Skip to main content

Isten ostora

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Mihail Gorbacsov alig egy hónapja kötötte meg „békeszerződését” az engedelmességre még valamelyest hajló köztársaságokkal. A „Tízek paktumaként” emlegetett – 9 köztársaság legmagasabb szintű vezetője és Gorbacsov által kiadott – „közös nyilatkozat” sokak szerint leginkább csak arra jó, hogy manőverezési lehetőséget hagyjon a szovjet elnöknek. Különösen az alábbi pont ékes bizonyíték: „a tanácskozáson részt vevő szövetséges köztársaságok legfelsőbb szintű vezetői elismerik, hogy Lettország, Litvánia, Észtország, Moldova, Grúzia és Örményország vezetői önállóan dönthetnek arról, csatlakoznak-e a szövetségi szerződéshez avagy sem.” A többi pont megfogalmazásától élesen elütő szövegezés arra utal, hogy míg a köztársaságok elismerik hat társuk önmeghatározási jogát, addig Gorbacsov mint elnök nem hajlandó erre: ő továbbra is mind a 15 köztársaság elnökének érzi magát. S ennek rögtön, a paktum aláírása napján nyomatékot adott: először is megvétózta az Örmény Legfelsőbb Tanács által hozott törvényt az SZKP örmény területen lévő tulajdonának államosításáról. A következő napokon megkezdődött a „legbékétlenebbek” megrendszabályozása: központi rohamosztagosok vilniusi kereskedelmi bankokat szállnak meg, Tallinban éterháború folyik (az ultrakonzervatív Moszkva-párti észt Intermozgalom néhány nap leforgása alatt tv-adóállomást létesített – egy szovjet katonai bázis kellős közepén, s megkezdte műsorainak sugárzását, a szovjet páncélosezred védelme alatt működő rádióállomással együtt).

Közben megindul az azerbajdzsáni örmény lakosság elleni megtorló akció: Getasini falu április 30-i ostroma során elhunyt 18 személy, több mint 100 polgári személy megsebesült. Levon Ter Petroszjan a szövetségi parlament ülésén május 6-án kijelentette: „a Szovjetunió gyakorlatilag hadat üzent Örményországnak.” Borisz Pugo belügyminiszter néhány órával korábbi kijelentése szerint semmi ilyesmi nem történt: a kivezényelt belügyi, KGB- és katonai alakulatok csupán a törvénytelen katonai alakulatok leszerelésére vonatkozó elnöki rendelet foganatosítására tettek intézkedéseket. Getasiniben egyébként is kizárólag csak felfegyverzett örmény katonák vannak, polgári lakos nincs. (Valójában, a 2950 helyi lakos közül 1500 nő és gyerek s 800 nyugdíjas.) Az elnöki rendelet jogosságát olyan nagy tekintélyű személyiségek nyilatkozataival támasztották alá, mint Roj Medvegyev, aki nagy pátosszal követelte a televízióban Gorbacsovtól, hogy haladéktalanul szerelje le az örmény csapatokat, miközben a tv az örmény felkelők állítólagos egyoldalú kegyetlenkedéseinek igazolására tavalyi, akkor elhallgatott provokációról szóló, ráadásul hamisított filmeket használt. Az azerbajdzsáni elnök, Ajaz Mutalibov szerint a Karabah-kérdés megoldása az, ha a helyi örmény lakosság aláveti magát az azeri alkotmánynak, ellenkező esetben deportálás várja.

És mindehhez a hivatkozási alap a „Tízek paktuma”. A köztársaságok számára a legfőbb vonzerő bizonyos gazdasági önállóság kilátásba helyezése volt: például fokozatosan eltörlik az ötszázalékos forgalmi adót (amit a népnyelv egyszerűen csak elnöki adónak becéz), jogot kapnak a területükön kitermelt valuta saját felhasználására, külkereskedelemre, ám mindezt, s – itt látják sokan a fő veszélyt – a „rendkívüli szövetségi költségvetés” feltöltése után.

Az egyezmény számos pontja már most érezhetően egyre súlyosabb következményekhez vezet: a szövetséghez tartozó államokat egymással szemben a „legnagyobb kedvezmény elve” illeti meg, amit már most elkezdtek foganatosítani a nyersanyag- és egyéb forráselosztás terén, holott a központi alapokat még gyakorlatilag mind a 15 köztársaság halmozza fel. A gazdasági válságból való kilábalás fő eszközeként a nyilatkozat értelmében gyakorlatilag hadiállapotot vezetnek be az összes kulcsiparágban, azaz közvetlen elnöki irányítás alá vonják a hadiipari komplexum vállalatait, a bányákat stb. A harmadik, aggodalomra leginkább okot adó pont: „nem tűrhető meg semmiféle a polgári engedetlenségi mozgalmakra és sztrájkokra való felbujtás” „politikai célok elérése érdekében”. Gorbacsov, hogy mindkét pontot végrehajtsa, azaz két legyet üssön egy csapásra, a nyilatkozat aláírásának másnapján egységes szövetségi szénbányaügyi minisztert nevez ki, holott néhány nappal azelőtt még arról volt szó, hogy a sztrájkoló bányászok követelését teljesítve köztársasági kezelésbe kerülnek a bányák. Az új bányaügyi komisszár, az ultradiktatórikus intézkedéseiről és nyilvános káromkodásairól hírhedt Scsadov körtáviratban szólította fel a bányaigazgatókat a sztrájkolók elleni megtorló akciók elindítására.

Öt nappal később tehát Jelcin gyakorlatilag teljesíthetetlen ígéretekkel érkezik a nyugat-szibériai bányavidékre, a bányászokat az utasítások szerint leszerelendő: hiába hoz határozatot arról, ami gazdasági, szociális stb. ígéreteinek is alapját képezné: „a kulcsiparágak kerüljenek át az Oroszországi SZSZK államapparátusának irányítása és jogi felügyelete alá”, Scsadov távirata mellett már-már nevetséges igyekvés. Jelcint azonnal kérdőre is vonják az orosz parlamenti képviselők, a legvérmesebbek Oroszország elárulásával vádolják, ám Jelcinnek nyugat-európai diplomáciai kudarca után s az elnökválasztás előestéjén nem sok választási lehetősége volt, meg kellett kötnie különalkuját az elnökkel, ellenkező esetben épp Gorbacsov fullajtárjai köphettek volna bele a levesébe.

Gorbacsov pedig, mint mindig, most is biztosra ment: bizonyos látszatengedményeket tett a köztársasági vezetőknek, azért, hogy utána épp a köztársasági vezetők működjenek közre a körmére égő kérdések megoldásában: a bányászsztrájk leverésében, az Ukrajnában és Belorussziában már meginduló általános figyelmeztető sztrájkok megfékezésében, saját elvtársai ostromának kivédésében stb. És ekkor már a „lemondási” színjátékot is kockázat nélkül eljátszhatta: vesztesből nyertes lett – az ominózus KB-plénumon kielégítette leghevesebb ellenfeleit is: gyakorlatilag „rendkívüli állapot” előkészítésére szólítja fel a katonai körzetek és katonai akadémiák parancsnokait, az ún. „középszintű” pártvezetőket pedig arra kéri, hívjanak össze pártértekezleteket, s „minden eszközzel” lépjenek fel a „destruktív erők” ellen.

Közben elkezdődött a szovjet világútlevél megadását rögzítő törvény vitájának újabb fordulója, s Gorbacsov agit-prop. titkárai nem győzik eleget nyugtatgatni a világot: Isten ostora a Nyugatot nem fenyegeti. A Nyugatot nem…














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon