Skip to main content

Haj, ne hátra, haj, előre!

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Szakszervezeti választás


Az idő ugyanakkor a kibontakozás malmára is hajtja a vizet. Hiszen még ez évben választásokat kell tartani – ezzel kerül pont a vagyonügyben hozott alkotmánybírósági döntés és a társadalombiztosítási önkormányzatok i-jére –, ehhez viszont szeptember végéig választási törvényt kell hoznia a parlamentnek. Három minisztérium (munkaügy, belügy, igazságügy) szerzősége alatt el is készült a törvénytervezet, azt mutatták be az ÉT-en, hogy ezután az e heti kormányülésen is terítékre kerüljön.

A tervezetben talán az a legfontosabb, ami kimaradt belőle: az MDF Monopoly-csoportjának szorgalmazása. A Monopoly és Schamschula államtitkár szerint nem volna rossz, ha a munkavállalók – úgymond – összességére, vagyis az államra háramlana a szakszervezeti vagyonból annyi, amennyinek arányában a választók távol maradnak a szavazástól. A javallat ellentmondott volna az alkotmánybírósági határozatnak is (Beszélő, május 3.), mivel ennek értelmében – bármily furcsán hangzik – a szakszervezeti vagyon a szakszervezeteket illeti meg. Mivel a Monopoly ötletét végül is ejtette a minisztériumi hármas, elhárult a legfőbb akadály a kormány és a konföderációk közti megegyezés útjából.

A tervezetből azonban kimaradt még valami, ami viszont kifejezetten sajnálatos: a három szerző-minisztérium megfeledkezett arról a kérdésről, hogy a választások nyomán az egyes szakszervezetek hány képviselőt küldhetnek a társadalombiztosítási önkormányzatokba. Természetesen elhangoztak kormányoldalról ígéretek, hogy a hiányosságot a parlamenti vita közben, önálló képviselői módosítványok formájában orvosolják, ám addig is, amíg ez nem történik meg, élnünk kell a gyanúperrel: bizonyos kormányköröknek érdekében áll a társadalombiztosítás állami kézben tartása, a reform halogatása.

Mivel a tb-önkormányzati részvétel kérdése kimaradt az elaborátumból, a tervezet egyelőre nem egyéb, mint a vagyonvita megoldására tett javaslat. A minisztériumi hármas három választást akar: az ez évben sorra kerülő választás után – három-három év szünetet közbeiktatva – további választásokat írna ki, és a vagyonfelosztás ennek megfelelően három részletben bonyolódna le. A Liga viszont egyetlen választást, és így azonnali teljes vagyonfelosztást szeretne, hogy ne legyen többé bizonytalanság a szakszervezeti javak körül, senki ne kérdőjelezhesse meg többé az említett alkotmányos elvet.

A tervezet szerint a választáson mindenki, állampolgári alapon részt vehet. Két változatot dolgoztak ki arra, kik indulhatnak a választásokon: vagy az ÉT munkavállalói oldalán helyet foglaló konföderációk plusz még az a szövetség, amely a sehová sem tartozó szakszervezeteket tömöríti; vagy az egyes szakszervezetek, akik induláskor bejelentik, mely konföderáció (szövetség) javára gyűjtik a rájuk adott szavazatokat. Bizonytalanságot sejthetünk itt, amelyet közjogias aggályok táplálnak: mert vajon honnan tudni eleve, hogy csak azok a konföderációk léteznek honunkban, amelyek a taxisblokád óta az ÉT-ben serénykednek? Viszont fölmerül egy másik, nagyon is gyakorlati aggály.

Választás telefonkönyvből?

A javaslattevő minisztériumi hármas ugyanis – az olcsóság és a zökkenőmentes számítógépes feldolgozás szempontjait szem előtt tartva – kiköti: a szavazólapoknak országszerte egységesnek kell lenniük. A szakszervezetek száma jócskán meghaladja az ezret. Mármost ha a második, közjogilag mégoly makulátlan verzió kerekedik fölül – amely szerint, mint írtuk, az egyes szakszervezetekre kell szavazni –, akkor a szerencsétlen választópolgároknak valóságos telefonkönyvvel kell majd megbirkózniuk szomorú szavazófülkei magányukban.

Cserebere a szünetben

A vasárnapi ÉT-ülésen, mielőtt mindennek vitája megkezdődött volna, a munkavállalói oldal szünetet kért, s ezalatt megszületett a közös szakszervezeti álláspont a választás vitatott kérdéseiről. Amint e rovat olvasói bizonyára emlékeznek rá, az ágazati vagyon felosztása ügyében az MSZOSZ eddig külön választást akart, ellentétben az öt másik, vagyonügyben már korábban közös nevezőre jutott konföderáció (a Liga, a munkástanácsok, az autonómok, az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés és a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma) álláspontjával.

A vasárnapi megállapodás idevonatkozó pontja szerint: „Az e törvény alapján megtartóit választás eredménye alapján a volt SZOT-vagyon és az ágazati vagyon elosztására megkülönböztetett eljárásban kerüljön sor az érintett konföderációk és szakszervezetek kényszertárgyalásai útján. Ennek lehetséges módszerét a szakszervezetek dolgozzák ki.”

Az MSZOSZ tehát elállt attól a követelésétől, hogy külön választással döntsenek az ágazati vagyonokról, ehelyett az elosztás elvét a konföderációkra leadott szavazatok szabnák meg, a részletekről pedig az ágazati szakszervezetek kötelesek volnának tárgyalni a vagyontalan érdekvédőkkel.

Cserébe az öt konföderáció elfogadta az MSZOSZ-nek azt a követelését, hogy „A munkáltatónál történő választásnál a szavazólapokon fel kell tüntetni a munkahelyen működő és az adott konföderációhoz tartozó szakszervezet nevét”. A törvénytervező minisztériumok ugyanis általában lakóhelyi (s csak az 500 fősnél nagyobb munkáltatóknál munkahelyi) választást szorgalmaznak, a munkavállalói oldal már 15 fős munkahelyeken is lehetővé tenné a választás megrendezését. (A Liga kivételével, amely egyelőre nem mer nyilatkozni a munkahelyen szavazó munkavállalók minimális számáról.)

A munkahelyi szavazás várhatóan növeli a választók aktivitását, így érdeke lehet valamennyi szakszervezetnek; de különösen az MSZOSZ-nek, hiszen neki van a legtöbb alapszervezete. Ha ezenkívül az idézett munkavállalói kívánalom is megvalósulna, munkahelyenként külön-külön szavazólapokat kellene készíteni, így egyfelől a szavazólapokon a tagszervezeteken keresztül lehetne reklámozni a konföderációt (a legtöbb esetben tehát az MSZOSZ-t), másfelől viszont nem kis nehézségekbe ütközne a szavazatok országos összesítése.

Az anyagmegmaradásról

Ennek ellenére a választások technikai kérdéseiben a kormányoldal hajlandónak mutatkozott a változtatásra. Két ponton maradtak meg a nézetkülönbségek az ÉT-ülés folyamán. A kormány ragaszkodik ahhoz, hogy a vagyont három választás alapján, három részletben osszák föl. A másik vitás pont a választások finanszírozása. Vajon nem ártana-e a szakszervezetek népszerűségének – vitázott cinikusan Schamschula államtitkár az előző alkalommal, augusztus 14-én –, ha a választások finanszírozása céljából felemelnék az adókat? Ebből kerekedett az a szóváltás, amelynek végén az államtitkár „a fenébe” küldte Kalmár Béla Liga-ügyvivőt.

A hangvétel két héttel később szelídebb lett, ám a kormányoldal továbbra sem hajlandó többet adni annál az 500 millió forintnál, amelyet a tb-önkormányzati választás céljaira már elkülönítettek. Minden további költséget a fölosztandó szakszervezeti vagyonból kell állni – így a kormány. A szakszervezetek szerint a választás költségeit az államnak kell fedeznie.

Nyilván azért gondolkodnak így, hogy legyen miért választásokat rendezni. Az anyagmegmaradás törvénye szerint ugyanis nem lehet ugyanazokat a javakat elosztani a küzdelem jutalmaként, mint amit fölélnek a küzdelem hevében.


































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon