Skip to main content

Halogatás vagy lobbyérdek?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Vízlépcső

–eö– [Eörsi János]: A szerződés felbontható


Először is – érvelt az ELTE Jogtudományi Karának adjunktusa – itt van a szerződésekről szóló 1969-es bécsi egyezmény, amely a nemzetközi szokásjogot foglalja egységbe, s amelyhez hazánk is csatlakozott. Ebben le van írva: egy országnak joga van ahhoz, hogy „a szerződésszegésre mint a szerződés teljes vagy részbeni megszűnésének vagy alkalmazása teljes vagy részbeni felfüggesztésének okára hivatkozzon”, ha szerződőpartnere „a szerződés tárgyának és céljának megvalósításához nélkülözhetetlen rendelkezést” sért meg (Bécsi Egyezmény, 60. cikk).


A kormányelőterjesztés elegánsan kiütötte a parlamenti ügymenetből a környezetvédelmi bizottság radikálisabb javaslatát. A környzetvédők eredetileg nem akartak semmiféle ésszerű határidőt. A kormány és a fokozottan kormánypárti koalícióbeliek azonban úgy érvelnek: teret kell adni a szükséges diplomáciai lépéseknek, például annak, hogy megnyerjék az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet tagállamait és más nemzetközi szervezeteket a magyar álláspontnak. Kérdés, meglesz-e ez a támogatás ésszerű időn belül.

Szükséghelyzet van ez most a kormányálláspont. Mintha két értelme is volna a kifejezésnek. Felszínileg a szükséghelyzet jogilag állott elő, abban az értelemben, hogy a szükség törvényt (szerződést) bont. Ugyanis tudvalevőleg decemberben a cseh–szlovák szövetségi kormány, most meg, március 6-án a szövetségi parlament is az úgynevezett C variáns kivitelezése mellett döntött, tehát bizonyosan szlovák területen, Dunacsúnynál akarják eltéríteni a Dunát, visszafordíthatatlan környezeti károkat okozva. A két szomszéd hivatalos álláspontja egymástól reménytelenül eltérő sorrendbeli eltérést tükröz: a mi kormányunk előbb az EK részvételével, közös bizottság által végzett környezeti hatásvizsgálatot szeretne, ennek ismeretében pedig közös megegyezést a ’77-es vízlépcső-építési szerződés felbontására; a cseh–szlovákok előbb vízlépcsőt akarnak, és utána vizsgálni, milyen károkat jelent ez. Marian Calfa miniszterelnök például január 23-án a következőt írta válaszképpen Antall decemberi levelére: „Abban az esetben, ha ezek a következtetések (mármint a hármas bizottság következtetései – a szerk.) és a bősi vízlépcső próbaüzemének monitoringja azt bizonyítják, hogy a negatív következmények nagyobbak a várt haszonnál, a cseh–szlovák fél kész leállítani az ideiglenes megoldáson folyó munkálatokat és folytatni a közös megegyezésen alapuló építkezést.” Vagyis: ha az önkényes C megoldásba belekötnek környezetvédelmileg, építsük tovább együtt Bőst, sőt esetleg Nagymarost is.

Tehát szükséghelyzet van azért is, mert kész helyzet van. Ezt sulykolják most kormányoldalról. „Néhányan úgy vélték – pendítette meg a múlt heti vita során Takácsy Gyula, a gazdasági bizottság MDF-es elnöke –, hogy egy azonnali szerződésbontás a választások előtti Szlovákiát szinte belehajtja az úgynevezett C variáns megvalósításába.” Helyi ízeket vegyített a kormányálláspontba Székelyhidi László, az MDF szigetközi képviselője: ha szomszédaink elterelik a Dunát, a Szigetköz meghal; a Szigetköz visszautasítja a vízlépcső mindegyik változatát, ha viszont a merev elutasítás álláspontját képviseljük, érvelési alapot adunk a szlovákoknak arra, amitől a szigetköziek a legjobban félnek: a C variáns megvalósítására. A C változat a legrosszabb jelentette ki Székelyhidi –, mert ez esetben el kell szenvednünk a károkat, anélkül, hogy bármilyen előnyünk származna a vízlépcsőből. Önmagában a vízlépcső eddig megépült műtárgyainak lebontása egyébként nem elégséges ma már a hidrológiai és ökológiai károk kiküszöböléséhez: ide pénzek kellenek.

Talán van jobb is, mint a C variáns… E kétértelműséget, amely a kormány által saját hatáskörébe kért halogatásban rejlik, igyekeznek eloszlatni a környezetvédelmi bizottság MDF-es tagjai (Gyurkó László, Jávor Károly, Zsebők Lajos, Zsigmond Attila). Elismerik ugyan a körültekintő diplomácia jogosságát, ám hangsúlyozzák, hogy a vízlépcső minden formája elfogadhatatlan ökológiailag. Keddi sajtótájékoztatójukon április elejére taksálták az „ésszerű határidőt”, ameddig Calfának válaszolnia kell. A szlovákiai választásokra csak augusztusban kerül sor – érvelnek –, a nacionalizmus akkor már kevésbé tudja meglovagolni a szerződésbontást, ha idejében elszánjuk rá magunkat. A környezeti károk közös belátása pedig – hallottuk a másik zöld érvet – közös fellépést gyümölcsözhet Ausztriával szemben, hiszen az osztrák vízerőművek miatt a Duna medre rohamosan süllyed, és ez mindkét parton súlyos károkat okoz.

Viszont a fideszes környezetvédő képviselő, Pap János élesen ellenez mindenfajta halasztást. Pap szerint „nagyon is tervszerű” volt az eddigi „halogató taktika”: az, hogy bele se fogtak a nagymarosi körgát lebontásába, ehelyett évi több százmilliót költöttünk állagának megóvására és a hajóvontatásra, az, hogy a kormány arra várt, hogy a túloldalon a környezetvédő mozgalmak megerősödnek, az, hogy három minisztériumra bízták a vízlépcsőügyet, és kifelé a kormány legalább négyféle véleménnyel jelent meg. Mindez „felbátorította mind a magyar, mind a szlovák kivitelezőket”: talán mégis befejezhető a nagy Mű. A Magyar Tudományos Akadémia jelentése és állásfoglalása – hangsúlyozta – elégséges alap a szerződés felbontásához.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon