Skip to main content

Népszerűtlen gondolataim

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


támadtak, most, mikor szorongva, felháborodva és jórészt tehetetlenül szemléljük mindazt a rombolást, amit a bulldózerek végeznek Erdélyben vagy a Dunán innen és túl.

Én ugyanis nem a határon túlról ismertem meg ezeket a veszett földtoló fenevadakat. Acsarogtak már eleget itthon is.

Gondolok először (ugye milyen képtelen összehasonlítás!?) a cigánytelepek felszámolására. – De azok nem rozettás templomok voltak fa haranglábbal, évszázados levendulaillattal, áhítattal, hanem putrik! – veti ellene a homlokát ráncoló olvasó. Így igaz! Magam is jól emlékszem még a H-i telepre. Vagy négy éve jártam ott, úgy tél közepén. Egymástól alig több mint karnyújtásnyira álltak a napraforgószárból készített, tapasztott, szalmával fedett házacskák. Az egyikben, a helyiség közepére vájt lyukban parázslott a tűz, mellette egy férfi és egy nő üldögélt. Az asszonyon egyetlen nejlonkombiné volt és gumicsizma. A férfi vasutas sapkát és nadrágot viselt, mást nem. Jogosnak tűnt tehát az elképzelés: a H-i telep lakóit az erre a célra épített házakba kell költöztetni. Mégis, mikor a határozatnak végül érvényt szereztek, a Laci gyerek visszaszökött a régi, kedves dombok közé, és ott csatangolt, „botrohászkodott”, míg csak el nem tolta az utolsó házikót is a félelmetes masina. – Hát csakugyan gépekkel számolták fel a telepet? – kérdezem a H-i legényeket. – Nem – tiltakoznak –, mindenkinek magának kellett megcsinálni, csak azokét takarították el bulldózerrel, akik maguktól nem voltak hajlandók bontani.

M. Sanyi bácsi éppen börtönben ült „semmi kis huzalkodásért”, mikor T-ben a telepfelszámolás megtörtént. Semmit nem tudott róla. Mikor hazament, útja egyenesen a házához vitt; azaz a háza sehol nem volt már akkor. A tanácsra ment magyarázatért és felvilágosítás céljából is, hogy hol aludjon most már ezután. Nem utalnak ki neki lakást, felelték, mivel úgyis egyedülálló, s a régi házára nem volt úgysem érvényes építési engedély (senki nem rendelkezett ilyennel a telepen). Azt tanácsolják viszont neki, hogy mivel úgyis sok rokona van, ő pedig már benne van a korban, a hátralévő időre húzódjon meg valamelyik családnál. Személyi igazolványában viszont (mivel állandó bejelentett lakcímmel minden magyar állampolgárnak rendelkeznie kell) meghagyták a régi bejegyzést az utcáról és a házról, melyek már egyáltalán nem léteztek. Nem egyedi esetek ezek! Csaknem mindenütt a legegyszerűbb és leghatásosabb eszközzel szereztek érvényt (gyakran egyik óráról a másikra) a határozatoknak, s telepítették a szemre tetszetősebb telepekre a cigányokat.

A következő helyszín a főváros egyik peremkerülete vagy inkább kertvárosa. Itt állt a gyülekezeti ház, melyben lelkipásztori szolgálatomat elkezdtem, s melyet felsőbb sugallatra (nem az égiekre gondolok) egyházam önjelölt akkori vezetői egyházpolitikai megfontolásokból fillérekért eladtak egy szövetkezetnek. Több mint négy éven át minden istentiszteletünket a ház előtt, az utcán tartottuk. Így alkalmunk nyílt arra, hogy végignézzük, miként tarolják le a bulldózerek a kispesti házak százait, talán ezreit, s hogyan emelkednek a helyükön az irdatlan betonbábelek. Ott voltunk a hívekkel együtt akkor is, amikor a mi hajdani istentiszteleti helyünk gerendái fordultak ki helyükről, s dőltek be a falak nagy dübörgéssel, porfelhőben. Nem, ezek a gépek, melyek itt működtek, nem katonai gépek voltak. A rombolást nem „valamely ellenség cselekedte”. A történet nem a háborúból vagy ötvenhatból való. Mindez a hetvenes évek végén s a nyolcvanas évek legelején történt.

