Skip to main content

Hazudni csak pontosan, szépen…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Kincstárjegyek


Azokat a vádakat kívánták cáfolni, amelyeket a Beszélő február 29-i száma, majd a Magyar Hírlap is megfogalmazott, miszerint a kincstárjegy forgalmazási feltételei súlyosan kifogásolhatók. A kiugróan magas jutalékok és az egyéb feltételek miatt a kincstárjegyek révén szerzett forrás elméletileg megközelítheti egy 50 százalékos kamatra fölvett hitel költségét. Károsodik tehát a költségvetés, s hatalmas haszonhoz jutnak a forgalmazásban részt vevő értékpapír-kereskedő cégek, de legelsőképpen is a monopolhelyzetben lévő BÉB. A sajtótájékoztatón – most először – forgalmazási adatokat is publikáltak a tavalyi két kibocsátásról.

Mielőtt az ott elhangzottakra térnék ki, idézzük föl a BÉB ügyvezető igazgatójának, dr. Jasper Miklósnak egy korábbi nyilatkozatát, 1991 októberéből. A Figyelő újságírója – félreérthetetlenül bár, de az értékpapír konkrét megnevezése nélkül – fölemlíti, hogy netán a BÉB „kiemelkedően magas nyereségre tesz szert ebből a forgalmazásból”. Dr. Jasper cáfolta ezt, mondván, a BÉB „a kibocsátást a szokásos díjak egyharmadáért végezte”. A BÉB vezetője azt is állította az interjúban, hogy a „változó kamatozású kincstárjegyek forgalmazásában a korábbi, 1988-ban kötött szerződések feltételei maradtak érvényben, csak most már önálló cégünkre (az 1991 elején megalakult BÉB-ről van szó – a szerk.) vonatkozóan”.

Nos, ennek most a tájékoztatón is cáfolatát adták, amikor – némi győzködés után – elismerték, hogy a korábbi kincstárjegy-kibocsátásoknál a jutalékok jóval kisebbek voltak. Az hangzott el, hogy a jutalék fokozatosan emelkedett, de még az ominózus esetet megelőző kibocsátás során is a forgalmazásra való átvételkor 0,6, visszaváltáskor pedig 0,4 százalékos volt. Számunkra úgy tűnik, hogy ez nem harmadakkora tarifa, mint a kifogásolt, kétszer 0,8-0,9 százalékos jutalék. Ez bőven ellensúlyozhat esetleges egyéb, a forgalmazáshoz kapcsolódó kisebb bevételeket.

A jutalékok növekedése mellett érvként elhangzott, hogy az értékpapír visszaváltásakor a forgalmazónak mintegy saját zsebből kell visszafizetni a kincstárjegyek névértékét s az utána járó kamatot. Ők pedig az átutalások lassúsága miatt csak napok múlva jutnak pénzükhöz. Arról már nem beszéltek – s itt a konstrukció eddig nem emlegetett hibáihoz értünk –, hogy hetente egy alkalommal kell elszámolni a kincstárjegy-vásárlásokkal. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kincstárjegy vásárlásakor kifizetett pénzt mondjuk a BÉB akár öt napig is használhatja ingyen. Túlzottan tehát nem kell sajnálni Jasper Miklósékat. (A BÉB alaptőkéje 250 millió forint, aminek jelentékeny része, mint a sajtótájékoztatón elhangzott, különféle értékpapírokban van. Arra már nem voltak hajlandók válaszolni, mennyi volt a nyereségük. Ezt most pótoljuk: megbízható információk alapján a magyar mérleg szerint nyereségük kis híján 250 millió forint volt.)

De nem szóltak arról sem, hogy (tudomásunk szerint) a forgalmazás egyéb feltételei is változtak. Például korábban a nyomda- és reklámköltségeket tételesen térítették. A változó kamatozású kincstárjegyek forgalmazása után ezeket már százalékosan állapították meg. Tehát ha a BÉB egyáltalán nem reklámozza a kincstárjegyet, akkor is kasszíroz reklámköltségek címén.

Információink szerint változást jelentett az is, hogy most már a papírok címleteinek növekedésével nőttek a jutalékok is, miközben éppen inkább a fordítottja mellett szólnának érvek.

De térjünk vissza ahhoz, ami elhangzott a sajtótájékoztatón. (Ez a tudósítás nem egyeztethető össze a napilapokban megjelent tudósításokkal. A T. Olvasó találjon ki valamit magának, hogy mi alapján és kinek hisz. Jómagam évek óta nem tudom megszokni, hogy a sajtó tudósításai alapján sokszor csak a helyszín megnevezéséből tudom, hogy olyan rendezvényről szól a beszámoló, ahol jómagam is jelen voltam. Meglehet, hogy a hiba az én készülékemben van.)

Bősze Zoltán (mint a Budapest Bank igazgatósági tagja bizonyos értelemben felettese a BÉB-nek) lényegében elismerte a konstrukció hibáit, abban a vonatkozásban, hogy a kincstárjegyek 30 napi visszaváltásával nagy pénzeket lehetett keresni. Az immáron harmadik, idei márciusi kibocsátás során elő is írták: a brókercégek saját számlára csak azzal a feltétellel vásárolhatnak, hogy a papírokat 60 napon belül nem válthatják vissza.

A vádakkal szembeni érvelésben azonban több dolog keveredett. Az egyik törekvés a felelősök körének tágítása volt. A kincstárjegy konstrukcióját közösen dolgozta ki a Pénzügyminisztérium és az MNB, mondták. Nem különböztették meg azonban a kincstárjegynek a vásárlások számára kialakított feltételeit magának a forgalmazásnak a feltételeitől. Ez utóbbiért azonban elsősorban a minisztérium tekinthető felelősnek.

A vádlottak padjára került a kincstárjegy összes forgalmazója, az összes brókercég is. Ők voltak azok, akik maximálisan kihasználták a jutalékrendszerben rejlő lehetőséget, s nagyon rövid futamidő után visszaváltották a papírokat. Azt is állította Jasper Miklós, hogy tavaly minden értékpapír-kereskedő annyi kincstárjegyet kapott forgalmazásra, amennyit igényelt. Kérdések után ezt nagyon bizonytalan formában módosította, ami talán nem ártott, mert e cégek sora állítja ennek az ellenkezőjét.

Önmagában e brókercégek elleni vád is bizonyítja, hogy rossz maga a konstrukció (amit mellesleg lényegében a mostani kibocsátásnál is megtartottak). E cégek valószínűleg akkor lennének igazán dilettantizmussal vádolhatók, ha nem használták volna ki a lehetőségeket. A BÉB monopolhelyzete miatt önmagában semmit sem jelent, hogy a BÉB hosszabb időre helyezte ki az adatok szerint a kincstárjegyeket. Hiszen a hatalmas hasznon való osztozás fejében ezt más forgalmazó mögé bújva is megtehette.

Mindez kapcsolódik a harmadik nagyobb érveléscsomaghoz. Az egy év után 36 százalékos kamatozású kincstárjegy tartásának az értelme ma, az inflációs várakozás csökkenése idején, alapvetően megváltozott a múlt kora őszéhez képest. Tehát az, hogy ma már sokkal jobban megéri tartani e papírokat, nem érv a konstrukció mellett. Inkább csak azt jelenti, hogy a költségvetés ráfizetett arra, hogy tavaly csak rövid ideig tartották a papírokat, most meg már arra fizet rá, hogy a lehetőségekhez képest későn eladott papírokat sokáig tartják, s az inflációhoz viszonyítva magas kamatokat vesznek fel utánuk.

Ha igazak a BÉB által közölt adatok, ha igazak, akkor a tényleges forgalmazás a múlt heti próbaszámításunknál kevésbé kedvezőtlen a büdzsé számára. (Az adatok azonban manipulatívak, mert összemossák a papírok tartásával kapcsolatban fél év alatt megváltozott motivációkat.) Annyira azonban feltétlenül rossz, hogy az ügyletet továbbra is – ez a legenyhébb fogalmazás – súlyos szakmai hibának nevezzük.

Ma viták kereszttüzében áll az a Pénzügyminisztériumban megszületett elképzelés, hogy az állampapírok kibocsátására és forgalmazására brókercéget hoznának létre. Úgy vélem, valóban több megfontolandó érv szól egy ilyen, esetleg több tucat főt foglalkoztató cég ellen. De ha a változó kamatozású kincstárjegy forgalmazásának tapasztalataira gondolunk, akkor csak azt lehet kívánni, bárcsak születne meg minél előbb. (Az új brókerség ellen szól: hogy a Pénzügyminisztérium képviselője teljes tekintélyével kiállt mellette a sajtótájékoztatón. Emiatt optimizmusunk ismét kissé alábbhagy.)




























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon