Skip to main content

Minisztériumi minősítés

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat
Videoton


Bár a bizottság elnöke, dr. Török Ádám, többször is leszögezte, hogy a Videoton-vizsgálattal semmiféle precedenst nem kívántak teremteni, s kizárta a prekoncepció lehetőségét is, mégsem volt sem pártatlan, sem elfogulatlan a székesfehérvári vállalat kibontakozási stratégiáját elemző s végkövetkeztetéseiben nemegyszer önmagának is ellentmondó jelentés.

Várható, hogy a közeljövőben hasonló felügyelőbizottságok vizsgálják majd az átalakult nagyvállalati szervezetek központjainak tevékenységét. A Videoton-ügy nagyon világosan bizonyította, hogy vagyonkezelő szervezet és vállalatcsoport egymástól függetlenül nem vizsgálható, hiszen csakis az egységes és szerves folyamatokat lehet rekonstruálni. A Török Ádám vezette felügyelőbizottság is óhatatlanul belecsúszott abba, hogy a Videoton Elektronikai Vállalat (VEV) helyett a Videoton vállalatcsoport belügyeibe kényszerült bepillantani. S ebből – önkéntelenül is – feltételezhetően jó szándékú, de mindenképpen félrevezető következtetésre jutott.

Szembetűnő például az ellentmondás a cég anyagi ügyeinek megítélésénél. Tény, hogy a vállalatcsoport súlyos anyagi helyzetben van: több mint ötmilliárd forint – a visszatérítendő áfát leszámítva több mint négymilliárd. Ugyanakkor a VEV anyagi helyzete önmagában nem annyira elrettentő, 2,3 milliárd forintos követelés áll 1,8 milliárd forintos tartozásával szemben. A vállalatcsoport kétmilliárddal részesedik a 150-300 milliárd forintra prognosztizált adósláncban, s bár a felügyelőbizottság szerint ez az összeg felére lenne csökkenthető, ha a Videoton vállalatcsoport tagjai egymás között valamilyen klíringjellegű elszámolásra térnének át, a de facto kialakult helyzeten végső soron az elszámolás módja igen kevéssé változtatna. De hát a felügyelőbizottság gyakorlatilag az anyagi helyzet elemzésénél semmi újat nem állapított meg, hiszen maga a Videoton jelezte már a múlt év végén, az esztendő elején, hogy súlyos anyagi válsággal küszködik. Nincs csődhelyzetben, de a napi likviditási gondok nem biztosítják a folyamatos és egyenletes működést.

Talán a legélesebben a Thomson-program kérdésében csapott össze a felügyelőbizottság és a vállalati menedzsmentet képviselő fiatal megbízott vezérigazgató álláspontja. A Thomson-fejlesztés kétségtelenül a Videoton előremenekülő stratégiájának eredménye. Dr. Török és bizottsága szerint elhibázott lépés volt, mert olyan magas műszaki színvonalat honosított meg a televíziógyártásban, amelyet ma a hazai piac nem igényel, s amelynek exportja a nyugati piacokon egyelőre csak veszteséggel biztosítható, tehát a Videotonnak középkategóriás, olcsó készülékeket kellett volna kifejlesztenie. Érthetetlen, hogy amikor a hazai termelés azért nem versenyképes, mert elavult technikákra és a fejlett piacokon eladhatatlan, műszakilag évtizedekkel elmaradt konstrukciókra épül, azért ítéljenek el egy magyar vállalatot, mert a középszer helyett fejlett csúcstechnikát célzott meg. A Videotonnak a hazai televíziópiacon az óriási mennyiségben beáramló importtal, a Philipsszel, a Grundiggal, az ITT-vel kell megküzdenie, ha az egyébként állandóan csökkenő fogyasztói kereslet mellett talpon akar maradni. Még a KGST térségében sem lehet reménye a versenyre, ha a gyenge minőségű, elavult technikára bazíroz; hiszen 1991 után ott is a konkurensekkel kell számolnia. A Thomson-program – Ábrahám László megbízott vezérigazgató szerint – nem emésztett fel milliárdokat, a tényleges beruházás 350 millió forint, a többi költséget a lízing és bérleti díjak jelentik, amelyet a folyamatos gyártás költségei fedeznek. S amelyek még mindig kevesebbek, mint ha a beruházás teljes összegét hitelekből fedezték volna, s most kamatterheket kellene viselnie a gyárnak. A Thomson-program exportján – de csupán az exportján! – ma mintegy 80 millió forint vesztesége van a Videotonnak. De a tervezett felfutás szerint ez az összeg jövőre már nyereségbe fordul. A felügyelőbizottság erősen vitatta, hogy a Videoton üzletpolitikája helyes volt, amikor francia, német tőkével szövetkezett, s szándéka szerint a holland tőkével is társulásra készül. Miért nem amerikai vagy távol-keleti cégekkel vették fel a kapcsolatot? Hát azért nem, mert a fejlett technikát sem amerikai, sem távol-keleti cégek nem ajánlhatták fel a magyar vállalat számára. Sőt, a kezdetben biztatónak látszó tárgyalások a Sonyval is megszakadtak, mert a japán mamutcég nyíltan kinyilvánította: a jelenleg bizonytalan politikai és gazdasági helyzetet nem tartja megfelelőnek arra, hogy pozíciót biztosítson magának a magyar iparban. A japán tőke várakozási állásponton van, a távol-keleti országok – Dél-Korea, Tajvan, Hongkong – pedig maguk is szembekerülnek azzal a problémával, milyen fogadtatásra számíthatnak 1992 után az egységes európai piacon. Az amerikai érdekeltségek pedig egyelőre jobbnak látják, ha európai centrumaikon keresztül szivárogtatnak be némi tőkét a kelet-európai iparba. A fehérváriak éppen ezért alapoztak az európai kapcsolatokra a szórakoztatóelektronikában, a számítástechnikában és távközléstechnikában, amelyet a Bull és SEEL vegyesvállalatok létrehozása és a tervezett holland házasság jelez.

A Videoton józan megfontolásból nem kívánja feladni szovjet piaci pozícióit. A bizottság a szovjet piac koncepcióinak megítélésénél végképp ellentmondásba keveredett saját állításaival. Véleménye szerint a Videoton nem használta ki külföldi szerződéseinél azt az adut, amit nagyszerűen kiépített szovjet piaci infrastruktúrája jelent. Még azt a feltételezést is megkockáztatta a bizottság, hogy talán érdemes lett volna ezt a hálózatot úgy, ahogy van, átadni – eladni – valamilyen külföldi cégnek. Ugyanakkor túlságosan optimistának minősítette a fehérváriakat azért, mert változatlanul kalkulálnak a szovjet piaci értékesítéssel. Ha elismerik, hogy a hálózat adu, vajon miért kellene erről az ütőkártyáról lemondania a Videotonnak. Ha viszont csak illúzió, hogy adu van a kezükben, vajon mennyivel több haszna lenne ennek a kártyának egy külföldi konkurens kezében, mint a magyar cég számításaiban? Ugyanígy kétértelmű a Kamaz-részvények ügyében elfoglalt álláspont is. Igaz, hogy az ügylet törvényes volt, de vajon valóban haszonnal kecsegtet-e a szovjet részvények fejében érkező barter-áru? – tette fel a kérdést a bizottság. Jóllehet a barterkonstrukció (árucsereüzlet) keretében még kőolaj is érkezhet Magyarországra – hangzott ugyancsak a bizottság megállapításaként –, s akkor viszont egyértelműen hasznos lehet még a megállapodás.

Keményen elítélte a bizottság az úgynevezett önsegélyező egyesület megalapítását, amellyel hárommilliárd forintot hasítottak ki a Videoton-vagyonból. Jóllehet az alapítvány törvényes keretek között jött létre, kormányengedéllyel. Márpedig a kormánydöntések – még rendszerváltás esetén is – jogfolytonosak minden jogállamban. Az önsegélyező egyesület létrehozását, az összeg nagyságát lehet vitatni. De tény, hogy akkor, amikor a bizottság 3-4 ezer, a Videoton menedzsmentje mintegy ötezer ember szükségszerű elbocsátásával számol akkor is, ha a termelést sikerül a jelenleginek háromszorosára felfuttatni, ez az egyetlen szociális védőháló, amely ma a fehérvári munkások létbizonytalanságát valamennyire is csökkenti. Márpedig a térség mai fenyegetett helyzetében ez a vékonyka háló is ezrek számára jelenthet mentőkötelet.












Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon