Skip to main content

New York, Armory Show, 1913. február 17.

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Jó kis eset, következményeit illetően – szó szerint – példás történet zajlott le éppen nyolcvan évvel ezelőtt New Yorkban.

A Lexington Avenue és a 25. utca sarkán, a 69. gyalogos ezred kaszárnyájában 4000 meghívott jelenlétében képzőművészeti kiállítás nyílt (a laktanya parancsnoka, Conley ezredes 4000 dollárt kért a terembérlet fejében, katonásan elszámolva minden meginvitáltat egy dollár/fő alapon). Az Armory Show-nak nevezett tárlat március közepéig, tehát nagyjából egy hónap alatt százezer látogatót vonzott, majd miután átutaztatták Bostonba és Chicagóba, a kiállítástól megérintettek száma beláthatatlanná és fölmérhetetlenné vált.

Azzá lett hatása átvitt értelemben is, hiszen az Armory Show révén Amerika a kortárs európai művészettel találkozott, az addig a XIX. századi akadémizmuson és naturalizmuson matatgató újvilági festők és szobrászok, gyűjtők és műkedvelők szembekapták az aktualitást, az avantgárdot, melyet kikerülni, ignorálni soha többé nem lehetett.

A kiállítás ideája néhány fiatal, független, és akkor még jószerivel ismeretlen művész agyában fogamzott meg, akiknek a modern művészetről nem sokkal több elképzelésük, benyomásuk vagy információjuk lehetett, amennyit – kevéske európai utazásaikon túl – a piktorialista fotográfus, Alfred Stieglüz műterem-galériájában szedhettek össze, miután New Yorkban egyedül és először nála lehetett Picasso- vagy Matisse-képeket látni. (Úgy mondják, hogy az amerikaiak nemigen tudtak általában semmit a kortárs törekvésekről, sőt, még Monet, Van Gogh vagy Gauguin neve, s egyáltalán az impresszionizmus és a posztimpresszionizmus sem jelentett sokat az Egyesült Államok becsületes, ám faragatlan népének, de még e nép intellektuális kiválasztottjainak sem.) Tehát Stieglitz kis kiállításai, majd az 1912-es kölni Sonderbund tárlat katalógusának ábrái érlelték az eszmét, melynek hordozói Walt Kuhn és Arthur B. Davies valósággal bűvöletbe, egyúttal kétségbe estek a füzetke nyomatai láttán, annyira, hogy Kuhn azonnal Németországba, Davies pedig Párizsba rohant, hogy tisztábban láthasson. (Egyszer érdemes lenne a katalógusok hordozta művészeteszmét, a közvetített-közvetett információközvetítés bűvös láncolatát is megénekelni, különös tekintettel a hatások bevételezésének metodikájára. A kiállítások szerepéről már sok szó esett.) Aztán találkoztak, s két műkereskedővel megtervezték a jövőt. Néhány hónap alatt túl voltak a szervezésen, s mert nem leltek megfelelő méretű helyszínt, üzletet kötöttek a jó ízlésű gyalogos ezredessel, aki így nemcsak a had-, de a művészettörténetbe is beírta a nevét.

Jóllehet az 1600 kiállított munkának csak egyharmada származott Európából, az Armory Show lényegét ezek adták; a kritika és közönség számára e művek jelentették azt az erőt, mely döntésre késztetett. Döntésre a tiszta lelkű, nyílt, ámbár tradicionálisan kisszerű és anakronisztikus amerikai – de hazai – művészet s az invenciózus, felkavaró – ám idegen és ettől okvetlen gyanús – formálás között. Theodor Roosevelt, a volt elnök állítólag nem győzött szörnyülködni, Enrico Caruso pedig szabályosan elveszítette a hangját némely kubista festmény láttán, azután a chicagói kiállításon Matisse két képének másolatát a hagyományőrzők nyilvánosan elégették, a mestert magát Brancusival és az egyik szervezővel, Walter Pachhal pedig jól megverték; a Metropolitain Museum viszont Cézanne-képet vásárolt, elsőként az amerikai közgyűjtemények közül, és Duchamp-nak például mind a négy kiállított festményét megvették.

A végső eredmény ismert: Az Egyesült Államok infiltrálódott, hogy ezt a jóízű, későbbről, a mccarthizmus idejéből származó kifejezést használjuk, melynek jelentése persze – innen, a filtrálni vágyó felől nézvést – kevésbé szörnyű, mint hangalakja. Vagyis hát hagyta magát átitatódni. Mint a történet mutatja, ment az elég gyorsan és fájdalom nélkül.

A 69. gyalogos ezred kaszárnyájának termeiben, melyeket dúsan borítottak vágott virágok és élő növények, az Armory Show zárásának estéjén megszólaltak a dobok és fanfárok…














Megjelent: Beszélő hetilap, 7. szám, Évfolyam 5, Szám 7


Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon