Skip to main content

Kényelmes-kínos alkotmányunk avagy: ha akarom, vemhes

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Dr. Antall József miniszterelnök úrnak a Beszélő szerkesztői


Tisztelt Miniszterelnök Úr!

Alulírottak, a Beszélő című hetilap szerkesztőségének tagjai azért fordulunk Önhöz, szíveskedjék intézkedni, hogy az illetékes hatóság vizsgálja meg, szerepel-e bármelyikünk neve

1. a volt III/III. SZT-állományban;
2. a volt társadalmi segítők között;
3. a Katonai Biztonsági Hivatal nyilvántartásában;
4. a volt karhatalmisták (’56-os) között;
4. az 1956 előtti ÁVH „T” állományúak között;
5. a volt III/III.










Június 4-én, kedden reggel a miniszterelnök az alkotmány 59. szakaszára – a jó hírnévhez és a személyes adatok védelméhez való jogra – hivatkozva kijelentette: jogszerűen járt el, amikor a kisgazdavezetők kérésére közölte velük, szerepel-e nevük a volt állambiztonsági szervezet titkos munkatársainak nyilvántartásában. Ezeknek az adatoknak a nyilvánosságra hozása nem sért állami és közbiztonsági érdeket, mondta a kormányfő. Nem zárható ki az sem, hogy az érdeklődő megismerje a róla felhalmozott teljes anyagot.

Nagy horderejű kijelentések ezek. Szellemében egybevágnak mind azzal az általános elvvel, hogy a személyes adat azé, akire vonatkozik, mind pedig a Stasi-iratok kezeléséről szóló németországi törvénytervezettel, amely szerint a Stasi megfigyeltjei igényt tarthatnak a róluk gyűjtött információkra.

Nagy horderejű kijelentések! Kár, hogy ellentmondanak az eddig hangoztatott belügyminiszteri álláspontnak: a nyilvántartások megbízhatatlanok, az egész ügynökkérdésről jobb lenne egyszer s mindenkorra megfeledkezni. Kár, hogy még inkább ellentmondanak az eddigi belügyminisztériumi gyakorlatnak, amely nem tette éppen egyszerűvé, hogy az egykori politikai elítéltek betekintsenek akár a peres anyagaikba.

Nagy horderejű kijelentések… lennének, ha nem aznap hangzottak volna el, amikor a miniszterelnök nevében nyilatkozó belügyminiszter ugyanarra az alkotmányhelyre hivatkozva közölte, a művelődési és közoktatási miniszter helyesen tiltotta meg, hogy az illetékes országgyűlési bizottság tényfeltáró kutatást végezzen az egykori Állami Egyházügyi Hivatal irattárában. Pedig azt is az alkotmány mondja ki – 21. szakaszában –, hogy az országgyűlési bizottságoknak a kért iratokat mindenki köteles a rendelkezésére bocsátani. Az alkotmánynak, úgy tetszik, mindig az a paragrafusa érvényes, amelyet a kormány aznap megfelelőnek tart…

Félő, így lesz ez az Alkotmánybíróság határozatával is. Pedig az új helyzet – a kisgazdák által kierőszakolt kárpótlási törvény leglényegesebb részei alkotmányellenes voltának megállapítása – olyan politikai patthelyzetet teremtett, amely akár egy új kibontakozásnak is alapja lehetne. Most volna értelme a pártközi egyeztetéseknek, most végre meg lehet egyezni néhány alapkérdésről (kárpótlás, volt egyházi ingatlanok, önkormányzati tulajdon), amelyek hónapokkal ezelőtt almacsutkaként akadtak fenn a törvényhozás torkán… A nagy elhatározások pillanata jöhetne most, a miniszterelnök megszabadulhatna terhes szövetségeseitől, a kisgazdáktól, akiknek szemmel láthatóan szintén elegük van belőle. Jó alkalmat kínálna egy szakításra a kisgazdák makacssága a kárpótlás ügyében, meg a Torgyán-botrány, amely – ahhoz képest, hogy emberjogi kérdés –, a kormányfő számára aggasztóan kedvező pillanatban robbant ki.

Mindenekelőtt az emberi jogok szempontjából aggasztóan. Torgyán ugyanis – mifelénk – megúszhatja. Vannak már jelek, hogy kiderül, nem is volt az az ügynökösködés olyan igazi ügynökösködés, némely ügynök mindenkiről csak jót jelentett, és különben sem kell a dolgokat felfújni. Akkor pedig megmarad a kormányfőnek a kicsit meggyomrozott, kicsit megpuhított kisgazdavezér.

Ami pedig az Alkotmánybíróságot illeti, már megmondta Szabad György: nyárig hozzá lehet passzítani a kárpótlási törvényt az alkotmányhoz. És ha a Fidesz újból az Alkotmánybírósághoz fordul? Hohó, annak már nincs halasztó hatálya – s ha egyszer kimérték a földet, azt már nem veszi vissza Sólyom László.

A miniszterelnök nem hallgatta meg a hozzá intézett interpellációt. A Ház alkotmányügyi bizottsága kimutatta, nem is köteles meghallgatni, a választ rábízhatja a kormány bármely más tagjára. Az interpelláció elhangzása után Antall József tüntetőén bejött a Ház üléstermébe – nehogy valaki azt gondolja, más elfoglaltsága volt abban az időben.

Gőg, hajlíthatatlanság az akarata érvényesítésében, hajlékonyság a törvények alkalmazásában…

Mi lesz veled, magyar jogállam? Mi lesz veled, demokrácia?




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon