Skip to main content

Kinek a szalmája?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Hízik a deko


A fővárosi Városháza épületének egy részében a régről ott maradt – s igencsak feladata fogyott – Buváti terpeszkedik. Feleslegessé vált helyiségeit albérletbe adja többek között egy külföldi banknak – havi 48 000 DM-ért. De még az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság is a Buvátitól bérli városházi székhelyét.

Régi és új igénylők

Kapós lett a Városháza patinás épülete. Lévén műemlék, a törvény (az 1991. évi XXXIII.) nem adta a kiskorú önkormányzat tulajdonába, hanem a vagyonátadó bizottságot hatalmazta fel a nagy értékű épülettel való sáfárkodásra. A vábnál sorra jelentkeztek az igénylők. A Városházát akarja egy kicsinykét a munkaügyi miniszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, az ipari és kereskedelmi miniszter, a különböző dekoncentrált szerveik elhelyezésére.

A belügyminiszter pedig az egész Új-városházára igényt tart a köztársasági megbízott hetente növekvő hatáskörű hivatalának elhelyezésére.

Mellesleg az egykori tanács visegrádi, siófoki és római-parti üdülőit is kéri részben vagy egészben. A döntés a vagyonátadó bizottság kezében, melynek határozata ellen a legfőbb igénybejelentőhöz, a belügyminiszterhez lehet fellebbezni.

Nincs messze az idő, hogy az önkormányzati képviselők, tisztségviselők csak valamelyik miniszter vagy a meghosszabbított karja engedélyével léphetnek be az önkormányzati tevékenység szintjére, a Városháza épületébe.

Az önkormányzat egyértelmű tulajdonával sem sokkal jobb a helyzet, hiszen a tulajdonosi rendelkezési jogosítványokat számos régről ránk maradt rendelet rontja le.

Helyiséggazdálkodási kalandozás

A helyiséggazdálkodásról szóló 1984-es minisztertanácsi rendelet alapján adják-veszik még ma is egymás között az önkormányzati tulajdonú, nem lakás céljára szolgáló helyiségeket az élelmesek, nemritkán hivatali-jogi segédlettel.

Nehezen ver gyökeret az az önkormányzati alapelv, hogy a képviselő-testület a területen belüli viszonyokat szabadon szabályozhatja. Valakinek nagyon jó ez a jogi dzsungel.

Egy tipikus példa: X. üzlethelyiséget, amely időközben önkormányzati tulajdon lett, ősiségi alapon egy vállalat bérli, de nincs rá szüksége. Ezért az öntestéből kivált kft.-nek passzolta át – s a sokszorosát kéri annak a díjnak, amit ő fizet a Városházának… Vállalatok tömege él az önkormányzati tulajdon bérbeadásából.

Mások – alapítványok, egyházak stb. – még csak kérnek az önkormányzati tortából; iskolákat, üzleteket, üdülőket stb. több száz milliós értékben. Az egyik régebbi keletű alapítvány egy volt pártüdülőt használ a Római-parton, amely az alapító okirat szerint 4,5 millió forintot ér, amiről az ingatlanforgalmi szakértő megállapítása szerint kiderült, hogy közel 400 millió forintot ér. A kezelő szeretné rendezni a zavaros tulajdoni helyzetet, ezért levélben arra kérte a fővárost, hogy egyszerűen adja a tulajdonába az épületegyüttest. Időközben az ingatlanforgalmi szakértő megállapította: a tényleges érték megközelíti a 400 milliót…

Schmidt Károly hentesmesternek szerencséje volt. 1950-ben az akkori belkereskedelmi államtitkár a húsboltjának csak az üzemeltetési jogosítványát vette el, az épület tulajdonjogát meghagyta neki. Ma is Kelenföldi Közért Vállalat működteti az üzletet, de már korszerűen: szerződéses üzemeltetésbe adta ki, albérletbe, egy hentesnek. Vagyis, az állami vállalat ma már csak szelvényt vagdos; Schmidt mester hentesüzlete neki fial. Az egykori hentes örököse úgy vélte, most már talán ő is hasznosíthatná a tulajdonát képező hentesüzletet, és felmondott a közértnek.

Meglepő válaszában a vállalat azt közölte, hogy az örökös felmondólevelét nem fogadja el, mert ők az 1950-ből származó 170.014/1950. dec. 3-án kelt belkereskedelmi minisztériumi kiutaló határozat alapján Schmidt Károly hentesmesterrel kötöttek szerződést, ezért csak az ő aláírásával ellátott felmondást fogadják el, „azt is csak a vonatkozó rendelet szerint”.

Jogok és kötelességek

Január 20-án kelt határozatával a kormány a pestújhelyi volt szovjet katonai kórházat a fővárosi és a kerületi önkormányzat közös tulajdonába adta. Néhány apró feltétellel. A kiskorú önkormányzatoknak meg kell ígérniük, hogy a kórházat kórházként fogják működtetni, és a működésről évente kétszer beszámolnak a népjólét meg a pénzügyek miniszterének. Ki kell fizetniük továbbá a sok hónapos huzavona idején felszaporodott több millió forint őrzési díjat, és meg kell ígérniük, hogy a kitűzött egészségügyi célok megvalósítása érdekében létrehozandó kórház-alapítvány kuratóriumába beveszik az említett két minisztert.

Az egészségügyi alapellátásért felelős önkormányzatoknak végül azt is tudomásul kell venniük, hogy „az ölükbe pottyant” vagyon megterheléséhez, elidegenítéséhez vagy netán a szükséges fejlesztést, korszerű működtetést biztosító társasági vagyonként való hasznosításhoz Állam bácsi hozzájárulása szükséges.

Ha a kormány úgy ítéli meg, hogy az önkormányzatok mindezen feltételek valamelyikét valaha, valamikor (az idők végezetéig) nem tartanák be, az államnak joga van visszavenni a babaruhát (kórházat) mindenestől. A lakosság egészségügyi alapellátásának feladata ettől még természetesen az önkormányzatoké marad.




































Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon