Skip to main content

Kereszténynek lenni – ma

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Változnak az idők. Eddig a vallásos hit lekicsinylése, kigúnyolása volt a „sikk”, mostanában pedig kezd divatosság válni vallásosnak mutatkozni, „kereszténynek” lenni.

Így, idézőjelben írom, hiszen kereszténynek lenni eredetileg azt jelenti, hogy „Krisztushoz tartozó”-nak, „Krisztust követő”-nek lenni, ami viszont kemény dolog – életünk átprogramozását jelenti –, gondoljunk csak az evangéliumokban leírtakra. Szó sincs róla, hogy tömegméretekben ilyen radikális életirány-változások történnének (kisebb számban természetesen történnek ilyenek), inkább arról van szó, hogy bizonyos politikai irányzatok magukat „keresztény”-nek nevezik, illetve szokás lett „keresztény”-nek nevezni őket.

E politikai irányzatok parlamenti többséghez jutásával kapcsolatban a keresztény ember részéről többféle vélekedés lehetséges. (A keresztény közösség egysége nem kell, hogy politikai egységet is jelentsen.) Lássunk itt két változatot ezekre a vélekedésekre:

Első változat: Nem lehetünk társadalmunk ügyeit illetően közömbösek, és arra kell törekednünk, hogy társadalmunk irányításában is a keresztény eszmék megfelelő helyet kapjanak (még ha a politikában természetesen csak korlátozott mértékben érvényesülhetnek is ezek). A „keresztény” pártok támaszkodnak a magyarság évezredes keresztény ihletésű kultúrájára, ezért a keresztény szellemiség megvalósulásának használ, ha ezek a pártok többségbe jutnak.

Második változat: Amint Isten szabadságot adott az embernek az Ő tanításának elfogadására vagy elvetésére, úgy az emberi társadalomnak is maximális szabadságot kell biztosítania polgárai számára, a különböző ideológiák, vallások elfogadása vagy elvetése tekintetében. A társadalmi élet irányításában nem jó, ha valamely konkrét világnézet vezető szerephez jut, mert ez egyrészt hátrányos helyzetet teremthet a többi számára, másrészt a saját nézetrendszerének a felhígulásához (eszmei tisztaságának veszélyeztetéséhez) vezet a politikai hatalommal való szövetség. A keresztény elvek megvalósulásának és terjedésének egy ideológiailag semleges politikai hatalom kedvez leginkább.

Ezek a különböző vélekedések a keresztény közösségek életében valóságosan jelen vannak: ismerőseim közül pl. volt, aki a templom előcsarnokában MDF-röplapokat osztott, volt, aki jelöltette magát az KDNP listáján, és voltak, akik katolikus közösségi találkozón SZDSZ-jelvénnyel a kabátjukon jelentek meg. (Magamról annyit, hogy ugyancsak katolikus, kisközösséghez tartozó és pártokon kívüli vagyok.)

Miután a nagykoalíció iránti remények szertefoszlottak, tudomásul kell vennünk, hogy egy „keresztény”-nek nevezett politikai irányzat veszi kézbe az ország kormányzását. Ebben a helyzetben a keresztény ember részéről lehetséges vélekedések közül a fentebb elsőként leírt változat erőteljes túlsúlyba kerülése várható, a második változat rovására.

A hatalmi tényezők által motivált, ilyen aránytalanság csökkentése érdekében szeretnék felvetni és népszerűsíteni itt néhány olyan gondolatot, amelyek a második típusú vélekedést erősítik:

– Hitünkben van annyi életerő, hogy ideológiailag semleges kormányzat esetén is virágozni és terjedni tud. Hiszen még az üldöztetés évtizedeiben sem veszítette el életrevalóságát, ekkor is új hajtásai nőttek.

Jézus sem a politikai hatalmaktól várta, hogy kedvező feltételeket teremtsenek számára tanítása terjesztéséhez.

– A keresztény értékeket elsősorban nem a magyar nemzeti kulturális hagyományokból, hanem sokkal inkább a Szentírásból, Jézus és az őskeresztények példájából sajátíthatjuk el.

– A jelenlegi egyházi intézményrendszer tekintélynövelése azoknak a megújulási mozgalmaknak a dolgát nehezíti, amelyek a különböző egyházakon belül a még meglévő pártállami torzulások lebontásáért küzdenek.

– Ha úton-útfélen a „keresztény” jelzőbe botlunk, mit fognak erről a szóról gondolni az emberek, és lesz-e még értelme, hogy a Krisztus-követők kereszténynek nevezzék magukat?

– Nemcsak az ún. „keresztény” irányzatú pártok, hanem pl. a szociálliberális irányzat is hordoz keresztény értékeket. Ismeretes, hogy a szabad demokraták (korábban demokratikus ellenzék) felkarolták és segélyezték a társadalom legelesettebbjeit, vállalva az – akkor még – ezért járó üldöztetést is. És tették ezt mindenféle faji-etnikai különbségtétel, illetve előítélet nélkül, ami önmagában is jelentős keresztényi érték. Különösen egy olyan társadalomban, amelyben – sajnos – terjedni látszik a kisebbségek lenézése, sőt olykor gyűlölete is.

Az egymás iránti bizalom, türelem és előítélet-mentesség erényeit kívánom minden keresztény testvéremnek és valamennyi honfitársamnak az előttünk álló, nem éppen veszélytelen időszakban.






























Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon