Nyomtatóbarát változat
900 km vasútvonal megszüntetését (Beszélő, 1994. 48. sz.) – illetve a forgalom szüneteltetését – kívánja megakadályozni a Nemzeti Mozgalom a Vasútért néven alakult munkacsoport, amely hétfőn ismertette álláspontját a sajtóval.
A MÁV-nál nem reprezentatív Független Vasutas Szakszervezet szerint porhintés „átmeneti forgalomszüneteltetésről” beszélni, ha egy szakaszon egyszer nem jár többé vonat, a síneket végérvényesen benövi a gaz. Csiki Dénes ügyvivő úgy véli, a decemberi bérharc elterelte a figyelmet a lényegről: a kormány most 900 kilométernyi pályatestet akar racionalizálni, a határozat azonban további 3000 km hosszú vonal felszámolását tartja kívánatosnak, ami megrendíti a vasúti közlekedés jövőjét.
A Levegő Munkacsoport és a Zöld Alternatíva a közúti közlekedés drasztikus korlátozását szeretné, így a környezetbarátnak tekintett vasúti közlekedés fejlesztését sürgeti. Kézenfekvő volt tehát az összefogás. A három szervezet december 11-én megalakította a Nemzeti Mozgalom a Vasútért Munkacsoportot, bízva abban, hogy a vasútvesztéstől jövőjüket féltő települések önkormányzatai csatlakozni fognak. A munkacsoport egyelőre nem tud választ adni arra a kérdésre, hogy a vonalleépítés hány települést kapcsolna ki a hálózatból, elmondásuk szerint azonban eddig mintegy 200 önkormányzat jelezte csatlakozási szándékát.
Nem kizárt, hogy a kezdeményezőknek ezúttal tényleg sikerül mozgalmat szervezniük. Az amúgy is gyatra közlekedési infrastruktúra további leépítése azzal fenyeget sok települést, hogy meglévő kevés lehetőségét is elveszti. (Nem kétséges, hogy a csatasorba álló önkormányzatok autópályákat is szívesen látnának falvaik közelében, de ez nem akadályozza a taktikai összefogást a motorizációt vörös posztónak tekintő zöldekkel.) Közeleg a májusi menetrendváltozás, a széles mozgalommá terebélyesedő munkacsoportnak ki kell dolgoznia tárgyalási elveit. Pontosabban el kell döntenie, hogy protest mozgalomként kíván-e akciózni, vagy kompromisszumokra is kész stratégiával akar-e tárgyalóasztalhoz ülni. A hétfői sajtótájékoztatón úgy tűnt, a szervezők még maguk sem tudják pontosan, mit tekintenek elérendő minimumnak.
A vasúttal kapcsolatban kissé bizarr „nemzeti” jelző is arra utal, a szervezők nyitni kívánnak a parlamenti ülésterem jobboldala felé. A munkacsoportban helyet foglalt az MDF egyik megyei vezetője is, történetesen Lezsák Sándor személyi titkára, aki – bár megjegyezte, hogy erre nincs formális felhatalmazása – a négy ellenzéki párt támogatásáról biztosította a vasútmentőket.
Friss hozzászólások
6 év 23 hét
8 év 48 hét
9 év 3 nap
9 év 3 nap
9 év 1 hét
9 év 2 hét
9 év 2 hét
9 év 4 hét
9 év 5 hét
9 év 5 hét