Magam is egy (másik) lakótelepen lakom. Emlékszem, mennyi megkeseredett emberrel találkoztam eleinte, akik háza szintén a földdel egyenlő lett, és akik sehogyan sem tudtak megbarátkozni új betonotthonukkal. Vita sehol nem volt. Az őslakosok körében nem tartottak népszavazást: legyen-e házuk helyén új lakótelep vagy sem. Jöttek a gépek, és még az emlékeket is eltakarították.

Néha álmodom a kis bokortanyával, ahol gyerekkoromban sok-sok boldog hetet töltöttem. Itt ismertem meg a füveket, virágokat, madarakat, a föld gyümölcseit s az emberek fiait. Úgy adódott, hogy e kicsi fehér, vert falú házak a későbbiek folyamán csak hátráltatták a kollektív, nagyüzemi termelés eredményes kialakulását. Jött néhány ügyes gép… Az idén ellátogattam e helyre, s megrendülten lépkedtem a szántóföldön a nagy foltok között, melyeken még a gyom is csenevészebb. Az egyik ösztövér fasorban rábukkantam egy elvadult szilvafára. Annak a tövéhez ültem le emlékezni. Itt állt a hosszú deszkakerítés, rajta a „bosszantó”-ra támaszkodó nagykapu s a fareteszes kiskapu. Újabb kisajtón át a kiskertbe léphettünk, s onnan a nyitott, oszlopos tornácon át a „pitarba”, ahol a kemencenyílás és az égre nyíló füstölő találtatott, meg asztal, karos lócával. Innen juthattunk az „első ház”-ba, ahol egy régi bundán a kemencesutban aludtam én, a nagy vörös kandúr pedig a kemence búbján. A pitarból nyílt a „hátsó ház”, vagyis a „tisztaszoba”, melynek fűtése télen a hatalmas dunyha alá dugott forró tégla volt csupán. A ház végében volt a kamra. Hogy ide belépjek gondolatban, ahhoz le kell hunynom a szemem. Csak így vehetem számba ismét a régi illatokat. A három nagy „szuszékban” hűvös árpa, rozs és búza. Felséges álom esett ezen is a ráterített ponyván. Felettem a gerendára kötözve egy lajtorja s azon a hatalmas kenyerek. Ide voltak akasztva a vasárnapi csizmák is. Az ablakban petróleum, a lámpához, a sarokban a liszteszsákok, melyeken felváltva éhes félálomban szunyókált a macska. A „lábtón” a padlásra jutott az ember, melynek tapasztott padozata sok-sok mázsa tengerit megtartott. Száradt itt néhány lopótök, s a nádtetőt tartó gerendákon nyüzsgő darázsfészkek ültek. Engem a titkok érdekeltek, s az öreg láda mellett, lábamat a tátikákat, mályvákat és pünkösdirózsákat ringató kiskert fölé kilógatva, a régi leveleket, kalendáriumokat böngésztem.

Erre álltak az ólak és az istállók, melyekhez a kékes reggeleken, mikor az akácfafüst az állatok meleg illatával elkeveredve kanyargott az égre, a hideg sárban kiloholtam. Ezek padlásán kutattam alkonyatkor tojás után. Itt volt a gémeskút. Most is érzem számban a mohos faveder és a vasabroncs ízét. A hátsó kapu, melyen át az álmos almáskertbe léptem. Itt találtatott még a krumpliverem s a szalmakazal is. Azon túl már csak a búzaföldek ringtak. Valahol itt kezdődött a mezsgye, ahol most ülök, a többé meg nem szelídíthető szilvafa alatt, merengve a tanyáról, melynek elszántott sárfalát nem alítja már az úton járó. Mit is sejthetne? Hiszen út sem visz már ide igazán. Csak az öreg traktorosok emlékeznek még a régi nevekre, házakra, hol emberek nevettek vagy sírtak éppenséggel, ahogy ez lenni szokott ott, ahol gyanútlanul hazájának hiszi a földet az ember, melyből vétetett, s amelybe – ha idő előtt ki nem űzetik – nem esne nehezére visszatérni.
















Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon