Skip to main content

Fényképek

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Bár csak a véletlenen múlott, a fotóé lett február és március fordulója a pesti kiállítótermekben. Nem is akármiképpen, mert hiszen a tárlatok majdnem pontos, de mindenesetre sajátos keresztmetszetet adnak egyrészt a fényképezés aktuális tendenciáiról, másrészt – és nem is éppen közvetve – adalékokkal szolgálnak reputációjáról.

Ez utóbbi, mármint a reputáció, elég érdekesen módosult az elmúlt években, helyesebben évtizedben, s nem is éppen előnyösen. A nyolcvanas évek első harmadában a transzavantgarde-posztmodern nagy harapásokkal rágta körül a fotó hetvenes években szerzett auráját, a maradékkal pedig a videoklipek és a világon pillanatok alatt végigsüvöltő tévériportok végeztek, azt hiszem. (Annak ellenére, hogy az egy kép, ha nem is több, de egészen más, mint a sok, a mozgó kép.) Ami a fotóból a reklámalkalmaztatáson meg a kényszerűen még mindig létező újság-fényképen kívül megmaradt, az nagyjából arra volt elég, hogy a body és story artból posztmodernizálódott „beöltözős” individuál mitologisták – amilyen példának okáért Cindy Sherman vagy a Pierre és Gilles páros –, néhány portré-fenomén – mint a nemrég elhalt Robert Mapplethorp vagy a divattal leszámolt Helmuth Newton – és egy-két festő, aki számára a fotórealitás jelentéstelibb, mint a valódi (gondoljunk Arnulf Rainerre), működhessék rezzenéstelenül és az anakronizmus terhe nélkül tovább, mintha mi sem történt volna. S ha a dolog iránt sajnálat nélkül valók vagyunk, mondhatjuk is bátran, mi sem történt, pusztán csak annyi, mint száz évvel ezelőtt a festészettel: a fényképészetnek is eltűnt vagy sorvadásnak indult néhány ága, a maradék azonban parádézik rendesen.

Viszont hát, éppen ez nem látszik most Pesten. A benyomás, melyet a kiállítások keltenek, valami sajátlag avítt képet vetít elénk a fényképezésről, éppen olyant, amilyent a nyolcvanas években, elunalmasodása, reputációvesztése idején találhattunk, mintha most kellene bennünket – utólag is – meggyőzni arról: nem véletlen, hogy a dolgok így alakultak. A tárlatok a háborús riporttól az éteri absztrakcióig a fényképezés számos vetületét bemutatják, csak épp – mert így rendez a véletlen – arról nem adnak képet, ami még valóban érvényes, s nemcsak létezik.

Más szempontból viszont, méghozzá abban az esetben, ha feladjuk a változásba – fejlődésről szó se essék! –, tehát a módosulásba s annak jótékonyságába vetett, egyébként öncsalásra hajlamosító hitünket, ha hajlandóak vagyunk negligálni értesüléseinket, minden mindjárt másként fest. Időtlennek látva a termeket, a tíz-egynéhány fényképkiállítás közül ötöt meg kell jegyeznünk, melyek pro vagy kontra még mindig befolyásolhatják a fényképezésről alkotott véleményünket.

Egy szálra fűzve a tárlatokat, a véres ténytől az üres térig juthatunk – a hatvanas–hetvenes évek egyik legkiválóbb harctéri riporterének, az angol Don McCullinnak az iszonyatot megrögzítő felvételeitől (Ernst Múzeum) a levegő perspektíva absztrahálásával kísérletező Iréne Wittek-Urdanete fotófestményeiig (Dorottya utca), s a közbülső pontokon olyan sztárokkal találkozhatunk, mint Mapplethorppal (a Galéria ’56-ban nem látható rejtélyes exhibíciót az olvasatlanságban hűséges társ, Sebők úr méltatja majd e jó kis újság egyik következő számában), vagy a franciák könnyes szemű, a híressé válás első akadályait tisztán leküzdő fotósával, Marc Le Menével (Francia Intézet).

McCullin képei a vietnami, kambodzsai, biafrai háborúkban, Dél-Amerika, Írország és egyéb katlanok mélyén készültek, mintegy a téboly, a totális őrület lenyomataiként, a valódi pokol dokumentumaiként. McCullin munkáit látva az embernek már nem juthat eszébe a fotós maga – mint annak idején például Capa esetében –, az általa rögzített látvány túl megy a személyességen, s marad a tiszta borzalom, a steril halál. Számomra két, egymás mellé rendezett, ráadásul már „háborún túli” képe jelenti a véget, persze nem a fotóét (kit is érdekelhet már, józan embert a technika, a médium), hanem a világét: az egyiken három sebesült fekete harcos ül egymás mellett, a féllábú a vak kezét szorongatja, s velük párhuzamosan, a másik felvételen ugyancsak három és ugyancsak biafrai kisgyerek ácsorog, az alultápláltság minden gazdag jegyével, ám egyikük albínó is. Ráadásul. És, mint a képaláírás mondja: a nevetség tárgya. Ez már tényleg haláli, a szó teljességében. McCullin egyébként a nyolcvanas években felhagyott a riportázzsal (mintegy igazolandó a fentebb mondottakat, bár lehet, hogy mégsem azért), és gyönyörű, puritán és mégis pompás csendéleteket meg tájképeket kezdett készíteni. Felvételei a múlt századi angol fényképészek meg a híres Cecil Beaton munkáira emlékeztetnek, ám képei láttán valahogy sohasem lehet tudni, mikor pattan ki egy kis halál egy-egy szelencéből, cukrosedényből, teáskannából.

McCullin háborújával szemben a római Iréne Wittek-Urdanete örök békét sugalló nagyméretű fotói a sejtelmes lírát is megjelenítik. A festészethez közelítenek, vagy inkább azt érik el a képek, jelölve a fényképezés, egyben a vizuális appercepció határait is, s valahogy a zene felé, a színhangzás irányába terelik a nézőt a teljes és tökéletes tárgynélküliség révén.

Marc Le Mené is az üres tér művésze. Szép és komoly képei a belga szürrealisták – Delvaux és Magritte –, valamint a régi francia városfotográfusok, elsősorban Atget hatását tükrözik, pontosabban az ő általuk megteremtett elemeket építik tovább. Éjszakai utcák, terek, kutak, szobrok merednek a feketés derengésben is élesen, tűpontosan festményszerű munkáin, melyek jelentésteliek. Olykor viszont már-már túlságosan is azok: ahogy Wittek-Urdanete munkái az ürességgel határosak, Le Mené gyakran a verbalizálhatóság kényszerének engedelmeskedik, pontosabban – szinte – magára hívja azt, mintha védekezne már előre is az esetleges megértetlenséggel szemben. Aszott falevelekre montírozott aktjai a giccsel vádolhatóak, s az sem menti meg ezeket igazán, hogy híressé általuk lett. (Kiállítása párhuzamosan rendeződött a Franciaországban élő Somlósi Lajoséval, akinek munkái Le Menéinek árnyékában sajátosan szenvedik el a jelentéstorzulást. Somlósi képein is az érzelgősség, a patent iránti elkötelezettség erősödik fel a híres új kompatriot dolgai mellett, pedig Somlósi művein, elsősorban csapzott tájképein gyakran megjelenik az a fajta gazdag egyszerűség is, mely csak a fotográfiára, a tiszta fényképre jellemző.)
















Megjelent: Beszélő hetilap, 9. szám, Évfolyam 6, Szám 10


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon