Skip to main content

Lehet-e konstruktív az ellenzék?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


A modern parlamentnek két alapvető feladata van: törvényeket alkot és ellenőrzi az Országgyűlésnek felelős végrehajtó hatalom működését. A hagyományos demokráciákban az Országgyűlés elegendő önállósággal rendelkezik ahhoz, hogy képes legyen gyakorolni is ellenőrző hatalmát. A törvényhozás munkájában a pártok egységesebbek mint nálunk: kivételes eset, hogy egy képviselő nem a frakciójával szavaz. Az ellenőrzés vonatkozásában a kormánypárti képviselők is úgy vélik: a kormánynak és a kormánypártnak közös érdeke, hogy a kormányzati munka hibáit ne az ellenzék és ne a sajtó tárja fel.

Vizsgálatok

A mi ifjonti parlamentarizmusunkban a törvénygyártás, meg a kormány hatalmi gőgje háttérbe szorítja az Országgyűlés ellenőrző szerepét. A kormánypárti képviselők leszavazzák vagy felvizezik a parlamenti vizsgálóbizottság felállításáról szóló javaslatokat. Az előbbire a horvátországi fegyvereladás ügye szolgáltatott példát: Szent-Iványi István javaslatát vizsgálóbizottság felállítására a Ház megtárgyalni sem volt hajlandó. A szabad választások óráiban vette birtokba az Axel-Springer Budapest Kft. a volt MSZMP hét megyei lapját. Fodor Tamás nyomban az új parlament megalakulása után javasolta: bizottság vizsgálja ki a homályos ügyletet. Javaslatát a „vagyonátmentés”, a spontán privatizáció leghangosabb kritikusai buktatták meg. A konkrét ügy vizsgálata helyett a parlament kulturális bizottsága a sajtóprivatizáció általános kérdéseit kezdte vizsgálni, természetesen – de hiszen a cél is ez volt – kézzelfogható eredmény nélkül.

Várólistán

A bíráló, „destruktív” ellenzékkel a kormánypártok – a sztálini és Aczél György-i hagyományokhoz híven – a konstruktív, jobbító, építő ellenzék mítoszát szegezik szembe. Csakhogy az ellenzéknek nincs módja konstruktívnak lenni. Ha ellenzéki képviselők önálló indítványokat terjesztenek be, a legritkább esetben fordul elő, hogy tisztességesen megvitatják, elfogadják vagy elutasítják. A régebbi gyakorlat az volt, hogy az indítványt napirendre tűzték, tárgyalásra mégsem került sor. Ez történt például Molnár Tibor szabad demokrata képviselő indítványával (tárgya a lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény módosítása), amelyet 1990. július 2-án tűztek napirendre, azóta is vár a sorára. A másik lehetőség, hogy a kormány a napirendre tűzött törvényjavaslat helyébe egy hasonló tartalmú másik törvényjavaslatot terjeszt be, a Ház pedig ezt az utóbbit tárgyalja meg. Ez történt az egykori III/III-asok adatainak kezeléséről szóló indítvánnyal, amelyet Demszky Gábor és Hack Péter előterjesztése alapján a Ház 1990. szeptember 4-én tűzött napirendre, majd helyette mégis a kormány 1991. május 13-i, hasonló témájú javaslatát kezdte tárgyalni.

Az elmúlt év során mind gyakoribbá vált a legegyszerűbb megoldás: a többség leszavazza az ellenzéki indítvány napirendre tűzését, így annak érdemi megvitatására elvben sincs mód. Idén, január 15-én Eörsi Mátyás javaslatával történt ez, amely a költségvetési vita tanulságai alapján, elfogadása eseten arra kötelezte volna a kormányt, hogy a jövő évi költségvetés koncepcióját időben nyújtsa be.

Az idő nem pénz

Hétfőn, április 13-án, napirend előtti felszólalásában Magyar Bálint azt tette szóvá, mi indokolja vajon, hogy a kormány ismét benyújtotta a Hágai Nemzetközi Bíróság kötelező joghatóságának elismeréséről szóló határozati javaslatot, miután az Országgyűlés Szent-Iványi István ugyanilyen című és ugyanilyen tartalmú javaslatát már 1991. október 9-én napirendre tűzte, s azt az illetékes bizottságok meg is vitatták.

Ez a napirend előtti felszólalás, amelynek szövegét a következő oldalon közöljük, jó bevezetés volt az utána történtekhez. A többség öt ellenzéki indítvány közül négynek a napirendre tűzését elutasította. Az egyik közülük Szent-Iványi István és Szigethy István indítványa a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásokról égetően sürgős volna. Állandó bizonytalanság forrása ugyanis, hogy a külügyek intézésében milyen kötelezettségek terhelik, illetve milyen jogok illetik meg az Országgyűlést, a köztársaság elnökét és a kormányt. Az indítványt a képviselők a nemzetközi jog tudománya hazai jeleseinek szakértői közreműködésével dolgozták ki. (Ismertetésére a későbbiekben visszatérünk.) A Külügyminisztériumot és az Igazságügyi Minisztériumot azonban úgy tetszik, nem sürgeti az idő, és nem kápráztatja el a tudomány tekintélye: az indítvány napirendre tűzését 101 igen és 85 nem szavazattal, 37 tartózkodás mellett elvetették. Az igenek magas száma azt mutatja, hogy a probléma néhány kormánypárti képviselőt is meggondolkoztatott.

Napirendre tűzték viszon Hack Péter és Matyi László indítványát, holott az érzékenyen érintheti számos kormánypárti képviselő zsebét. A két szabad demokrata képviselő azt indítványozta, mondja ki a törvény, összeférhetetlen, hogy a kormányt felügyelő Országgyűlés tagja egyúttal busásan fizetett igazgató, igazgatótanácsi vagy felügyelőbizottsági tag legyen állami vállalatoknál, amelyeket képviselőként ellenőriznie kell. Ha a törvényjavaslatot az Országgyűlés tárgyalni kezdi, és netán elfogadja, a Szerencsejáték Rt.-nek és még számos nagy állami vállalatnak új igazgatótanácsi tagok után kell néznie.




















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon