Skip to main content

Piciny, mérges apokaliptikusok

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat


Ha hihetünk bizonyos jóslatoknak, 2000-ben vagy akörül vége lesz a világnak. Az apokalipszis eljövetelére persze nemcsak a jövendőmondók, a mindenféle augurok és egyebek figyelmeztetnek bennünket, hanem a jó kis gumimacik meg maga Balu kapitány is, de elsősorban és mindenekfelett a G. I. Joe kommandó.

Eredetileg úgy képzeltem: körülményeskedés és finomkodás nélkül nekiesem az újabb amerikai meg japán rajzfilmeknek, lerántom a leplet róluk, esztétikai édesanyjuk felkeresésére biztatom őket, s még azon az áron is teljessé és végzetesen kegyetlenné teszem a bírálatot, hogy ha kell, fölmentem az ötvenes évek hajmeresztő Erdei sportversenyét, mely a Jó és Rossz között valami elképesztő, viktoriánus-sztálinista infernákulummal igyekszik didaktikai és magaviseleti különbséget tenni a mai lélek számára már teljesen érthetetlen elszántsággal; szóval, mondom, mindenre elszántam magam, hogy végső ítéletet hirdessek a Disney- meg a Hanna- meg a többi stúdió termékei fölött, amikor egyszer csak – megvilágosodásszerűen – rá nem jöttem, hogy hiszen itt világképről, világmodellről vagy legalábbis ahhoz valami nagyon hasonlóról van szó. Persze nem azért, mert mostanában oly sikkes minden marhaságról kisütni, hogy cseppben a tengerként viselkedik, hogy részben az egész gyanánt kezelhető, hanem csak annak okán, hogy semmiféle más magyarázat nem adható arra, miről is szólnak ezek a dolgok.

Nekem legalábbis nem jut eszembe semmi más, látva vasár- és hétköznap az otrombaság gáttalan áradását, mint hogy itten leképződik a világ, pontosabban annak vége. Hogy az apokalipszis e termékekben mézes-selymes színekben pompázik, bájolgó vagy bájtalan figurák mozdulataiból süt, kincsefosztott szókészlettel nyilatkozik meg, az most, vagyis most már, érdektelen. Az viszont, hogy a történetek, főként G. I. Joé meg Balué abszolút követhetetlenek, hogy a mozdulatoknak, gesztusoknak nemcsak irányultsága, de értelme sincs, az mégiscsak jelentékeny ügy, s megfontolásra érdemes. Mert hiszen mifajta eseménysor az, amelynek egyetlen princípiuma a permanens elszámolás, ahol is valóban a permanenciára helyeződik a hangsúly, a végeérhetetlenségre, melyben természetesen a véget csak a teremtő, az animátor szabhatja meg, a szereplők nem, ők csak a folyamatosságot garantálják. Ezért is nem beszélhetünk leszámolásról, bármiféle törekvésről, mely a végső jelzővel illethető, csak az elszámolás, a tendenciózus irtás zombiszorgalma és elszántsága sugárzik a képernyőről, s a várakozásé, hogy a rajzirón, a kreátor csudapálcája mikor húzza meg a végső vonást.

Mindezek következtében az a fajta feloldás is hiányzik e rajzfilmekből, mely a humor vagy az irónia örve alatt lopakodott, máskor türemkedett be a történetekbe, hogy a néző, a nézőgyerek értse pontosan, amit pontosan kellett értenie. Nem, itt már erről szó sincs, sőt. A kitolós, bosszantós, Tom és Jerry-fajta filmekkel vagy az archaikus-heroikus és tisztán népmesei patentokkal operáló Popey-históriákkal ellentétben valami állandósított és mechanikusan működő ügybuzgalom, egyáltalán, ügy, sőt ügyvitel nyilatkozik folyton meg, mely természetesen veti le magáról, taszítja el magától a jellemszerűséget, a megszokott antropomorf diliérzékenységet, hogy ügy-robottá válhassék minden alak, naná, hogy az ügy érdekében. Ügy persze csak egy van, a kicsinálás. A kortalan, az időn kívüli ölés, mely már-már metafizikussá válik, hiszen a filmek tere a világegyetem maga, oda-vissza, fel-le minden kötöttség, terminus nélkül.

A vérben, mocsokban zsizsikelő, többnyire felismerhetetlen és megismerhetetlen figurák már-már a tautológia didakszisával valósítják meg, tényleg a szó szinte szoros értelmében, a helyzetet, a kort, a lehetőségeket, az esélyeket, a mindent. És innentől kezdve persze más a megítélés is, mert hiszen ha a világ olyan, mint képe, nem a képpel van a baj, mint tudjuk.










Blogok

„Túl későn jöttünk”

Zolnay János blogja

Beszélő-beszélgetés Ujlaky Andrással az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) elnökével

Egyike voltál azoknak, akik Magyarországra hazatérve roma, esélyegyenlőségi ügyekkel kezdtek foglalkozni, és ráadásul kapcsolatrendszerük révén ehhez még számottevő anyagi forrásokat is tudtak mozgósítani. Mi indított téged arra, hogy a magyarországi közéletnek ebbe a részébe vesd bele magad valamikor az ezredforduló idején?

Tovább

E-kikötő

Forradalom Csepelen

Eörsi László
Forradalom Csepelen

A FORRADALOM ELSŐ NAPJAI

A „kieg” ostroma

1956. október 23-án, a késő esti órákban, amikor a sztálinista hatalmat végleg megelégelő tüntetők fegyvereket szerezve felkelőkké lényegültek át, ostromolni kezdték az ÁVH-val megerősített Rádió székházát, és ideiglenesen megszálltak több más fontos középületet. Fegyvereik azonban alig voltak, ezért a spontán összeállt osztagok teherautókkal látogatták meg a katonai, rendőrségi, ipari objektumokat. Hamarosan eljutottak az ország legnagyobb gyárához, a Csepel Művekhez is, ahol megszakították az éjszakai műszakot. A gyár vezetőit berendelték, a dolgozók közül sem mindenki csatlakozott a forradalmárokhoz. „Figyelmeztető jelenség volt az, hogy a munkások nagy többsége passzívan szemlélte az eseményeket, és még fenyegető helyzetben sem segítettek. Lényegében kívülállóként viselkedtek” – írta egy kádárista szerző.

Tovább

Beszélő a Facebookon