Skip to main content

Koalíció és felelősség

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Kétféleképp is olvashatták Kis János cikkét a Beszélő júniusi számában azok, akik eleve elutasították az MSZP-vel a koalíciót. Voltak, akik elsősorban a belépés hűvösen távolságtartó védelmét találták benne, amiért 1996-ig, „a fordulat évéig” ésszerű kockázatvállalást lát a szövetségben, és a Tocsik- (furcsa, hogy nem Szokai-) ügynek tulajdonítja a vereséget. Ez adott lehetőséget Hornnak a „ledaráláshoz”.

Mások az 1996 utáni kilépés hiányolását érezték a cikk fő mondanivalójának, mintegy önkritikát a pártvezetés nevében – noha a szerző formálisan már nem is tartozott hozzá a vizsgált időben. Az utóbbiak szemével nézve érdemes részletesebben is megvizsgálni a cikk állításait. Elsőnek az tűnik fel, hogy Kis János nem tesz különbséget a vereség okainak felsorolásánál a kívülről is látható és a csak bennfentesek által észlelhető okok között.

Az előbbiek közé tartozik természetesen maga a koalíció és a vállalati területek birtoklása körüli alku sikerdíja. Nem említi viszont azokat a vitákat a koalíciós felek között, amelyekben Horn először visszavonulni látszott, hogy a második menetben azután bolondot csináljon partneréből. A leglátványosabb ezek közül talán Suchman úr minisztersége és a központi különrendőrség felállítása volt. Igazi vereségnek a miniszterelnök számára talán csak a vagyonadó ötlete bizonyult. Ezek a történetek nemcsak az SZDSZ gyengeségét leplezték le ország-világ előtt, de azért is ártottak, mert – leginkább az egyéni népszerűségi listákból következtethetően – a demokratikus vitákhoz nem szokott magyar közvélemény szemében mindenki és minden párt népszerűsége csökkent, ha vitába bonyolódott. A legnépszerűbbek azok maradtak, akikről nem esett szó, esetleg mert nem csináltak vagy nem csinálhattak említésre méltót. Amikor a koalíciós tanács megegyezett, kerüli a nyílt vitákat, ez az SZDSZ számára még nagyobb hátrányt hozott: teljesen összemosódhattak a koalíciós partnerek közötti különbségek.

A Bokros-csomag ódiuma és dicsősége jobban kötődött a liberálisokhoz, sajnos a bennfentesek körében szerzett jó pontok a választáskor kevesebbet estek latba, mint a közönség átkozódásai. Itt térek rá azokra a tényezőkre, amelyek csak a bennfentesek között és azok számára is inkább utólag váltak nyilvánvalóvá. Az emberek az MSZP-től inkább a régi rendszer visszatérése miatt féltek 1994-ben, nem attól, hogy tagjai, vezetői a kapitalizmus építése közben saját előnyükre használják fel összeköttetéseiket. Csak a Duna-gát ügye volt olyan az 1997-hez kötődően említett események közül, amely a lakosság jelentős részét szembeállította a Horn-kormánnyal. Ebben az ügyben épp az SZDSZ állította meg a miniszterelnököt. A szavazatvesztés okaiként a cikkben említett ügyek csak a párt belső magvát, régi híveit tántoríthatták el. Ezek számára azonban nem volt alternatíva, hisz a másokhoz fordulók és a szavazástól távol maradók zömét nem közöttük kereshetjük.

Nagyon nem értek egyet a cikknek azzal a megállapításával, hogy az MSZP áll a legközelebb az SZDSZ nyugatias, világi, modern beállítottságához. A magyar pártstruktúra fő választóvonalát a jövő szempontjából ugyanis nem az jelöli ki, hogy miként tekintenek az „égi szárnyasra”, a turulra, hanem az, mi az álláspontjuk az állam és a gazdaság kapcsolatáról. Ez a kérdés a nyugati országokat is megosztja, és semmi köze az állam és az egyház viszonyához. A magyar pártok között azonban egyedül az SZDSZ vezető közgazdasági szakértői között találni a politikusokat befolyásoló olyan hangadókat, akik nyíltan ellenzik a korporatív, etatista, merkantilista és protekcionista jelzőkkel illethető nézeteket. Ezek a közgazdák a szociális piacgazdaságot az eredeti erhardi értelemben fogják fel, így az egyéni felelősségnek az alanyi jogú állami gondoskodásnál nagyobb hasznot tulajdonítanak. A többi párt ebből a szempontból ma alig különbözik egymástól, mint azt a Bokros elleni koncentrált jobb- és párton belüli MSZP-oldali támadások bizonyítják. Horn pedig végig az ókor óta divatos jó király szerepét játszotta, akit a rossz tanácsadók választanak el az egyszerű néptől.

Nem szerencsés ezt az ellentétet, amely a liberális gazdasági elvek és a szociálisan hátrányban lévők érdekei között rövid távon fennáll, azzal elkendőzni, hogy a populizmus és a liberális vagy konzervatív gazdaságpolitika közti összeütközést a pártkatonák és a választók közti különbségként írjuk le. Az SZDSZ akkor marad hű a liberalizmushoz és a jövő század várható gazdasági és politikai valóságához egyszerre, ha a társadalom minden rétege számára azt hirdeti, hogy egyes rétegeknek a rendszerváltozás válságával járó lemaradása átmeneti jelenség a szocialista rendszerben is meglévő elosztási különbségek megszűnése és az új különbségek kialakulása között, mert az egyenlőség csak a szegénység és az elmaradottság egyenlősége lehet. Továbbá igyekszik megértetni, hogy a felemelkedés nem történhet egyszerre, meg kell teremteni előbb azt a gazdagságot, amely nem hoz ugyan egyenlő jólétet, de egyedül képes azokat az anyagi alapokat megteremteni, amelyek a felzárkózást és az elesettek megsegítését lehetővé teszik. (Egy mondatot az önhibájukon kívül elesettek és kirekesztettek méltóságáról: ezt azok fenyegetik leginkább, akik félnek, hogy anyagi helyzetük romlása miatt közéjük kerülhetnek.)

A Kis János által említett két lemaradó réteg a valóságban nem akkor kerül jobb helyzetbe, ha a meglévő gazdaság nyújtotta koncokon marakodik, hanem ha az egész gazdaság jövedelemtermelő képessége nő, s ehhez csak az SZDSZ-nek van nemzetközi összehasonlítással igazolt programja. A magyar társadalom többsége számára azonban ez a modell idegen vagy ismeretlen. Talán nem tévedek nagyot azzal a feltételezéssel, hogy az SZDSZ-t azért hagyták cserben a Fidesz javára Nyugat-Magyarországon meg másutt is, mert nem akarta, meg nem is tudta azt a patrónusi támogatást nyújtani klienseinek, amelyet a magyar társadalom zöme elvár, s amelyben szavazói közül sokan 1990-ben meg ’94-ben még bíztak.

Politikailag ebből az következik, hogy a pártnak meg kell győznie, magához kell vonzania azokat, akik számára ezek az elvek legkevésbé meglepőek. Ezek az emberek legvalószínűbben a Fidesz (benne Rabárék), az MDNP és a Békesivel jellemezhető MSZP-szárny soraiban találhatók. S jó volna tudni, a távol maradók közül mennyi a közömbös és tudatlan vagy tudatlanul az összeesküvés elméletére hajló, s mennyi a kétségbeesett naiv, aki csak olyan pártra szavaz, amely mindenben az ő elveit követi. Ezeket sem szabadna magukra hagyni.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon