1993. április 24.). S mint amott, itt is vezérelv az igazságtétel, a kárpótlás: hogy ne csak sajtpapírt lehessen venni a kárpótlási jegyeken – amit, már a gyér értékpapírpiac és a lassú kárpótlási ügymenet miatt is halogat az ÁVÜ –, hanem mondjuk sajtgyárat is.

Elzálogosított malmok

A kormányzat viszont félti a „monopóliumokat”, szeretné egyben látni – már amennyire még megvan – a piacra jutáshoz, készlettartáshoz szükséges tőkét. Fenn akar tartani például három, nemzetközileg is versenyképes gabonaforgalmi vállalatot – Győr, Kaposvár és Szolnok központtal –, igaz, az újabb közlések szerint ehhez is potom 1 milliárdos állami tőkeinjenkcióra lenne szükség, mivel a vagyon 70-80 százalékát jelzálog terheli. A mezőgazdasági bizottság az említett február–márciusi vitán megpróbálta leszavazni a három monopóliumot. Az ÁVÜ igazgatótanácsa végül fenntartotta elképzelését, de olyképpen, hogy a gabonaforgalmi vállalatokról leválasztható malmok, keverők külön értékesítését ígéri. Viszont a jelzálogterhek miatt ezúttal nem vehetnek föl a hazai reménybeli vállalkozók kedvezményes hitelt (E-hitelt).

Sikerrel szavazta le viszont a mezőgazdasági bizottság a Pest Megyei Gabonaforgalmi Vállalathoz tartozó Budai Malom megkezdett privatizációját. A malmot, mint említettük, amerikai multi vette volna meg. A kabátot olyképpen gombolják újra, hogy 10 százalékos munkavállalói részvényszerzésre nyíljék lehetőség, 25 százalék +1 szavazatot pedig a gabonatermelők szerezhessenek meg. Csakhogy itt is visszaüt az átkozott a jelzálogadósság, mégpedig 200 millió forint erejéig; ezt is állnia kell a majdani tőkepénzes szakmai befektetőnek, akinek 51 százalékot ajánlanak majd föl. Kérdés, vajon akad-e ilyen tőkepénzes.

De majd megoldják e nehézségeket a kapitalizmus farkastörvényei.
























Kapcsolódó cikkek

Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon