Skip to main content

Julius Gyula kiállítása

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Kiállítás


a Szent István Király Múzeumban, Székesfehérváron, különös, disszonáns módon ütközik tágabb környezetével. A belvárosi barokk utcakép, melyet a katolikus egyház ural, az időtlenség, de legalábbis a megtorpant tisztes múlt hangulatát árasztja, különösen nyár végi vasárnap délelőtt. A kiállítás viszont, éppen ellenkezőleg, az idők gyors váltakozásáról tanúskodik, oly módon azonban, hogy a múlt egy-egy mozzanatát mint a jelen kiiktathatatlan részét minduntalan felmutatja. Július Gyula, mondhatni, sokat markol – szinte a teljes huszadik századot –, ám nem fog keveset, már csak azért sem, mert műveinek egy része a művelődéstörténet még korábbi múltjába is visszautal. Mindenekelőtt a századforduló s a jelen ezredvég közti titokzatos kapcsolat szúr szemet. Rejtelmes, hogy a századvégek légkörében, szellemi tartalmában miért érzékelünk rokonságot, hiszen az idő beosztása önkényes; létezik más időszámítás is. Ám akár önbeteljesítő megállapításról van szó, akár a dolgok menete alkalmazkodik a naptárhoz, tény, hogy a millennium kori pozitivizmus derűlátó technikai-fizikai ügybuzgalma időszerűnek látszik ma Július Gyula műveinek tükrében. A mai emberek mai ügybuzgalma továbbra is lankadatlan, legfeljebb hiányzik belőle a távlati cél és a hit a világ megismerhetőségében. A technikai „fejlesztés”, a szerkentyűk gyakorlati irányultságú tökéletesítése köti le energiái nagy részét. A dolgok és viszonyok áttekintése egyre kevésbé lehetséges, nincs lényeg, csak részletek vannak. Mindez a művész munkáiban ironikusan tükröződik, amikor Karinthy Frigyes-i értelemben előállított „nem tudni, mire való, de nagyon praktikus” szerkezeteket, kvázi-kísérleteket látunk mint műtárgyakat. Ezek a tárgyegyüttesek és installációk – például Öveges professzor titkos kísérletei, köztük A nagy New York-i áramszünet – ólom, réz, rézgálic, savak, drót, bádog és kimustrált akkumulátorok felhasználásával készülnek, és a Pallas lexikon ódon metszeteinek a világát idézik meg téri valóságukban. Más művek (pl. Egy vinkli Thalésznak) régi faragású márványtöredékek segítségével a klasszikus ókort is bevonja vizsgálódásai körébe. A tanulság itt is Karinthy-féle: „már a régi görögök is…”

De ne legyen félreértés: nem viccelődés folyik. Ami szavakba foglalva esetleg közhelyes vagy elcsépelt gondolat, az Júliusnál áttételesen és eredetien beszélő képzőművésznyelv, aminek a szótárát még senkinek sem sikerült megszerkesztenie. Ami mégis a gondolatiság irányába vezet, az e művészet konceptuális vonása. Olyasmi ez, mint a költészetben a gondolati líra. A funkció nélküli tárgyak tragikomikus igyekezete, hogy értelmes egészet alkossanak, nemcsak a pusztulás kifejezése, hanem ráérzés a rom, a töredék, csonka, hiányos, befejezetlen, félbehagyott, elhagyott és bomló véglegességére, a jövő század stílusára. De az a sugallat is benne rejlik, hogy amit a természettudományos logika nem működtet, majd járni fog a művészet logikája szerint. Az így megnyilvánuló humánértelmiségi önhittség az alapja annak a halvány derűlátásnak, amely helyenként átüt e rangos művészet egyébként megalapozott, mélységes pesszimizmusán.




Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon