Skip to main content

Holmi, 1994/4.

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Folyóirat


Ezúttal nagyon erős a versrovat. Mindenekelőtt itt vannak József Attila „öregkori versei”, ezek a most élő magyar költőktől származó, ám képzeletben a nagy elődnek tulajdonított versek. A jegyzet szerint az ötlet Zelki Jánosé, a gyűjteményt a könyvhétre jelenteti meg a Cserépfalvi Kiadó. Az idea rendkívül frappáns, ám fölöttébb problematikus egyben. Hisz nyilvánvaló, hogy József Attila, bár fiatalon, de megírta azokat a bizonyos „öregkori költeményeket”, a kései stílus ugyanis nem életkor kérdése, hanem a világérzékelésé. (Talán még kézenfekvőbb példa a huszonnyolc éves Schubert öregkori, búcsúzkodó intonációja.) Késeibb verseket, mint a Karóval jöttél vagy az Íme hát megleltem hazámat nemigen lehet elgondolni, ezek már odaát keletkezett szövegek, mintha a költő saját halála után írta volna őket. Nincs tehát hiátus az életműben. Akkor hát a későbbi pályatársnak nem valódi esélye, hogy pótoljon valamit. Több lehetőség kínálkozik, hogy komolyan vegye a játékot – mert nemes játék ez, semmi több, bár nem is kevesebb. Vagy elképzeli József Attila 1937 utáni életét, megteremt egy fiktív életrajzot, és annak lecsapódásaiként látja és láttatja a képzeletbeli verseket; vagy elgondolja, hogy a költő halála évében még több, eddig ismeretlen, lappangó költemény keletkezett, és most ezeket próbálja „rekonstruálni”. Az első esetben nem nagyon kell figyelembe vennie a költő stílusát, nyelvhasználatát, hisz joggal feltételezheti, hogy az idők során az jelentősen változott – mondjuk Eliot, Kavafisz vagy éppen Pilinszky hatására, hogy csak a legnagyobb befolyású költőket említsük. A második esetben több lesz a stílusjáték, megnövekszik a maszk, a paródia szerepe. Rakovszky Zsuzsa inkább az első esélyt játszotta meg, három verse közül az elsőben mindenképpen.

Ez a költemény (Éjszaka) nem hagy kétséget afelől, hogy az öngyilkosságát túlélő József Attila egy elmegyógyintézet ápoltja. (Némileg hasonló utat választott Várady Szabolcs, az első sorban egy finom utalással önmagára, aki, mint e folyóirat egyik szerkesztője, így vág neki a reggelnek: „A HOLMI-mat ma is csak összeszedtem” – a nagybetűs kiemelés persze a recenzens vicce. Bocsánat.) Rakovszky idézett verse egyébként erős Kálnoky-áthallásokkal szólal meg (Szanatóriumi elégia), persze, hiszen már az eredeti is József Attila költői égboltja alatt íródott. Kántor Péter gyönyörű verse (Ki beszél?) egy harmadik lehetőséget példáz: egyszerűen egy hommage jó néhány József Attila-motívum felhasználásával. Nagyon sokértelmű a cím: valóban, ki beszél? József Attila vagy Kántor Péter? Netán egy „harmadik”, Kántor Péter József Attila maszkjában? Az eldönthetetlen kérdés különös vibrálást ad a versnek. Ha megjelenik a teljes gyűjtemény, választ kaphatunk talán egy bujkáló kérdésre: hogyan folytatható a József Attila-i tradíció, folytatható-e egyáltalán?

Kukorelly Endre ismét közölt egy sorozatot H.Ö.L.D.E.R.L.I.N. címmel. Amikor először láttam a 2000-ben, azt hittem, egyszeri ötletről van szó. El voltam bűvölve tőle, írtam is erről ugyanebben a rovatban. Most szkeptikusabb vagyok: lehet ebből sorozatot csinálni? Valahogy úgy vélem, Duchamp WC-csészéje csak egyszer állítható ki A forrás címmel… De legyünk mértéktartók, térjünk vissza a dologra, ha majd – és úgy tűnik, ez már elkerülhetetlen – kötet lesz a Hölderlin-„szövegromlásokból”.

Nagyon érdekes ciklus jelent meg Tandori Dezsőtől: Clyde Istennő. Tiszta bökversek váltakoznak itt a legcsodálatosabb dalokkal (Királynő kószása; Társnémnak). Egyszer régen már hasonlítottam a Koppar Köldüst író Tandorit az öreg Aranyhoz; ezúttal mintha nem „akadémiai papírszeletkékre”, de elhasznált tikettek hátoldalára rótták volna a verssorokat.

Tandoriról három esszé is található a lapban, ki-ki vérmérséklete szerint. Albert Pálé a legvibrálóbb, leghektikusabb (rosszabb pillanataiban a leghisztérikusabb), Ferencz Győzőé mértéktartóbb, szofisztikáltabb (rosszabb pillanataiban a legunalmasabb), míg Tarján Tamásé a legtöbb információt közlő, a legirodalomtörténészibb (rosszabb pillanataiban a legtudálékosabb).

A legérdekesebb esszét számomra Bazsányi Sándor írta Esterházy és Nádas Péter prózájának egy-egy pillanatát elemezve, összevetve. Bizonyosnak látszik, hogy ez az alig pályakezdő fiatalember egyike a legnagyobb jövőjű ítészeknek hazánkban. Ilyen mértéktartó és elegáns cikket még nem olvastam a két író pályájának 1987-ben kezdődött, problematikusabb szakaszáról.

Nem hallgathatom el, hogy ezúttal ihlet nélkülinek éreztem a kritikai rovatot. Minden írás „jó”, de többhöz vagyunk szokva. Ambrus Judit egy számítógéppel csinos angolparkra nyírott küllemű „képverskritikája” szemgyönyörködtető, üde színfolt, egyben kedves hommage a kritika főhősének, Kukorelly Endrének.














Megjelent: Beszélő hetilap, 17. szám, Évfolyam 6, Szám 18


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon