Skip to main content

Ki tudja, holnap mire szavazunk…

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Védett vidék véletlenül védtelenné válik


A nagy gonddal előkészített törvényjavaslatba annak idején a természetvédelmi területek sorsát érintő összes módosítást betették – elsősorban a környezetvédelmi lobbysták hatására –, hiszen az átmeneti törvényeket előbb kellett megszavazni, mint a még azóta is hiányzó természetvédelmi törvényt. Normális esetben ez rögzítené azokat a természetvédelmi területekre vonatkozó alapvető előírásokat, amelyekhez a szövetkezeti vagy bármilyen más törvénynek igazodnia illik.

De hát a rendszerváltás az már csak ilyen. Mindenesetre a szövetkezetek átalakulásáról szóló 1992. II. törvényt egy 19-es paragrafussal egészítették ki: „a törvényben meghatározott, védett (helyesen: védelem alatt álló – V. L.) természeti területeket – a lakott tanyákhoz tartozó termőterületek kivételével – a magyar állam tulajdonába és a természetvédelmi szervek kezelésébe kell adni. Amennyiben a szövetkezet tulajdonából ezáltal földterület kerülne ki, a szövetkezetet azonos aranykorona-értékben természetvédelmi oltalom alatt nem álló, a magyar állam tulajdonában lévő csereterülettel – ha ez nem lehetséges, pénzben vagy más módon – kártalanítani kell.”

Vagyis sikerült teljesíteni azt a nyilvánvaló közóhajt, hogy a természetvédelmi területeket ne lehessen a szövetkezeti tulajdonjog megszűnése után se magángazdaságok részére kiosztani, hanem azok állami tulajdonban és szigorú ellenőrzés alatt maradjanak.

Ezt a sikert számolták fel sebtiben az év végén. Először úgy tűnt, hogy véletlenül, azután kiderült, hogy korántsem. Legalábbis a módosítást előterjesztői nem véletlenül terjesztették elő. Ugyanis hiába tiltakozott a Természetvédelmi Hivatal és a környezetvédők a korábbi törvény megváltoztatása ellen, a mezőgazdasági bizottság legutóbbi ülésén a bizottság vezetője cáfolta, hogy tévedésről lenne szó, sőt nyíltan kikelt a természetvédelem ürügyén folytatott „újraállamosítások” ellen. Hiába próbálta a környezetvédelmi bizottság egy azonnali hatálytalanító javaslattal kiköszörülni a csorbát, egyelőre nem jártak sikerrel, mert a mezőgazdasági bizottság nagy fölénnyel helybenhagyta a módosítást. A bizottság 11:3:3 arányban leszavazta, hogy a hatálytalanító javaslat a Ház elé kerüljön.

Ha a törvénymódosítás érvényben marad, akkor természetvédelmi parkok kerülnek magánkézbe, és válhatnak közönséges szántófölddé. Ez még ideiglenesen sem engedhető meg, még arra az időre sem, amíg a hatálytalanítási procedúrát lefolytatják. Másfelől az a tény, hogy ez a „tévedés” egyáltalán megtörténhetett, rávilágít arra, hogy a törvényhozási bürokrácia következtében a lényegi dolgok sikkadnak el. A természetvédelemről, a környezetvédelemről vagy akár az erdőkről megalkotandó törvények nélkül követhetetlenek – még a képviselők számára is – az élet minden területét behálózó környezeti érdekek. Az érdekvédelem pedig még akkor is kijátszható, ha, mint a fenti esetben is, a kérdésben alapvető konszenzus van, és legfeljebb egy szűk lobbynak van csak más véleménye. A törvényhozásban elképesztően sok tervezet forog, és az ilyesfajta rejtett törvényrombolásra igen sok alkalom kínálkozik. Már talán a törvénytervezet beterjesztői vagy módosítói sem emlékeznek azokra a paragrafusokra, amelyet egy újabb törvény hatálytalanítani fog. Ez ellen persze a törvényalkotás számítógépes ellenőrzésével lehetne tenni valamit.

A törvény nem ismerete nem ment fel a büntetés alól. Ez a törvényhozókra természetesen éppen úgy vonatkozik, mint bármelyik közönséges halandóra. A joganyag sem osztható fel „szándékosan” és „véletlenül” meghozott jogszabályokra. Ez nyilván megnehezíti majd az eredeti szándék érvényesítését, még akkor is, ha a törvénymódosítás keresztülhajszolói csupán félmunkát végeztek, hiszen elfelejtették módosítani a szövetkezeti átalakulási törvény néhány erre a kérdésre vonatkozó bekezdését.

Így a természetvédelmi területek nem kerülhetnek ugyan felosztásra, de mivel a törvénymódosítás miatt állami tulajdonba se kerülhetnek, a megszűnt fantomszövetkezetek birtokában maradnak…














Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon