Nyomtatóbarát változat
Az eklektikus törvénytervezet egyben következetes: előírásai alapján a központi hatalom minden területen rátenyerel a helyi önkormányzatokra. Ha az önkormányzat gyakorolja az adott ágazati hatáskört, akkor decentralizált kormányzati szervek szakmai irányítását és ellenőrzését kell elviselnie. Ha önkormányzati tisztségviselő jár el első fokon, a másodfokú döntést a köztársasági megbízott (kmb.) hozhatja meg. Emlékezetünk szerint a kmb. jogintézményét eredetileg az önkormányzati működés törvényességének elősegítésére és ellenőrzésére hívták életre, nem a hatósági jogkörök másodfokú gyakorlására.
Nem teszi könnyen kezelhetővé a tervezetet, hogy egységes koncepció helyett hatályos jogszabályok tengernyi módosítását tartalmazza, hol a legapróbb részletességgel, hol vázlatos nagyvonalúsággal.
Talán a leggyakrabban visszatérő refrén az, hogy „felhatalmazást kap a kormány, hogy a polgármester (főpolgármestert, megyei közgyűlés elnöke), a köztársasági megbízott és a jegyző (főjegyző) államigazgatási feladat- és hatáskörét rendeletben határozza meg”.
A temetők rendben tartása és a köztisztaság biztosítása a helyi önkormányzat – az országgyűlésiképviselő-választás irányítása a köztársasági megbízott hatásköre.
Csakúgy, mint a népesség-nyilvántartás, vagy az anyakönyvi igazgatás, a hivatásos tűzoltóság és a szabálysértés másodfokú elbírálása. Ezzel szemben a kommunális ügyekben a helyi önkormányzat illetékes.
Ha első fokon a jegyző, főjegyző, polgármester, főpolgármester vagy a hivatal ügyintézője jár el, a hatósági ügyben a jogerős döntést a kmb. mondja ki.
Ebben a törvényben vélték helyénvalónak kimondani, hogy a rendőrség feletti rendelkezési jogosultság ismét a belügyminisztert illeti. De az önkormányzatokról sem feledkeztek meg; felhatalmazva őket arra, hogy támogassák a rendőri szerveket, amelyeknek cserébe feladatokat határozhatnak meg.
A körzeti állatorvost véleményezi – a sintért kinevezi a helyi önkormányzat.
Ezen túlmenően a földművelésügyi igazgatás keretében még a helyi önkormányzat hatáskörébe tartozik az állati hullák eltakarítása és a tbc-s kutyák, macskák kártalanítás nélküli kiirtásával kapcsolatos feladatok ellátása is, de az önkormányzat képviselői testülete csak véleményezheti a terület állatorvosi körzeteinek kialakítását és az állatorvos kinevezését. Egyéb ügyek intézésére később kormányrendelettel létrehozandó Földművelésügyi Hivatalok létesülnek. A honvédelmi igazgatásra vonatkozó szabályozás lényege, hogy a feladatmeghatározások a köztársasági megbízott, a végrehajtás a polgármester kompetenciája. Furcsamód – itt került szabályozásra a honvédelmi miniszternek a magyar honvédséget érintő jogköre is.
A helyi önkormányzat biztosítja a közvilágítást, a piaci viszonyokat ellenben már csak figyelemmel kísérheti.
A kereskedelmi igazgatásban az országot behálózó Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség hivatott hatósági útra terelni a fogyasztók önkéntes érdekvédelmi szerveződését. Új jogintézmény a korlátozási kártalanítás, amit indokolatlan építési tilalom elrendelése esetén kell fizetni az állampolgár részére, de csak három év indokolatlan korlátozás után és csak jövő január 1-jén is fennálló vagy azt követően elrendelt tilalommal érintett ingatlanok esetében. Az elsőfokú építési hatósági jogkört a tervezet a jegyző kezébe adja, fellebbviteli hatósága a kmb.
Település kiürítése a kmb., avarégetés a képviselő-testület hatásköre.
A környezet- és természetvédelem decentralizált kormányzati szervek hatáskörébe tartozik, de a helyi jelentőségű ügyekben (zajártalom, légszennyeződés, szmogriadó) a polgármester az illetékes. „A jegyző környezet- és természetvédelmi feladat- és hatáskörét a kormány rendeletben állapítja meg.”
A Közlekedési Főfelügyelet decentralizált szervezet, melynek részletes feladat- és hatáskörét a kormány rendeletben állapítja meg. Csakúgy, mint a munkaügyi igazgatás korábbi tanácsi hatáskörét a Megyei Munkaügyi Központok látják el, a kormány által meghatározott módon.
A nevelés-oktatás területén az intézmények államigazgatási ügyeinek intézője az önkormányzat jegyzője, vezetőit a helyi önkormányzat nevezi ki, de az ágazati szakmai követelmények érvényesülésének ellenőrzését, a feladatellátás eredményességének mérését, ellenőrzését, továbbá a közoktatás-irányítás szakmai, szervezési feladatait a művelődési és közoktatási miniszter egy e célra létesített, általa irányított intézmény közreműködésével látja el.
Az önkormányzat hatásköre: támogathatja a művészeteket.
Ezzel szemben a helyi önkormányzat köteles a közművelődési intézmények (könyvtár, múzeum, színház) részére helyet, helyiséget biztosítani, sőt a törvénytervezet tippeket is ad a helyi önkormányzatoknak; mire költsék pénzüket. Önként vállalt feladatként ajánlja bevállalni a közösségi kulturális hagyományok és értékek ápolásának, a művelődésre, társas életre szerveződő közösségek tevékenységének, a lakosság életmódja javítását szolgáló kulturális célok megvalósításának támogatását.
Egyébiránt a művelődési miniszter központi ágazati irányító hatásköre kiterjed a közművelődési tevékenységre, függetlenül attól, hogy a tevékenységet folytató közművelődési intézmény milyen szervezetben, illetőleg szervezeti alárendeltségben működik.
Ha a népszerűbbnél népszerűbb (ilyen-olyan segélyezés, hajléktalanokról való gondoskodás) feladatok vállalása során a helyi önkormányzatok összekülönböznének azon, hogy melyikük végezze inkább, a vitát a pártatlan, független bíróság jogosult eldönteni.
Eddig csak pénzügyi ellenőrző bizottságot volt kötelező a képviselőtestületnek létrehozni. A javaslat elfogadása esetén a 2000-nél nagyobb lélekszámú településeken szociális és egészségügyi bizottságnak is lennie kell.
Vegyes és átmeneti rendelkezések között elrejtve szerepel a tervezetben, hogy az önkormányzat tulajdonában álló vagyont a kmb. kezdeményezésére a decentralizált kormányzati feladatot ellátó szerv részére kell átadni, ha a volt tanácsi feladat elvonása után az önkormányzat azt saját belátása szerint kívánja hasznosítani.
Az ide-oda rakott feladat- és hatáskörök láttán forog az állampolgár, forog az önkormányzat… Az önkormányzati rendszer híve pedig riadtan kérdezi: ennyi szabály közepette vajon mi áll még szabadságában a szabadon választott önkormányzatnak?
Friss hozzászólások
6 év 15 hét
8 év 40 hét
8 év 44 hét
8 év 44 hét
8 év 45 hét
8 év 46 hét
8 év 46 hét
8 év 48 hét
8 év 48 hét
8 év 49 hét