Skip to main content

Ha Horn kipipálja…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Horn témái


1. Melyek a gazdasági helyzettel kapcsolatos sürgős teendők (pl. Bős, Expo).

2. A szociális válság kezelése.

3. Gazdasági-szociális megállapodás a munkáltatók és a munkavállalók érdek-képviseleti szervezeteivel.

4. Az új kormányzat struktúrája.

Utóbbi ponton belül Horn – hallgatólag nyugtázva, hogy Pető Iván a miniszteri székek arányát tekintve akceptálja a választási eredményeket – a következő elveket említette meg:

a) Nem jó mindjárt a tárcák összevonásával kezdeni a kormányzást (bár bizonyos kormányhivatalok – pl.










Mit kíván az SZDSZ?


1. Új vagy újraszövegezett, „alapelveiben a jelenlegivel megegyező” alkotmányt.

2. Kinevezni az ombudsmanokat.

3. Szilárd biztosítékokat a bírói függetlenségnek.

4. Visszaszorítani a köztársasági megbízottakat, erősíteni az önkormányzatok önállóságát.

5. Független médiumokat.

6. Gyors, nyilvános, parlament által ellenőrzött privatizációt. „Le kell építeni az állam tulajdonosi szerepét.” „Támogatni” a külföldi tőke részvételét, és megkönnyíteni a „hazai vállalkozók és befektetők” részvételét a privatizációban.

7.













Vessünk egy pillantást arra a 25 pontra, amelyet a szabad demokraták országos tanácsa még február végén, a programalkotó küldöttgyűlés eufórikus hatása alatt szögezett le a koalíciós tárgyalások alapelveiként (lásd keretben). Böngészés közben képzeljük magunkat Horn Gyula helyébe, ceruzával a kézben pipáljuk ki a szocialista szívnek is kedves tanokat, illetve biggyesszünk kérdőjelet azon kitételek mellé, amelyek fönnakadhatnak a megállapodás rostáján.

Nos, ha ez megvolt (ami nem kis munka), komoly remények támadhatnak bennünk a boldogító frigyet illetőleg. Tele a papír pipával, s csak elvétve akad kérdőjel. Képzeletünk Horn Gyulája elégedetten csettint: nincsenek itt komoly nézetkülönbségek! Nagyobb volna bezzeg az összezördülési együttható, ha még mindig Boross vagy Surján ülne ott! S az egyezések titka éppen ez: az SZDSZ-t elsősorban a leköszönő koalíció legyőzése vezérelte, amidőn programot alkotott. Most viszont, hogy a győzelem relatíve bár, de elkönyveltetett, ehhez képest minden más csupán mellékkörülménynek tűnhetik föl a szélesebb és szűkebb közönség előtt. Tehát elmosódnak a különbségek a másik győzteshez képest. Nehéz átlátni még azt is, hogy ha a másik többet ígért, mint amit teljesíteni tud, azt komolyan gondolta, vagy „csak” választási fogásból tette-e; és amit elhallgattunk – az őszinte helyzetföltárásból is megárt a sok –, azt a másik elérti-e, vagy úgy tesz, mintha tényleg bagatell körülmény volna.

A külgazdasági nyitás kérdésében például (8. pont) Hornunk ceruzája talán még átsiklik ama finomság fölött, hogy a volt KGST-országokhoz fűződő kapcsolatokat a reális lehetőségekhez mérten kellene föltámasztani. Elvégre – gondolhatja Hornunk – a szocialisták is így gondolják. De melyek ezek a „realitások”? Csupán a kishatárforgalom és a civil kapcsolódások serkentését jelentik-e, ami nem kerül sok pénzbe, viszont idegen- és piacrendészeti kellemetlenségeket idéz föl óhatatlanul (a feketepiacot mindkét párt szeretné visszaszorítani, és mindketten igen szőrmentén bántak az idegenkérdéssel a kampány során) – vagy komoly hitel- és garanciaalapok mozgósítását is igénylik, ahogy azt az MSZP szeretné? A 10-es ponthoz érve pedig Hornunkat valósággal a boldogság hulláma önti el: az MSZP szerint is érvényt kell szerezni a foglalkoztatási szempontoknak a privatizáció során. Ezek szerint a liberálisok is úgy gondolják: a vételárból, amivel a töltés a gyárért fizet, tanácsos engedni a munkahelyek megtartása fejében. Tényleg úgy gondolják. Viszont ebből nem következik, hogy elfogadják az MSZP „emberi erőforrások” programjának olyan kitételeit, mint hogy az állami vállalatoknál föl kell mérni a „távlatban működőképes kapacitásokat (munkahelyeket)… különösen azokban a munkaszervezetekben, amelyek a keleti piacokon eladható árukat termeltek”, vagy hogy az államnak, a kezén maradt vállalatokról gondoskodva, „ellensúlyoznia kell azoknak a folyamatoknak a drasztikus negatív hatásait, amelyek a gazdasági szervezettől függetlenek”. Mintha Németh Károly meg Biszku Béla venné épp vissza a reformot; azzal az eltéréssel, hogy a szerzőnél – a szakszervezetekhez hagyományosan közel álló Kósáné Kovács Magdánál – a munka helyei megannyi kis érdekegyeztető tanács gyanánt sejlenek föl; szerinte például az üzemi tanács halasztó hatállyal mondhatna különvéleményt még a cég „gazdasági stratégiáját érintő legfontosabb kérdésekben” is; virágozna a dolgozói kapitalizmus, az újra föltámasztott üzemi gyűlések zajától kísérve. A munkavállalói tulajdonnak persze nem kis tér nyílik itt, ellentétben a külföldiek és a hazai vállalkozók szerepét előtérbe állító SZDSZ-es elképzelésekkel.

Persze, tudjuk: nem Kósáné, hanem Békesi László a kemény ember és az igazi tárgyalópartner. Békesi közgazdasági fogalmakban gondolkodik, a struktúraváltás, a munkanélküliség mérséklése, az egyensúly, az inflációfékezés és a szociális feszültség tompítása alkotja nála azt a „bűvös ötszöget”, amelynek csúcsai között lavírozni kell. A csúcsok mögül azonban ki-kikandikálnak a megalapozatlan – ámbár önmagukban véve sokszor jogos – szociális- és bérkövetelések. Az MSZP-programban a gazdaság a Békesi-fejezet után elhal, akár Vlagyimir Iljicsnél az imperializmus. Az SZDSZ kortesfantáziája viszont szociális ügyekben ragadt le az ökonómiánál: a pazarlás föltárásával keresett forrást a szociális rések betömködésére (11. pont). A „bűvös ötszög” kitüremkedéseit Békesi annak árán tüntetné el, hogy tovább növekszik a költségvetési hiány (az SZDSZ 7. pontjával dacolva), és az évezredfordulóra jelentősen megugrik az ország külső nettó eladósodása (a mostani 15 milliárd dollárról 20-22 milliárdra). De vajon sikerül-e ezzel jóllakatni a szakszervezeteket? S ha sikerül, vajon nem sérül-e az a közgazdászi elv, hogy kölcsönt frizsiderre vegyünk föl, ne pedig vacsorára?

Az alkotmánynál (1. pont) is adódik némi gond: az SZDSZ nagyjából meg van elégedve vele, míg a szocialisták nem mondtak le ’89 őszén és ’90 nyarán dédelgetett álmukról, jelesül arról, hogy a népnek közvetlenül választott köztársasági elnöke legyen. (Torgyán, már csak pártja természetadta maczóizmusától vezéreltetve is, hasonló javaslattal rukkolt máris elő.) Lehet, hogy az MSZP-s tétel cserealapul szolgál majd a tárgyalásokon. De az is meglehet, hogy a régi szocialista sérelem orvoslásra talál, s ezzel békésen lezárul az SZDSZ nemzeti kerekasztalos, népszavazásos hősi múltja (25. pont), az MDF-paktummal együtt, ami pedig a szabad demokratáknak igen sokba került. Antall és Tölgyessy nagy művét már amúgy is a lekicsinylő „kancellári” jelzővel ingatta meg Vastagh Pál, a szocialista programalkotó.

Tudjuk: ami itt áll, csupán játék a pontokkal. Választási propagandaanyagok nem lehetnek perdöntőek. Viszont bizonyára számítanak a tények: például egy apróhír. A KSH hét elején megjelent adatai szerint ez év első negyedévében 8,7 százalékkal emelkedtek a nettó reálkeresetek a tavalyi hasonló időszakhoz képest. (Átlagosan egy polgár nettó 20 401 forintot keres havonta, 27 százalékkal többet, mint tavaly; a fogyasztói árak viszont 16,8 százalékkal nőttek.) Közben stagnált a nemzeti össztermék (a GDP), és drasztikusan romlott a külkereskedelmi mérlegünk. Tényleg nem megyünk tehát sokra az MSZP kampányigazságával, miszerint a munkavállalók – avagy: a szakszervezeti oldal – a rendszerváltás nagy vesztesei. Az igazi veszteseken valóban segíteni kell. A győztesektől viszont elvárható, hogy az igaz tényekkel nézzenek szembe.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon